Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 och äldre optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vilka äldre Nikonobjektiv fungera inte till D700.

Om du nöjer dig med MF så nästan alla dvs alla som har Ai-koppling. Du ställer in bländare på objektivet och A-läge på kamera fokuserar manuellt och kameran sköter resten. Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
//Stanislav

Om du nöjer dig med MF så nästan alla dvs alla som har Ai-koppling. Du ställer in bländare på objektivet och A-läge på kamera fokuserar manuellt och kameran sköter resten. Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
//Stanislav

Så allt som har fungerat till min D1x kommer att fungera till D700

Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
Är du verkligen säker på du vet vad AI är? Det är nämligen så att pinnen för AI-överföringen på kameran borde vara ivägen när man monterar ett icke AI-objektiv. Det ska inte fungera, och det står även i kamerornas manualer. Med D50 är det inga problem eftersom den inte har denna pinne (och ger därför heller ingen ljusmätning), men D300 och D700 har den.
AI innebär att bländarringen har ett urtag i bakkant, där pinnen på kameran får plats. När man vrider på bländarringen så flyttas pinnen, och kameran vet därmed vilken bländare som är inställd. Det har ingenting med den lilla "gaffeln" att göra, som är en äldre bländaröverföring, men som också finns på AI-objektiv för bakåtkompatibilitet.
Om detta urtag inte finns så kommer pinnen på kameran att mosas eller i alla fall hamna i kläm när objektivet monteras!

Är du verkligen säker på du vet vad AI är? Det är nämligen så att pinnen för AI-överföringen på kameran borde vara ivägen när man monterar ett icke AI-objektiv. Det ska inte fungera, och det står även i kamerornas manualer. Med D50 är det inga problem eftersom den inte har denna pinne (och ger därför heller ingen ljusmätning), men D300 och D700 har den.
AI innebär att bländarringen har ett urtag i bakkant, där pinnen på kameran får plats. När man vrider på bländarringen så flyttas pinnen, och kameran vet därmed vilken bländare som är inställd. Det har ingenting med den lilla "gaffeln" att göra, som är en äldre bländaröverföring, men som också finns på AI-objektiv för bakåtkompatibilitet.
Om detta urtag inte finns så kommer pinnen på kameran att mosas eller i alla fall hamna i kläm när objektivet monteras!

Hej Martin, ja jag vet vad Ai-pinnen är. Jag har den på min D300. Jag vet inte hur det fungerar på D700 men på D300 är pinnen fjädrande så att om du använder objektiv utan Ai-kopplingen (spåret, urfräsning eller hur man kallar den) så fjädrar pinnen inåt för att inte brytas av. Jag borde ha skrivit det i min första inlägg eftersom risken finns att pinnen kan gå av. Jag tror att det är anpassat till Nikkor-objektiv men risken kan finnas för detta om man använder andra märke. Nikon varnar för detta precis som du skriver.
Tack för att du påpekade till detta.
//Stanislav

Hej Martin, ja jag vet vad Ai-pinnen är. Jag har den på min D300. Jag vet inte hur det fungerar på D700 men på D300 är pinnen fjädrande så att om du använder objektiv utan Ai-kopplingen (spåret, urfräsning eller hur man kallar den) så fjädrar pinnen inåt för att inte brytas av. Jag borde ha skrivit det i min första inlägg eftersom risken finns att pinnen kan gå av. Jag tror att det är anpassat till Nikkor-objektiv men risken kan finnas för detta om man använder andra märke. Nikon varnar för detta precis som du skriver.
Tack för att du påpekade till detta.
//Stanislav

Du tar en ganska stor risk om du klämmer på pre-ai optik på en D300. Pinnen är dessutom av någon sorts plast... Icke ai-kopplade objektiv är ju faktiskt klassade som "ej kompatibla i fattningen" av Nikon,
enligt en lista som jag inte hittar...

Ungefär enligt Ken:s tabeller här:

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

/K

//Stanislav

Jo, det ska vara som Lucanus skrev betr. Ai.
Nikon uppger samma information på sin produktsida.
Var tvungen att kolla då jag har ca 10st Ai-gluggar.
D700an är beställd. Ska bli kul........

Pc 28/4

Har skaffat en PC 28/4 pre serienummer 180900 och upptäckt att den enligt instruktionsboken INTE går att använda med D700. :(

Jag har provfotograferat med OK resultat, inte mycket av husets automatik fungerar men annars verkar det fungera.

Någon som vet vari problemet ligger, knäcker jag någon liten plastpinne i huset om jag monterar på objektivet eller vad?

Har skaffat en PC 28/4 pre serienummer 180900 och upptäckt att den enligt instruktionsboken INTE går att använda med D700. :(

Jag har provfotograferat med OK resultat, inte mycket av husets automatik fungerar men annars verkar det fungera.

Någon som vet vari problemet ligger, knäcker jag någon liten plastpinne i huset om jag monterar på objektivet eller vad?

Tidigare i tråden skrevs detta och det är precis vad som är problemet:

Du tar en ganska stor risk om du klämmer på pre-ai optik på en D300. Pinnen är dessutom av någon sorts plast... Icke ai-kopplade objektiv är ju faktiskt klassade som "ej kompatibla i fattningen" av Nikon,
enligt en lista som jag inte hittar...

Ungefär enligt Ken:s tabeller här:

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Kan det vara den lilla (förmodligen) plastläppen som sitter på en ring som går runt objektivhålet på huset ? Mina nya objektiv har en ursparning för den i bakkant och för över bländarinställningen till huset.
PC/4 har ingen ursparning men är å andra sidan tunnare i bakkant och ligger därmed innanför plastläppen.

Frågan är : är det den detaljen som är kritisk?

Kan det vara den lilla (förmodligen) plastläppen som sitter på en ring som går runt objektivhålet på huset ? Mina nya objektiv har en ursparning för den i bakkant och för över bländarinställningen till huset.
PC/4 har ingen ursparning men är å andra sidan tunnare i bakkant och ligger därmed innanför plastläppen.

Frågan är : är det den detaljen som är kritisk?

Jajamen.

Den lilla flärpen är uppfällbar på en del äldre kameror (för film) för att de ska fungera med Pre-Ai optik.

M

Jajamen.

Den lilla flärpen är uppfällbar på en del äldre kameror (för film) för att de ska fungera med Pre-Ai optik.

M

Så min risk är att jag bryter av flärpen, hm. Den går som sagt fri från objektiver men kan ev vara i farozonen om jag vinklar lite oförsiktigt vid på och avtagning.
Det värsta som kan hända är att den går av och om det är gjort kommer inte manuellt inställda bländarvärden på objektivet förmedlas till huset.

Kan det vara så?

Vilket i så fall blir ett problem med objektiv som inte är moderna data objektiv (som förmedlar bländaren via elektroniska kontakter)?

Så min risk är att jag bryter av flärpen, hm. Den går som sagt fri från objektiver men kan ev vara i farozonen om jag vinklar lite oförsiktigt vid på och avtagning.
Det värsta som kan hända är att den går av och om det är gjort kommer inte manuellt inställda bländarvärden på objektivet förmedlas till huset.

Kan det vara så?

Vilket i så fall blir ett problem med objektiv som inte är moderna data objektiv (som förmedlar bländaren via elektroniska kontakter)?

Utan att vara helt säker så tror jag att du har helt rätt i dina funderingar.

M

Det fanns myjlighet att byta just denna ring med klack (sk "pinne" här) till en äldre med utfällbar klack som tillåter montering av andra objektiv.

Dock är nog inte detta största problemet om det är som någon skrev att klacken på d300 (och då antagligen även d700) är fjäderbelastad. Problemet ligger nog i att äldre objektiv har en "skedning" (metalflänsar som stucker ut bakåt för att skydda bakre glasytan) som kan skada en del kontaktbleck i huset.

Tumregeln är att olika hus är lite olika byggda, studera objketivet i fråga och jämför det med objektiv som du vet går bra och se om det sticker ut extra någon stans...och sedan om det varkar kunna gå fritt så är det bara pröva. Om man tar det sakta, är lätt på handen och inte våldar borde det inte vara nått problem att testa gluggar på detta sätt, spegeln ska gå fri från alla gluggar så den behöver man inte oroa sig så mycket för.

Före och efter att man månterat ett tvivelaktigt objektov ska man granska kontaktblecken, om de får några så skrapmärken är det inte hela världen men inget man kanske vill upprepa för många gånger då om man säger som så...

Enligt serienumret är ditt objektiv "Ai" kopplat.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#PC

Vilket innebär att du kan använda gluggen utan risk.

/K

Tack för länk till fantastisk sida!

Fast när man skärskådar tabellen ser man att något inte stämmer
K varianten 174088 - 179766, grip ring low around base
Ai varianten 179538 - 180840, grip ring higher up, Ai style
Serienummer serierna överlappar varandra!

Bilderna länkade till de olika varianterna indikerar dessvärre att jag har K varianten.

Hursom var jag inne hos Kameradoktorn i Stockholm och fick välsignelse :)

Frågan om handbokens tydliga information att objektivet INTE går att använda kvarstår dock.

Frågan om handbokens tydliga information att objektivet INTE går att använda kvarstår dock.
Då det är ett PC-objektiv så skulle man kunna tänka sig att det finns risk att spegeln drämmer i den bakre linsen om du fokuserar på oändligheten och samtidigt skiftar maximalt uppåt. Det behöver alltså inte ha med AI-kompatibiliteten att göra.

Tillägg: Jag föreslår att du lite försynt mailar doktor Rörslett, då han brukar ha mycket bra koll på särskilt de ovanliga Nikkorobjektiven från forna dagar. Eller så skriver du ett inlägg om saken på detta forum, där han håller hus: http://nikongear.com/smf/index.php?board=6.0

Förresten, om det rör sig om en D300 så borde spegeln inte vara något problem. Jag tänkte mest på D700.

Förresten, om det rör sig om en D300 så borde spegeln inte vara något problem. Jag tänkte mest på D700.

Annars går det väl snabbt att mäta spegelns framkant i uppfält läge i förhållande till bajonettytan och jämföra det måttet med det på nått av de kompatibla husen (F3 och bakåt är garranterat inga problem).
Vill du ha ett snabbmått så är det 9,5mm...men det kan diffa nån tiondel då det var snabbt mätt och utan hjälpmedel för att hålla mätvinklen 90grader mot bajonetten.

Det kan givetvis hända att upphängningen kan diffa lite men i en spegelbox för 24x36 finns det inte så mycket att jazza med så jag finner det mycket otroligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto