Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Vilka äldre Nikonobjektiv fungera inte till D700.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej
Om du nöjer dig med MF så nästan alla dvs alla som har Ai-koppling. Du ställer in bländare på objektivet och A-läge på kamera fokuserar manuellt och kameran sköter resten. Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
//Stanislav
Är du verkligen säker på du vet vad AI är? Det är nämligen så att pinnen för AI-överföringen på kameran borde vara ivägen när man monterar ett icke AI-objektiv. Det ska inte fungera, och det står även i kamerornas manualer. Med D50 är det inga problem eftersom den inte har denna pinne (och ger därför heller ingen ljusmätning), men D300 och D700 har den.Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
Är du verkligen säker på du vet vad AI är? Det är nämligen så att pinnen för AI-överföringen på kameran borde vara ivägen när man monterar ett icke AI-objektiv. Det ska inte fungera, och det står även i kamerornas manualer. Med D50 är det inga problem eftersom den inte har denna pinne (och ger därför heller ingen ljusmätning), men D300 och D700 har den.
AI innebär att bländarringen har ett urtag i bakkant, där pinnen på kameran får plats. När man vrider på bländarringen så flyttas pinnen, och kameran vet därmed vilken bländare som är inställd. Det har ingenting med den lilla "gaffeln" att göra, som är en äldre bländaröverföring, men som också finns på AI-objektiv för bakåtkompatibilitet.
Om detta urtag inte finns så kommer pinnen på kameran att mosas eller i alla fall hamna i kläm när objektivet monteras!
Hej Martin, ja jag vet vad Ai-pinnen är. Jag har den på min D300. Jag vet inte hur det fungerar på D700 men på D300 är pinnen fjädrande så att om du använder objektiv utan Ai-kopplingen (spåret, urfräsning eller hur man kallar den) så fjädrar pinnen inåt för att inte brytas av. Jag borde ha skrivit det i min första inlägg eftersom risken finns att pinnen kan gå av. Jag tror att det är anpassat till Nikkor-objektiv men risken kan finnas för detta om man använder andra märke. Nikon varnar för detta precis som du skriver.
Tack för att du påpekade till detta.
//Stanislav
Om du nöjer dig med MF så nästan alla dvs alla som har Ai-koppling. Du ställer in bländare på objektivet och A-läge på kamera fokuserar manuellt och kameran sköter resten. Men även objektiv utan Ai-koppling fungerar, men då måste du ha M-läge och ställa in tiden själv. Jag använder flera gamla objektiv både med D300 och även D50 som inte har Ai.
//Stanislav
Har skaffat en PC 28/4 pre serienummer 180900 och upptäckt att den enligt instruktionsboken INTE går att använda med D700.
Jag har provfotograferat med OK resultat, inte mycket av husets automatik fungerar men annars verkar det fungera.
Någon som vet vari problemet ligger, knäcker jag någon liten plastpinne i huset om jag monterar på objektivet eller vad?
Kan det vara den lilla (förmodligen) plastläppen som sitter på en ring som går runt objektivhålet på huset ? Mina nya objektiv har en ursparning för den i bakkant och för över bländarinställningen till huset.
PC/4 har ingen ursparning men är å andra sidan tunnare i bakkant och ligger därmed innanför plastläppen.
Frågan är : är det den detaljen som är kritisk?
Jajamen.
Den lilla flärpen är uppfällbar på en del äldre kameror (för film) för att de ska fungera med Pre-Ai optik.
M
Så min risk är att jag bryter av flärpen, hm. Den går som sagt fri från objektiver men kan ev vara i farozonen om jag vinklar lite oförsiktigt vid på och avtagning.
Det värsta som kan hända är att den går av och om det är gjort kommer inte manuellt inställda bländarvärden på objektivet förmedlas till huset.
Kan det vara så?
Vilket i så fall blir ett problem med objektiv som inte är moderna data objektiv (som förmedlar bländaren via elektroniska kontakter)?
Enligt serienumret är ditt objektiv "Ai" kopplat.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#PC
Vilket innebär att du kan använda gluggen utan risk.
/K
Då det är ett PC-objektiv så skulle man kunna tänka sig att det finns risk att spegeln drämmer i den bakre linsen om du fokuserar på oändligheten och samtidigt skiftar maximalt uppåt. Det behöver alltså inte ha med AI-kompatibiliteten att göra.Frågan om handbokens tydliga information att objektivet INTE går att använda kvarstår dock.
Förresten, om det rör sig om en D300 så borde spegeln inte vara något problem. Jag tänkte mest på D700.