Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MT 24 EX som master för 550 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har en MT 24 EX som jag vill använda som master för att styra en 550 EX och en 550 EX II. Hur ställer jag in de olika blixtarna för att få det rätt? Den gamla 550an har en spak för master och slave, så det går bra, men resten har inte det. Och RTFM funkar inte, manualen till MT24an fanns inte med när jag köpte den.

mvh

Bent

Du menar en 580 EX II, förmodar jag, för någon 550 EX II finns inte vad jag vet.

Om du har en kamera som kan styra de nya blixtarna är det enklast att du sätter din 580 EX II på den, och använder menyn för att ställa blixten i slavläget.
Direkt på 580 EX II skickar du över den från normal till master/slave genom att hålla ZOOM/trådlöstknappen intryckt tills du ser (trådlöst) OFF blinka i displayen. Då väljer du normal (OFF), master eller slave med hjulet. Genom att sedan trycka på ZOOM lämpligt antal gånger kan du även ändra kanal och blixtgrupp med hjulet.

Du menar en 580 EX II, förmodar jag, för någon 550 EX II finns inte vad jag vet.

Om du har en kamera som kan styra de nya blixtarna är det enklast att du sätter din 580 EX II på den, och använder menyn för att ställa blixten i slavläget.
Direkt på 580 EX II skickar du över den från normal till master/slave genom att hålla ZOOM/trådlöstknappen intryckt tills du ser (trådlöst) OFF blinka i displayen. Då väljer du normal (OFF), master eller slave med hjulet. Genom att sedan trycka på ZOOM lämpligt antal gånger kan du även ändra kanal och blixtgrupp med hjulet.

Du har rätt med 580an, det är förstås inte en 550 II.Mitt största
problem är att ställa MT 24an som master. Men den kanske är det i defaultläget kommer jag just på. Ska testa det med 550an och 580an i masterläget.

Tack för hjälpen.

mvh

Bent

Har ingen egen erfarenhet av den själv. Men vad jag läst så ska den ju kunna vara master.

En instruktionsbok borde väl finnas på nätet någonstans tycker man ju...

Se till at den står i ETTL med hjälp av av MODE-knappen. Sen klickar du på RATIO-knappen tills du har både A:B och C. Det är C som är den externa blixten (gruppen). Du ser också vilken CH (channel) C-gruppen är inställd på. Se till att mottagande blixt är inställd på samma: C och rätt kanal (1-4).

Se till at den står i ETTL med hjälp av av MODE-knappen. Sen klickar du på RATIO-knappen tills du har både A:B och C. Det är C som är den externa blixten (gruppen). Du ser också vilken CH (channel) C-gruppen är inställd på. Se till att mottagande blixt är inställd på samma: C och rätt kanal (1-4).

Qrt: Tackar. Ska testa det. J

Allemyr: Jag har letat efter en manual på nätet, men inte hittat den. Tyvärr.

mvh

Bent

Fungerar ypperligt. Tack så mycket!

Fungerar en sådan makroblixt så att de två olika rören är grupp A och B, när man ställer dem i förhållande till varandra?

Jag har ingen, är bara nyfiken.

ANNONS
Götaplatsens Foto