Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Selektering av all skit man inte vill se

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Tråkigt om man inte ska kunna blogga om vad man vill. Ska Fs börja sätta upp regler om vad bloggen ska innehålla och hur många inlägg per dag man får göra.....då ska jag sluta blogga genast.=(
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Tråkigt om man inte ska kunna blogga om vad man vill. Ska Fs börja sätta upp regler om vad bloggen ska innehålla och hur många inlägg per dag man får göra.....då ska jag sluta blogga genast.=(
Jag tror inte att någon vill förbjuda någon annan att blogga ;-)
Men det är faktiskt lite tråkigt att läsa blogginlägg som det jag citerade tidigare. Kankse det rentav kunde bli en anledning för mig att dra ner på mitt FS-engagemang????

/johan e
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Nu ska vi vara positiva.

Om redaktionen kan ordna funktioner med möjligheter för sammanställning eller liknande av det som intresserar varje medlem, behövs inga regler.
 

alf109

Aktiv medlem
"Allt mellan himmel och jord" då verkar det inte vara ett så stort problem iaf.
Bloggen är till för de medlemmar som vill skriva om foto eller vad man själv vill. Tycker man att det ventileras för lite foto där så finns ju forumet och passar inte det...ja då vet jag inte vad man gör på FS alls.
Även om jag kan svaret så förstår jag inte frågan???
Jag undrar om du egentligen alls tagit till dig av vad jag skrivit och tyckt?
Min huvudsakliga önskan är som sagt att jag skulle vilja ha större möjligheten att själv välja vad jag vill se när jag går in på FS. Jag har aldrig utgett mig för att vilja vara smakdomare åt någon annan.

Sedan att jag personligen är av åsikten att en fotosite och bloggar man lägger upp på en fotosite borde ha någon koppling till fotografi står jag för. jag tänker dock inte försöka tvinga på någon annan den åsikten, utan det står givetvis var och en fritt att såväl tycka som att blogga om vad som helst.

Kalla mig gärna gammalmodig, men jag tycker även att det finns vissa spörsmål som man inte i första hand avhandlar i cyberrymden. Och det kanske låter både omodernt och larvigt i Dr. Phil, big brother och barens tidevarv, men jag kan ibland ta illa upp av att man man hänger ut varandra hur som helst i offentligheten. Dessutom tycker jag att det ganska sällan har ett allmänintresse hur mitt eller andras privatliv ser ut. Detta står jag också för, men åter igen, var och en må bli salig på sin fason.
 

Annika.N

Aktiv medlem
Även om jag kan svaret så förstår jag inte frågan???
Jag undrar om du egentligen alls tagit till dig av vad jag skrivit och tyckt?
Min huvudsakliga önskan är som sagt att jag skulle vilja ha större möjligheten att själv välja vad jag vill se när jag går in på FS. Jag har aldrig utgett mig för att vilja vara smakdomare åt någon annan.

Sedan att jag personligen är av åsikten att en fotosite och bloggar man lägger upp på en fotosite borde ha någon koppling till fotografi står jag för. jag tänker dock inte försöka tvinga på någon annan den åsikten, utan det står givetvis var och en fritt att såväl tycka som att blogga om vad som helst.

Kalla mig gärna gammalmodig, men jag tycker även att det finns vissa spörsmål som man inte i första hand avhandlar i cyberrymden. Och det kanske låter både omodernt och larvigt i Dr. Phil, big brother och barens tidevarv, men jag kan ibland ta illa upp av att man man hänger ut varandra hur som helst i offentligheten. Dessutom tycker jag att det ganska sällan har ett allmänintresse hur mitt eller andras privatliv ser ut. Detta står jag också för, men åter igen, var och en må bli salig på sin fason.
Jag förstår vad du syftar på. Där kan jag hålla med dig.=)
Men det var ju inte bara just såna blogginlägg du menade eller hur? Jag kan erkänna att jag ofta skriver om vardagliga saker som inte direkt är kopplat till foto. Men för det mesta lägger jag in en bild i sammanhanget och tycker att det har med foto att göra.
Jag har mina favoritbloggar som jag läser och det jag inte är intresserad av är olika kamera modeller som ska komma osv, det hoppar jag. Svårare än så tycker jag inte att det är.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Lite förslag...

Först av allt: Annika - jag läser och uppskattar din blogg!

Och jag försöker blanda innehållet i min egen blogg, så att det blir enbra mix av foto, nyheter, personligt och lite livsbetraktelse - då och då ;-)

Men jag blir trött av personliga vendettor, ständigt tjat om ångest och upprepade meningslösa inlägg efter varandra, för som FS ser ut nu så måste jag skumma igenom det. För det dyker upp guldkorn, och de vill jag inte missa...

Bara en så enkel sak som att ha några huvudkategorier för bloggarna skule hjälpa, tex:
Fotografi
Prylar
Privat
Resor
osv

Man kanske till och med skulle kunna ha flera bloggar??? Eller så skulle man kunna flytta sin blogg, tex från Fotografi till Resor under semestern? ;-)

Och så borde man se i menyn på startsidan om bloggposten innhåller bilder.

/johan e
 

lottawe

Aktiv medlem
Därmed inte sagt att det är fel med känslor, men då hellre känslor som kretsar kring fotografi.
/johan e
Johan, du m.fl. i tråden här har ju själv skrivit ett flertal inlägg om t.ex.er flytt, barn, p-böter och er vardag i övrigt och det gör att jag inte har helt lätt att kunna uttyda vad ni egentligen menar med orden "kretsar kring fotografi." Vad är det ni efterlyser egentligen? Och vad är skit?

Vad är skillnaden på när Du skriver om att klippa lejoets svans mot när jag skriver om sockerfri tandkräm t.ex? Ska dina inlägg räknas som "godkända" inom ramen av foto men inte mina? Varför isf?
 

lottawe

Aktiv medlem
Ok, tusen tack för förklaringen Johan:)

Och då tror jag att Vi är ense om att "inom ramen för fotografi" kan vara i princip vad som helst också?

Här i tråden reagerade även jag på undertonen i rubriken och de återkommande inläggen i tråden om att bloggarna rimligtvis bör handla om fotografi. Min ståndpunkt och uppfattning där är att det allra mesta redan idag gör det, men att sätten att skriva ändå skiljer sig åt bloggarna emellan. Som väl är;)

Men sedan finns en och annan suverän blogg där orden gott kan få stå för sig själv också. Jag är ett stort freak av t.ex. Anna Ulmestrands blogg (även om jag är kass på att kommentera) för hela den bloggen är ett konststycke oavsett bilder finns med där eller inte. Och livet, människan, vi bakom kameran.. Vi är inte ju mindre viktiga för bilden än vad utrustningen är. Tvärtom. Därför tycker jag många bloggar här är viktiga oavsett bild i inläggen eller nämnt i ämnet eller inte.

EDIT: Ser nu att ditt inlägg jag svarade på försvann Johan, men jag hann ju läsa och svaret här gäller det så jag låter ändå detta ligga kvar.
 
Senast ändrad:

Annika.N

Aktiv medlem
Först av allt: Annika - jag läser och uppskattar din blogg!

Och jag försöker blanda innehållet i min egen blogg, så att det blir enbra mix av foto, nyheter, personligt och lite livsbetraktelse - då och då ;-)

Men jag blir trött av personliga vendettor, ständigt tjat om ångest och upprepade meningslösa inlägg efter varandra, för som FS ser ut nu så måste jag skumma igenom det. För det dyker upp guldkorn, och de vill jag inte missa...

Bara en så enkel sak som att ha några huvudkategorier för bloggarna skule hjälpa, tex:
Fotografi
Prylar
Privat
Resor
osv

Man kanske till och med skulle kunna ha flera bloggar??? Eller så skulle man kunna flytta sin blogg, tex från Fotografi till Resor under semestern? ;-)

Och så borde man se i menyn på startsidan om bloggposten innhåller bilder.

/johan e
Kul att du läser min blogg iaf =)
Jag är inne flera gånger per dag och kollar bloggen. Upptäcker lätt om det är någon ny bloggare. Tycker att jag har bra koll på bloggarna nu också. Men det kanske har att göra med att jag är inne ofta. Men det skulle säkert vara bra med kategorier som du skriver.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Förstå mig rätt....

Lotta: din blogg har inte med denna debatt att göra! Jag läser den och jag jag blir oftast glad (just nu lite orolig ;-) av dina inlägg, med eller utan bild.

Och min blogg handlar såklart om min vardag, jag tror personligen på en mix - bara senaste Leica nyheterna blir lite väl tråkigt ;-)

Men - jag störs på totalt ointressanta och ofta upprepade inlägg, och framför allt de som hänger ut varandra - om du inte förstår vikla jag avser så har du missat en del "bloggstormar" här på FS ;-) Blogginlägg som får en att vilja skriva "ta dig samman o väx upp" - men man vet att det ofelbart leder till en "cyberkonflikt" :))

Men - såklart, känslor är alltid OK, fast om det bara handlar om mina privata känslor och hur synd det är om mig, kryddat med vad jag åt till lunch - då vill jag nog själv att alla som inte är roade skall kunna filtrera bort "******" :(

/johan e

Ps.
Annika: jag läser själv nästan alla blogginlägg här FS, därför uppskattar jag tråden.... ;-)
 

elbe

Avslutat medlemskap
...

Blogginlägg som får en att vilja skriva "ta dig samman o väx upp" - men man vet att det ofelbart leder till en "cyberkonflikt" :))
....
Vad är det som hindrar från att ibland säga sin uppriktiga mening direkt istället för via debatter i forumen?...

Tror faktiskt att den det berör uppskattar de raka bättre än de krokiga! Utan för den skull verka som någon självutnämnd överförmynadare och hacka på allt som inte faller en på läppen.

Nu var det ju inte detta som alfs ursprungsfråga gällde utan mer om att själv kunna anpassa sin egen "förstasida" efter eget intresse och smak. Ett tips till FS här vore kanske att "Din Sida" ser ut mer som FS förstasida layoutmässigt men med helt egna val på bilder, bloggar och forum som visas. Och vlii man sen bläddra igenom hela "blaskan", som jag f.ö. tycker är djävligt bra, så är det bara att klicka på fotosidanloggan längst upp till vänster.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag hade ett tag en förhoppning om att den indelning i grupper/avdelningar som kom för ett tag sedan skulle lösa alla sådana här problem. Som jag upplevde det hela höll fotosidan på att totalhaverera före införandet av dessa, då olika inriktningar och intressen samlades under ett enda tak och det var ett sanslöst tjatande och hit och dit och konflikter som verkade svårlösta. Grupperna/avdelningarna blev en stor förbättring, men nu verkar det ha blivit problem igen? Kanske är det inte tillräckligt selekterat i grupperna som det ser ut idag? Är det möjligt att få en mera komplett indelning där allt som rör en viss typ av fotografi samlas under gruppen? Är jag enbart intresserad av gatufotografi t.ex, så ska jag kunna gå in i den gruppen och på den sidan hitta allt på fotosidan som rör just det. Eller fungerar det på det sättet redan idag? Men som jag upplever det skulle det nog kunna förbättras ytterligare.
 

Rind

Aktiv medlem
Kanske inte hella bloggen behöer kategoriseras utan en funktion där jag tvingas kategorisera mitt inlägg... och sedan en funktion där jag kan välja vilka kategorier jag vill se....samt en funktion där jag kan märka favoritbloggar...

Så när jag tittar på bloggsidan ser jag inläg i mina valda kategorier+inlägg på favoritbloggarna....
 

alf109

Aktiv medlem
Vad är det som hindrar från att ibland säga sin uppriktiga mening direkt istället för via debatter i forumen?...

Tror faktiskt att den det berör uppskattar de raka bättre än de krokiga! Utan för den skull verka som någon självutnämnd överförmynadare och hacka på allt som inte faller en på läppen.

Nu var det ju inte detta som alfs ursprungsfråga gällde utan mer om att själv kunna anpassa sin egen "förstasida" efter eget intresse och smak. Ett tips till FS här vore kanske att "Din Sida" ser ut mer som FS förstasida layoutmässigt men med helt egna val på bilder, bloggar och forum som visas. Och vlii man sen bläddra igenom hela "blaskan", som jag f.ö. tycker är djävligt bra, så är det bara att klicka på fotosidanloggan längst upp till vänster.
Precis, ursprungsfrågan är egentligen att det skulle vara bra att kunna gå in och markera bloggar och kategorier av forum man inte är intresserad av och i och med detta inte få upp dessa på startsidan. Och eftersom jag också tycker att det absoluta flertalet bloggar och en hel del forum är intressanta så tycker jag att det skulle vara bättre att kunna markera de jag inte vill ha upp än att aktivt söka sådant jag vill se. Jag vill ju även se nya bloggare och nya trådar vart efter dom dyker upp, därför detta att välja bort i stället för att välja att bevaka vissa personer tex.

Återigen för tydligheten skull så anser jag inte att man skall förbjuda någon någonting, men jag vill själv ha friheten att välja vad jag vill se lite bättre än vad jag kan göra i dag. Dessutom är det självklart så att jag skulle välja annorlunda än andra, och de som vill ha det som det är i dag skulle helt enkelt kunna låta bli att välja så skulle allt se ut som nu.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Precis, ursprungsfrågan är egentligen att det skulle vara bra att kunna gå in och markera bloggar och kategorier av forum man inte är intresserad av och i och med detta inte få upp dessa på startsidan. Och eftersom jag också tycker att det absoluta flertalet bloggar och en hel del forum är intressanta så tycker jag att det skulle vara bättre att kunna markera de jag inte vill ha upp än att aktivt söka sådant jag vill se. Jag vill ju även se nya bloggare och nya trådar vart efter dom dyker upp, därför detta att välja bort i stället för att välja att bevaka vissa personer tex.

...
Min personliga inställning är att jag föredrar de omvända. De låter för mej lite mer positivt att säga "ja, de vill jag följa" än "nej, de vill jag inte"...typ. Sen för övrigt skumma efter mera nytt och trevligt.
 

alf109

Aktiv medlem
Min personliga inställning är att jag föredrar de omvända. De låter för mej lite mer positivt att säga "ja, de vill jag följa" än "nej, de vill jag inte"...typ. Sen för övrigt skumma efter mera nytt och trevligt.
Positivt eller ej, skillnaden är att jag i så fall aktivt måste söka upp det jag vill följa. Tror egentligen inte att man behöver lägga sådana värderingar i begreppen. Att jag tex väljer att inte följa någons blogg betyder ju inget annat än att jag personligen inte tycker att den är intressant. Detta skulle ju också vara ett helt privat val så ingen skulle på något sätt bli utpekad. Eller enklare uttryckt: det är betydligt mer som jag vill följa än tvärt om, dessutom är jag intresserad av att se tex nya bloggare som dyker upp utan att behöva leta efter dem. Sedan borde det givetvis vara så att om jag inte "väljer att välja" skulla allt vara som nu.
 

alf109

Aktiv medlem
Kanske inte hella bloggen behöer kategoriseras utan en funktion där jag tvingas kategorisera mitt inlägg... och sedan en funktion där jag kan välja vilka kategorier jag vill se....samt en funktion där jag kan märka favoritbloggar...

Så när jag tittar på bloggsidan ser jag inläg i mina valda kategorier+inlägg på favoritbloggarna....
Ett strålande förslag tycker jag.
 

cw-op

Aktiv medlem
MUUUUUH, Nu vill jag ryta till lite´!

Själv har jag nu äntligen förstått att jag -i egenskap av fs-konsument-är en riktigt kostnadseffektiv liten gynnare. Billig i drift! Jag kräver nämligen väldigt sällan eller aldrig några extraordinära insatser från vår/a redan hårt nedlastade kodsnickare.

Emellertid, när jag nu ändå har dristat mig till att skriva tänker jag passa på att äska en helt skräddarsydd sida som bara passar lilla mig. Önskvärt vore om detta kunde gälla hela siten rakt igenom? Alltså inga dåliga bilder med orakade kreativa horisonter! Däremot, många bra kommentarer samt ett bauta-gäng med festliga underhållande -gärna litet halvkantrade infekterade och nedläggningshotade debatt-trådar.

Asså, INTE föör mycket fotosnack utan mer frontning om man säger så. Riktigt.riktigt tuffa debatter då helst av ideologisk eller svårt existensiell natur vore en nåd att stilla bedja om - Hur kul som helst!

Självklart vill jag även veta vem som har eller har haft besök av hr Ågren på sistone. Vem som har gjort slut med vem och VARFÖR är självklart ett fläskben jag ogärna missar.Att få veta exakt hur lyckliga folk är som träffats här på siten är det nog inte bara jag som är nyfiken på?

- Såna uppgifter har ju också ett s.k. allmänintresse för att inte tala om "Gullighetsfaktorn"! Kan man inte se det så här; Här har läsarna en utmärkt chans att lära känna sina kollegor mer än bara på ytan.

Slutligen, "Ångest" dög ju som inspirationskälla för Ingmar Bergman och farbror van Gogh plus myriader med andra habila konstnärer så varför inte ta chansen -Affe & Co- (C;?

Släpp petitesserna & pseudoproblematiken -Greppa istället ångesten och romantiken som spirar här på fs, Ta ner hela klabbet på bild och uträtta storverk - Go for it - Knök-fyll Galleri "Förändrings-Sidan" med era fina alster - NU! (C;?
JANNE .
 
ANNONS