Annons

Selektering av all skit man inte vill se

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimfear

Aktiv medlem
Jag tycker fotosidan handlar allt för lite om bilden, det var snålt förr och nu är det ännu värre. På förstasidan ser man ett antal bilder på rad. Ofta ser man samma bilder från Galleri FS då man tar upp sidan.

Det jag skulle vilja ha är en större betoning på bilden. Till exempel tycker jag att det man skall se då man tar upp fotosidan är en stor(men inte överväldigande) mängd fotografier. Och att man sedan om man kollar längre ned på sidan kommer till bloggar, diskussioner mm. Alltid kan man väl hitta någon bild som är värd att kommenteras då. Detta kan genomföras på hur många sätt som helst och jag kan gärna lägga fram idéer ifall någon är intresserad.

Detta med "vad skall jag köpa" trådar tycker jag också man kunde försöka hitta en lösning på. Till exempel att det aldrig finns mer än en sådan tråd på förstasidan vid samma tillfälle. Och sedan en stor skylt som länkar till köpråd så ingen får för sig att starta en ny tråd utan att ha läst det som redan finns skrivet.

Bloggarna har jag inte läst mycket av och har därmed inte mycket åsikter.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag tror att det är så att fotosidan har gått ifrån att vara en site i första hand för de som är intresserade av foto och då kanske framför allt bild till en site eller mötesplats för alla lite vem som helst. Jag tror också att det är detta som avspeglar sig i trådar och bloggar.

Egentligen har nog redaktionen tagit ställning för att det är så dom vill ha det för länge sedan, och det har jag egentligen inga synpunkter på. Det jag däremot tycker är att när nu fotosidan växt från ett "litet samhälle" bestående av medlemmar som i stort sett delade samma intresse, till en "medelstor stad" där medlemmarna är av betydligt mer skiftande slag, har det också skapats ett helt annat behov av att kunna välja bland utbudet.

I den lilla byn med sin pizzeria och korvkiosk är valen ganska enkla, i den större staden däremot gör utbudet det svårare. Just därför efterlyser jag denna möjlighet att selektera. Jag eftersöker alltså möjligheten att skapa mitt eget "lilla samhälle" i den stora staden, på samma sätt som jag kan göra i den verkliga staden. Om jag vill äta indiskt behöver jag ju inte gå in på alla restauranger och läsa matsedeln för att komma rätt. På samma sätt tycker jag att det borde kunna fungera på fotosidan.

Jag skulle vilja kunna ange vad som intresserar mig och utefter detta få mig utbudet serverat. Detta med "vänner" som det nu är utformat har jag lite svårt för. För det första behöver inte mina "vänner" vara samma personer vars bilder och/eller blogginlägg jag intresserar mig för. För det andra är inte de som inte ingår i mina "vänner" mina ovänner. Men framför allt tycker jag att detta är en privat angelägenhet.
 

elbe

Avslutat medlemskap
....

Jag skulle vilja kunna ange vad som intresserar mig och utefter detta få mig utbudet serverat. Detta med "vänner" som det nu är utformat har jag lite svårt för. För det första behöver inte mina "vänner" vara samma personer vars bilder och/eller blogginlägg jag intresserar mig för. För det andra är inte de som inte ingår i mina "vänner" mina ovänner. Men framför allt tycker jag att detta är en privat angelägenhet.
Du behöver inte skaffa vänner utan du kan bara "bevaka" de/den du är intresserad av utan att någon annan har en susning om det. Ungefär som att slinka in på en fotoutställning, gå på bibblan och låna en bok o.s.v. Men de kan va lite svårt att beställa en pizza ;-) De finns massor med möjligheter till "selektering", så många att du inte ens behöver besöka förstasidan om du inte vill. :)
 

wfrank

Aktiv medlem
När det gäller bloggar: Fotosidan kunde utan större svårighet kunna ha fler kategorier än nuvarande tre: "mest lästa (1v)", "mest aktiva (1v)" och "Alla".

Ändra tiden till olika intervall eller "flest uppladdade bilder per inlägg" osv, bara fantasin begränsar - och att kodsnickrarna kan göra ett vettigt gränssnitt. En miljon flugor kan ju inte ha fel... :)

Är ingen stor bloggläsare, men den som är intresserad kan ju starta ett nytt ämne om just det. FS verkar lite lyhörda emellanåt, och detta vore enkelt att fixa rent datalogiskt :)
 

alf109

Aktiv medlem
Du behöver inte skaffa vänner utan du kan bara "bevaka" de/den du är intresserad av utan att någon annan har en susning om det. Ungefär som att slinka in på en fotoutställning, gå på bibblan och låna en bok o.s.v. Men de kan va lite svårt att beställa en pizza ;-) De finns massor med möjligheter till "selektering", så många att du inte ens behöver besöka förstasidan om du inte vill. :)
Fint, du kanske kan hänvisa till informationen hur jag gör för att "bevaka" på ett sådant sätt att jag får upp mina bevakningar på en sida och inte får en massa mail. Dessutom skulle jag vilja veta hur jag styr "bevakningen" av forumen, bilderna och bloggarna på samma sätt? Alltså att alla nya poster av kategorier jag själv valt visas? Om allt detta redan går i dag så finns ju egentligen inget problem, mer än att jag och förmodligen en hel del andra inte vet hur vi skall göra. Sedan att det går att göra en massa aktiva selekteringar det vet jag. Prylen är bara den att jag i detta fall aktivt vill kunna välja bort sådant som inte intresserar mig.
 

Annika.N

Aktiv medlem
Men snälla nån, vad är problemet? Har ni inte förmågan att själva avgöra vad ni vill läsa? Att det skall sorteras bort så ni slipper läsa. Vuxna ,normala människor klarar väl att avgöra vad man vill läsa om. Man är inte tvungen att läsa om sånt som man inte tycker tilltalar en som person. Passar det inte så är det väl bara att sluta surfa in på FS eller? Men ni kanske inte kan ta det beslutet på egen hand?

Hälsningar från en vuxen person som kan fatta egna beslut.=)
 

alf109

Aktiv medlem
Men snälla nån, vad är problemet? Har ni inte förmågan att själva avgöra vad ni vill läsa? Att det skall sorteras bort så ni slipper läsa. Vuxna ,normala människor klarar väl att avgöra vad man vill läsa om. Man är inte tvungen att läsa om sånt som man inte tycker tilltalar en som person. Passar det inte så är det väl bara att sluta surfa in på FS eller? Men ni kanske inte kan ta det beslutet på egen hand?

Hälsningar från en vuxen person som kan fatta egna beslut.=)
Ja det här var ju väldigt vuxet.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Men snälla nån, vad är problemet? Har ni inte förmågan att själva avgöra vad ni vill läsa? Att det skall sorteras bort så ni slipper läsa. Vuxna ,normala människor klarar väl att avgöra vad man vill läsa om. Man är inte tvungen att läsa om sånt som man inte tycker tilltalar en som person. Passar det inte så är det väl bara att sluta surfa in på FS eller? Men ni kanske inte kan ta det beslutet på egen hand?

Hälsningar från en vuxen person som kan fatta egna beslut.=)
Det handlar snarare mer om att göra det man vill läsa lättillgängligt, inte om att man är för virrig för att veta vad man vill läsa.

Jag håller med Alf. Att göra det smidigare att aktivt hitta forum- och blogginlägg av det slag man är intresserad av att läsa är något som ingen förlorar på. De som huvudsakligen vill diskutera och läsa teknik slipper skyffla igenom allt annat och vice versa, till exempel.
 

Annika.N

Aktiv medlem
Det handlar snarare mer om att göra det man vill läsa lättillgängligt, inte om att man är för virrig för att veta vad man vill läsa.

Jag håller med Alf. Att göra det smidigare att aktivt hitta forum- och blogginlägg av det slag man är intresserad av att läsa är något som ingen förlorar på. De som huvudsakligen vill diskutera och läsa teknik slipper skyffla igenom allt annat och vice versa, till exempel.
Men det är väl bättre att lägga det som förslag till FS redaktion än att gnälla i forumet eller?
 

alf109

Aktiv medlem
Men det är väl bättre att lägga det som förslag till FS redaktion än att gnälla i forumet eller?
Den vuxne och likaledes observante har säkert lagt märke till att tråden ligger under kategorin fotosidan.se där alltså följande gäller:
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se. Har du ett specifikt önskemål om funktion så finns ett forum för det nedan."
Om man inte kan ventilera den här typen av frågor här så undrar jag ödmjukast vart man skall göra det?
Men detta är väl ett strålande exempel på fördelen med att kunna selektera. Hade möjligheten funnits hade du ju tex kunnat selektera så du slapp se den här typen av trådar.
 

Chasid

Aktiv medlem
Men det är väl bättre att lägga det som förslag till FS redaktion än att gnälla i forumet eller?
En forumtråd som denna kan vara ett bra sätt att ventilera olika åsikter både för och emot och utifrån det diskutera fram en form, en form som sedan kan lämnas in som ett förslag till FS :)
//Chasid
 

Annika.N

Aktiv medlem
Den vuxne och likaledes observante har säkert lagt märke till att tråden ligger under kategorin fotosidan.se där alltså följande gäller:
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se. Har du ett specifikt önskemål om funktion så finns ett forum för det nedan."
Om man inte kan ventilera den här typen av frågor här så undrar jag ödmjukast vart man skall göra det?
Maila förslaget direkt till David och Co är ju en bra början.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Men det är väl bättre att lägga det som förslag till FS redaktion än att gnälla i forumet eller?
Nja, forumet används väl ofta till att ge förslag och diskutera förbättringar på fotosidan, det är till exempel tack vare en tråd i forumet som vi fick intressegruppen 'Kritisk Massa'. Sen kanske det är intressant för redaktionen att se att det är fler än Alf som är intresserade av en sån förändring.

Men tråden borde kanske ligga under Funktionsförslag egentligen.
 

alf109

Aktiv medlem
Maila förslaget direkt till David och Co är ju en bra början.
Eftersom denna kategori är skapad som en input till redaktionen så tar jag för givet att de läser det som dyker upp här. Det är ju liksom här dom vill ha förslagen till förändringar om jag förstått det hela rätt. Dessutom tycker jag precis som Mikael att det är bättre att ventilera en frågeställning så fler kan vara med och delge sina åsikter än att var och en skulle maila David och Co om allt mellan himmel och jord.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tråden är sedd och var faktiskt diskussionsämne på lunchen idag. Vi är absolut för bra sätt att filtrera information så att man får den fotosida man vill ha. Det är ju det som är tanken med omgörningen av Din sida. Men vi håller koll på vad som skrivs här och om det kommer upp några idéer.

Personligen tycker jag det blir lite knepigt med det negativa angreppssättet att "dölja skit". Skulle folk då tagga upp sina blogginlägg och dylikt med "Skit" eller "Ointressant" så att du kan skapa ett filter som döljer dessa saker? :) Då tror jag mer på att välja vad man vill se.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Fint, du kanske kan hänvisa till informationen hur jag gör för att "bevaka" på ett sådant sätt att jag får upp mina bevakningar på en sida och inte får en massa mail. Dessutom skulle jag vilja veta hur jag styr "bevakningen" av forumen, bilderna och bloggarna på samma sätt? Alltså att alla nya poster av kategorier jag själv valt visas? Om allt detta redan går i dag så finns ju egentligen inget problem, mer än att jag och förmodligen en hel del andra inte vet hur vi skall göra. Sedan att det går att göra en massa aktiva selekteringar det vet jag. Prylen är bara den att jag i detta fall aktivt vill kunna välja bort sådant som inte intresserar mig.
Du hittar nog de mesta om "bevakningar" på "Din sida". De är egentligen bara att hälsa på hos den, vars bilder och blogginlägg du vill se dyka upp på "Din sida", och klicka på "Markera som intressant". Från forumen får du väl mail från de du skrivit i, men de funktionen har jag själv stängt av, håller reda på de själv istället.

Sen kan det helt naturligt göras ännu enklare. Layouten av "Din sida" kan förbättras mm. Själv tycker jag det fungerar bra men jag är nog inte speciellt krävande heller...
 

alf109

Aktiv medlem
Tråden är sedd och var faktiskt diskussionsämne på lunchen idag. Vi är absolut för bra sätt att filtrera information så att man får den fotosida man vill ha. Det är ju det som är tanken med omgörningen av Din sida. Men vi håller koll på vad som skrivs här och om det kommer upp några idéer.

Personligen tycker jag det blir lite knepigt med det negativa angreppssättet att "dölja skit". Skulle folk då tagga upp sina blogginlägg och dylikt med "Skit" eller "Ointressant" så att du kan skapa ett filter som döljer dessa saker? :) Då tror jag mer på att välja vad man vill se.
Håller med om det kanske illa valda uttrycket, men tyvärr var det väl mest ett sätt för att få igång diskussionen. Jag har väl tonat ned detta en hel del i texten om vad jag egentligen anser tycker jag. Men på samma sätt som att använda olika "förstärkare" i titlar till bloggar för att få läsare använde jag rubriken till denna tråd i samma syfte.
Och jag vet att det finns flera som bär på dessa tankegångar därför drog jag igång tråden. Min avsikt är alltså inte att kasta skit på någon, utan mer att sätta fingret på ett fenomen som uppstått i takt med att fotosidan växt.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Varför blir en del så upprörda?

Denna typ av debatt blossar upp på FS då och då. Och det är alltid en del som blir arga över att själva debatten förs!
Vilket jag inte förstår mig på, en sorts "majoritetens" (eller minoritetens?) diktatur, bara PK åsikter är ok. Och då kommer alltid argumenten om elitism osv fram.
-"Alla har rätt, ingen är bättre än någon annan på någonting, ingen har mera erfarenhet, ingen kan säga vad som är en bra bild,osv. Låt oss alla dricka vår mellanmjölk under polititiskt korrekt småprat om vädret" ;-)

En "FS bloggare" tog åt sig alldeles extra av denna tråd och skrev:

"Jag har blivit förpassad till skammens boning...
Genom att läsa lite i FS forum och inser att det finns en liten begränsad klunga av likasinnade som vill att Fotosidan skall vara en liten klubb för ja-sägare, eller som jag vill uttrycka det, tidspensionärer, som enl min mening borde ha lämnat över för länge sedan.
Det lustiga i det hela att det har inget med uppnådd ålder att göra utan hur individen använder sin kapacitet till att förstå, låta olika uttryck komma till tals.
Att vara konstnär innebär inte ordagrant att man använder en pensel av hästtagel och målar på en linneduk. Det kan vara hur jävla många olika sätt, lika många som det finns människor, t.ex att uttrycka genom ord, bild eller
Synpunkter kring hur många blogginlägg per dag, sätta tak på vad som skall tillåtas!
För mig är det samma signaler som rädslan för det okända, och som som hände på 30-40-talet.
Ska vi också gallra ut sexuell läggning, etnisk bakgrund, hudfärg eller social status?
Låt för fan samverkan mellan olikheter skapa utveckling även inom bildskapandet!!!"

Slut citat, nu har hans åsikt framförts där den (enl. mig) hör hemma - dvs här i tråden ;-)

Dessa, i mitt tycke, övertoner visar hur känslig frågan är, men är kanske även ett praktexempel på att Fotosidan måste få var just en "fotosida". De egna känslorna mår antagligen bäst av att uttryckas i "levande livet", i interaktionen människor emellan i den fysiska verkligheten, och inte i en "online community" som handlar om foto.

Därmed inte sagt att det är fel med känslor, men då hellre känslor som kretsar kring fotografi.

Och såklart måste vi visa varandra respekt! Men detta gäller ju även oss "fotonördar" som vill visa våra bilder och sen kanske prata/blogga/kommentera lite kring dem... vi vill inte bli beskyllda för att vara några "30-tals" ivrare, ganska otäck underton i den beskyllningen....
/johan e
 
Senast ändrad:

Annika.N

Aktiv medlem
Eftersom denna kategori är skapad som en input till redaktionen så tar jag för givet att de läser det som dyker upp här. Det är ju liksom här dom vill ha förslagen till förändringar om jag förstått det hela rätt. Dessutom tycker jag precis som Mikael att det är bättre att ventilera en frågeställning så fler kan vara med och delge sina åsikter än att var och en skulle maila David och Co om allt mellan himmel och jord.
"Allt mellan himmel och jord" då verkar det inte vara ett så stort problem iaf.
Bloggen är till för de medlemmar som vill skriva om foto eller vad man själv vill. Tycker man att det ventileras för lite foto där så finns ju forumet och passar inte det...ja då vet jag inte vad man gör på FS alls.
 
ANNONS