Annons

Selektering av all skit man inte vill se

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Tycker att det börjar bli hög tid för att man själv skall kunna välja vilka forumtrådar och bloggar man vill se på startsidan. När det gäller forumen är jag så evinnerligt trött på alla "Vad ska jag köpa" och "Canons/Nikons/Sonys nya 50 miljarderpixlars kamera" att jag snart spyr på det. Jag förstår att 95% av fotosidans medlemmar främst är intresserade av prylarna i sig. Och visst inget fel i det, men jag skulle gärna själv kunna avgöra vilka forumtrådar som jag vill se. Som det funkar nu drunknar det som kan vara av intresse för mig i störtfloden av för mig ointressanta trådar. Tror också att det skulle vara bra om någon tog på sig moderatoransvaret när det gäller att starta nya trådar. Och kanske också vänligen talade om att man kan försöka ta reda på något själv innan man förorenar cyberrymden med sina frågor av typen "Vad skall jag köpa?" eller "Hur gör jag för att.... på min D80?"

När det gäller bloggarna är det samma sak. Personligen är jag intresserad av att läsa om foto på fotosidan, skulle därför tacksamt ta emot en funktion där jag kunde sortera bort alla relations-, skitkastnings- och ångest-bloggar. Andra gillar den typen av bloggar, det är givetvis upp till var och en (även om jag har svårt att förstå vad de har på en fotosite att göra). Men som sagt samma sak här, det mesta drunknar i inflödet av sådant jag inte är intresserad av. Observera att jag har insett att det är upp till var och en att publicera 20 gånger om dagen för att synas trots att man inte har något att säga, skriva om sina privata små ångestar, sina förälskelser eller att hänga ut varandra efter bästa förmåga. Det enda jag frågar efter är en funktion där jag själv kan avgöra om jag vill se det eller ej.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar Alf, och jag kan hålla med dig. Men jag vet inte om det är nåt problem egentligen, inte för mig iaf. Jag går mest in på min egen sida, och kollar händelser. Alltid nån vän som publicerat nån ny bild, eller nån som kommenterat ens egen bild, eller nåt annat som hänt. Sen går man ju igenom de pooler man är medlem i, kollar nya bilder och kommenterar. Sen ser man efter om nån intressant skrivit nåt nytt blogginlägg. Efter det kollar jag bara annonserna, sen loggar jag ur. Allt det där som skrivs på förstasidan på FS, ser jag sällan, och väldigt sällan jag bryr mig om att läsa det.
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag håller med dig Alf, det vore bra om det kunde finnas någon sorteringsfunktion på forumen som man kunde klicka i för att undvika allt tekniksnack, men jag tror tyvärr att det är rätt så svårt att genomföra.

Vad gäller bloggarna så tycker jag också att det har kommit in rätt så mycket ointressant läsning den senaste tiden, jag vill precis som du läsa om foto på fotosidan (men jag är öppen för ett och annat undantag från regeln bara det inte blir en vana) och det finns gott om andra forum för dem som vill skriva om något annat! Så länge som det inte finns så många regler gällande bloggandet på Fotosidan är det svårt att göra något åt det. Fotosidan kunde gott införa ett tak på hur många inlägg man får göra per dag i sin blogg, jag föreslår att taket kunde ligga på 2 eller 3 inlägg per dag. Som det är nu drunknar intressant läsning i det "allt för" stora flödet av inlägg från en del bloggare.
//Chasid
 

lekimpa

Aktiv medlem
Vad gäller bloggarna så är det ju smidigt att prenumrera på de intressanta med RSS-feed men då hittar du ju inga nya iofs. Du får dock upp alla nya inlägg från dina favvo-bloggare per automatik.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara bra om man i spalten "Senaste blogginläggen" till höger såg inte bara inläggets rubrik utan också namnet på bloggaren. Alltför många gånger har jag klickat på en rubrik som verkat intressant och hamnat hos vissa bloggare jag på förhand vet är för mig ointressanta.
 

Krille-K

Aktiv medlem
Håller med dig Affe, det vore skönt om det gick att göra selektering både när det gäller forumtrådar och bloggar.

Fotosidan har ju växt så kraftigt och en del är intresserade mest av teknik och andra mer av bild. Och när det gäller bloggar kan de handla om allt mellan himmel och jord trots att det är en fotosida.Så att kunna göra ett eget urval av det man är intresserad vore bra.
 

matlep

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara bra om man i spalten "Senaste blogginläggen" till höger såg inte bara inläggets rubrik utan också namnet på bloggaren. Alltför många gånger har jag klickat på en rubrik som verkat intressant och hamnat hos vissa bloggare jag på förhand vet är för mig ointressanta.
Om du håller muspekaren på rubriken utan att klicka, så poppar bloggnamnet upp i en gul liten ruta. Funkar bra!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jamen titta! Så enkelt var det! Nu slipper jag irritera mig på det. Nu gäller det bara att lära sig vad vissa skribenters bloggar heter :) Tack!
 

lottawe

Aktiv medlem
Jo, det finns mängder av inlägg och bloggar och information och onödigt vetande både på fotosidan och internet i övrigt, men det där att t.ex. bloggar alltid tvunget skulle handla om foto i sig här.. Det tycker jag låter väl inskränkt! För bild/foto är så mycket mer! Och kombinationen av bild och text är en konst det med även om ämnet inte är foto. Användandet av bild på så vis tycker jag bör uppmuntras alltså och faktiskt så upplever jag att användandet i bloggarna ofta är bildrelaterat på så vis.. Oavsett ämnet i texten.
 

alf109

Aktiv medlem
Jo, det finns mängder av inlägg och bloggar och information och onödigt vetande både på fotosidan och internet i övrigt, men det där att t.ex. bloggar alltid tvunget skulle handla om foto i sig här.. Det tycker jag låter väl inskränkt! För bild/foto är så mycket mer! Och kombinationen av bild och text är en konst det med även om ämnet inte är foto. Användandet av bild på så vis tycker jag bör uppmuntras alltså och faktiskt så upplever jag att användandet i bloggarna ofta är bildrelaterat på så vis.. Oavsett ämnet i texten.
Vet inte vart du tolkat in att bloggarna här bara skall få handla om foto?
Personligen så efterlyser jag en funktion där jag själv kan selektera vad jag är intresserad av. Att jag sedan personligen tycker att bloggar på en fotosite på något sätt borde ha någon koppling till fotografi är, vilket jag tycker att jag klargjorde ganska väl i mitt inlägg, min personliga uppfattning. Det är ju liksom både gratis och lätt att även starta en blogg på blogger eller något annat ställe som man kan driva parallellt om man vill. Och likaväl som du själv gärna tycker i olika frågor, så förbehåller jag mig rätten att göra det samma.

Men för tydlighets skull så att tråden inte spårar ur och folk får för sig att jag propagerar för någon sorts förbud efterlyser jag en funktion där man själv kan selektera i forum och bloggar, inget annat. Jag är alltså ingen "förbudsivrare" som lägger mig i vad andra skriver.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Tycker att det börjar bli hög tid för att man själv skall kunna välja vilka forumtrådar och bloggar man vill se på startsidan. När det gäller forumen är jag så evinnerligt trött på alla "Vad ska jag köpa" och "Canons/Nikons/Sonys nya 50 miljarderpixlars kamera" att jag snart spyr på det...

...När det gäller bloggarna är det samma sak. Personligen är jag intresserad av att läsa om foto på fotosidan, skulle därför tacksamt ta emot en funktion där jag kunde sortera bort alla relations-, skitkastnings- och ångest-bloggar...
Jag kan bara hålla med, tyvärr. Tror inte heller att förbud osv är svaret. Och tyvärr så fungerar sällan olika "filter" så bra.

Diskussionstrådarna har jag (nästan :) lämnat helt pga av personliga påhopp och låg nivå. Bloggen blir liksom "devalverad" av alla "terapisökarna" - oavsett om det är pryl eller relations ångest!

Har haft en bloggpost på g i ämnet, men ångrat mig, orkar inte bli indragen i något "cyberdebatt" just nu ;-)

Jag har inget bra svar, det är väl bara att hålla ut göra sin grej!

Mvh
Johan E
 

lottawe

Aktiv medlem
Vet inte vart du tolkat in att bloggarna här bara skall få handla om foto?
Ok, jag kanske skrev hastigt, men jag besvarade inte enkomt ditt inlägg utan svaret är mer mer generellt om det som även återkommer i tråden i andras inlägg också. Lite fel kanske jag använde ordet tvunget och det kan jag be om ursäkt för, men vitsen var att påtala att jag inte håller med om att bloggar innehållande det som ämne skulle vara intressantare ens här än t.ex. bloggar om depressioner, kärlekar, barnomsorgsavgifter, p-böter, politik eller vad som helst. För kombinationen bild och ord är som sagt en konst som jag tycker ska uppmuntras oavsett ämnet det då talas om.

En selektering har jag ingen varken önskan om eller önskan mot. Där ställer jag mig helt neutral och skiter i vilket.

Personligen är jag mest fascinerad av de mer filosofiska bloggarna.

Och personligen bloggar jag om fotografi men ofta också om helt andra ämnen. T.ex. ämnen som stekt strömming, klantarslen till vaktisar, whiskeykurer och mycket annat som inte är ämnet fotografi. Men jag försöker i alla fall att välja passande bilder till inläggen, precis som jag tycker det verkar att den stora majoriteten i övrigt också försöker och DET tycker jag inte är fy skam försök till fotobloggande det heller. Det var vad jag ville säga.
 

Hedstrom

Ny medlem
Helt rätt Alf!

En enkel funktion där man markerar det intressanta. Inga förbud osv.. Utan det jag tolkar som din grundtanke, en VALMÖJLIGHET vad man vill få upp. Sorterat på taggar kanske? //Hasse
 

elbe

Avslutat medlemskap
Det är ju väldigt enkelt att selektera själv genom vänner och bevakningar där man dessutom kan välja hur mycket som ska visas av vännen/bevakningen på sin egen profilsida. Hittar man dessutom någon intressant forumtråd så går det ju även att bevaka den.

Själv lägger jag inte mycket tid på förstasidan utan ser direkt jag loggar in om det hänt nåt av intresse tack vare den eventuella siffran vid mitt namn. Men som vanligt så skummar jag hela "blaskan" för att kanske hitta något obevakat intressant.

Bloggarna ser jag som bra för lite mer djupare tankar och är där inte speciellt intresserad av vilken kamera som något foto tagits med vilken teknik som använts vid framkallningen, även om det alltid intresant att gå in och se gänget kring Slussen t.ex. En blogg kan handla om vad som helst men ett eller ett par foton höjer alltid värdet av varenda blogginlägg. (Monologdelen)

Forumen ser jag mer som bra för det lite ytligare snabba meningsutbytet om vad som helst där ett foto är av mindre vikt. (Dialogdelen)

Förbjud förbuden ;-)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Tycker att det börjar bli hög tid för att man själv skall kunna välja vilka forumtrådar och bloggar man vill se på startsidan. När det gäller forumen är jag så evinnerligt trött på alla "Vad ska jag köpa" och "Canons/Nikons/Sonys nya 50 miljarderpixlars kamera" att jag snart spyr på det. Jag förstår att 95% av fotosidans medlemmar främst är intresserade av prylarna i sig. Och visst inget fel i det, men jag skulle gärna själv kunna avgöra vilka forumtrådar som jag vill se. Som det funkar nu drunknar det som kan vara av intresse för mig i störtfloden av för mig ointressanta trådar. Tror också att det skulle vara bra om någon tog på sig moderatoransvaret när det gäller att starta nya trådar. Och kanske också vänligen talade om att man kan försöka ta reda på något själv innan man förorenar cyberrymden med sina frågor av typen "Vad skall jag köpa?" eller "Hur gör jag för att.... på min D80?"

När det gäller bloggarna är det samma sak. Personligen är jag intresserad av att läsa om foto på fotosidan, skulle därför tacksamt ta emot en funktion där jag kunde sortera bort alla relations-, skitkastnings- och ångest-bloggar. Andra gillar den typen av bloggar, det är givetvis upp till var och en (även om jag har svårt att förstå vad de har på en fotosite att göra). Men som sagt samma sak här, det mesta drunknar i inflödet av sådant jag inte är intresserad av. Observera att jag har insett att det är upp till var och en att publicera 20 gånger om dagen för att synas trots att man inte har något att säga, skriva om sina privata små ångestar, sina förälskelser eller att hänga ut varandra efter bästa förmåga. Det enda jag frågar efter är en funktion där jag själv kan avgöra om jag vill se det eller ej.

Håller helt med dig Affe!
Och tycker det är synd för Fotosidan som "fotosida"...

Vad gäller bloggar, så brukar jag "skumma bloggingressen" i dom jag inte sett tidigare, och de jag sett tidigare,
där vet jag vilka bloggar som är intressanta (för mig)

Visst finns det en liten chans att jag kan missa nå'n ny och spännande fotoblogg, men det får jag leva med...

För mig verkar det som om man i en del fall, inte vet att det finns e-post eller SMS eller telefon just för en mera privat konversation....


Men undrar om det ändå inte är dags för ledningen av FS att börja fundera: "Hur skall vi ha det!?"

Det finns andra saker i den här verksamheten, ryktet, omdömet! ;)
"Ett vet jag som aldrig dör...."
Gäller även bloggare! ;)

Jag har hört kommentarer om Fotosidan bla från tidigare medlemmar, även från andra fotomänniskor som läst/sett vad som finns på FS...
Och tycker att "Lunarstormfotosidan" inte känns så kul att få höra..!!


Men det här måste nog "ledningen" av FS fundera på,
är det Ok som det är? För verksamheten kanske funkar bra ändå?

Eller att nå't bör göras..?
För som sagt:
"Ett vet jag...." ;) :)
 

Chasid

Aktiv medlem
Ett direkt krav som kunde införas i reglerna för bloggarna är att en blogg på Fotosidan måste innehålla minst ett foto eller en bild - En blogg utan foton är som en fastlagsbulle utan grädde och mandelmassa!

Finns det fler än mig som också vill ha ett tak för hur många inlägg som får läggas in på en och samma dag? Rekordet hitills är åtta korta inlägg utan foton inom loppet av 30 minuter...
//Chasid
 

lottawe

Aktiv medlem
Finns det fler än mig som också vill ha ett tak för hur många inlägg som får läggas in på en och samma dag?
//Chasid
Inte jag i alla fall.

EDIT: Anledningen är att jag skulle uppleva det som kreativitetshämmande.
Sedan kanske inte de 8 du tar upp intresserade mig heller, det vet jag inte på rak arm eftersom jag nog inte sett det, men så himlans rädd för att missa andra som intresserar mig eller sjunka i mängden själv p.g.a. andras bloggsätt är jag inte. Och jag tvivlar t.o.m. på att det som retar er är så omfattande som det låter här till vardags. Jag tror inte riktigt på det alltså..
 
Senast ändrad:

Chasid

Aktiv medlem
Inte jag i alla fall.
Det finns redan ett tak för hur många foton som får läggas in per dag och ett "bloggtak" skulle kanske leda till att korta blogginlägg samlades i ett och samma inlägg istället och att kvaliteten på bloggandet höjdes något :) Kanske skulle ett "bloggtak" fungera kreativitetshöjande istället för hämmande, jag tror det!
//Chasid
 

StefanN

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med, tyvärr. Tror inte heller att förbud osv är svaret. Och tyvärr så fungerar sällan olika "filter" så bra.
Min erfarenhet är också att filter brukar fungera lite dåligt. Undrar om det skulle kunna funka med ett lärande/adaptivt system. Tanken är att man första gången man listar bloggar eller forum får den lista man får idag. Om ett inlägg eller en blogg var intressant kan man flagga det som "vill gärna se mer" och tvärt om då som "vill se mer sällan". Denna information kan sedan användas nästa gång man listar innehåll så att de med många av dina "vill se mer"-flaggor hamnar högre upp.

Jag vet inte om det här blev så tydligt, men tanken är att dina favoriter respektive icke-favoriter växer fram istället för att du har en favoritlista där du aldrig får ny input. Sen kan man ju vidareutveckla det här än mer så att du kan få tips om bloggar som andra med liknande smak som du gillar. Lite som eminenta filmtipset.se.

Äh, allvarligt funderade jag på att inte posta det här. Otydligt förklarat och jag har ingen koll på användarfallet då jag sällan läsar bloggar. Men jag vet att jag inte vill ha en favoritlista utan att samtidigt kunna få ny input och jag vill inte välja bort skribenter eller forumdelar för all framtid då det faktiskt kan dyka upp något intressant där ändå.
 

lottawe

Aktiv medlem
.........skulle kanske leda till att korta blogginlägg samlades i ett och samma inlägg istället och att kvaliteten på bloggandet höjdes något :) Kanske skulle ett "bloggtak" fungera kreativitetshöjande istället för hämmande, jag tror det!
//Chasid
Ja, vem vet? Jag vet ju som sagt inte ens att "problemet" som skulle utgöra ett sådant behov existerar. För tittar man på senaste aktiviteten så är det ju ytterst få som ens syns på bloggindex med mer än ett inlägg och den som gör det.. Den tolkar jag som att den bör räknas till den kategorin som intresserar er?

Förr.. Ibland så har jag skrivit 5-6 inlägg på en dag själv. Ofta om eller åtminstone alltid med bild då, men ämnena har då varit så vitt skilda att det aldrig hade gått att samla i en blogg. Flera hade aldrig kommit upp om antalet inte tilläts.

(Fast idag skrev jag en blogg om ämnet i denna tråden, och den bloggen lät jag som omväxling vara bildlös. För att jag kände för det och jag tänker fortsätta göra som jag vill och känner. När reglerna tillåter;))
 
ANNONS