Annons

ef 200/2.8L I vs ef 200/2.8L II

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyinförskaffat en ef 200/5.6L I.

Vad är skillnaden mellan den och version II, när det gäller optiska egenskaper? Vore mkt intressant att veta.

En annan fråga. Hur är version I i jämförelse med II optiskt, när man använder 2x extender?

Hej!
Jag har nyinförskaffat en ef 200/5.6L I.

Låter jobbigt med en fast 200:a med bländare 5.6, blir ju bländare 11 med 2x extendern....

Skämt o sido, har för mig att största skillnaden var motljusskyddet som skillde dom åt. Optiskt tror jag dom är rätt lika. Dom senaste L-gluggarna har ju fått coating på bakersta linsen, för att minska risken av reflexer från CCD/CMOS sensorn, men version II är väl för gammal för att ha hunnit med den behandlingen.

Låter jobbigt med en fast 200:a med bländare 5.6, blir ju bländare 11 med 2x extendern....

Skämt o sido, har för mig att största skillnaden var motljusskyddet som skillde dom åt. Optiskt tror jag dom är rätt lika. Dom senaste L-gluggarna har ju fått coating på bakersta linsen, för att minska risken av reflexer från CCD/CMOS sensorn, men version II är väl för gammal för att ha hunnit med den behandlingen.

Jo det låter nog logiskt.
version II kom -96.
Det måste nog ha varit en ren design-sak att komma med version II.

ANNONS
Götaplatsens Foto