Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PSE7 album och taggar
- Trådstartare torparen
- Start datum
jdandanell
Aktiv medlem
Du kan öppna katalogen i PSE7 och allt skall finnas kvar. Själva taggarna kan du skriva till bilderna om du är osäker.Har skaffat PSE7 trots att jag har 6:an, fråga mig inte varför.
Undrar nu hur det är med alla de märkningar jag lagt in i sexan (album taggar m.m) om dessa överförs automatiskt till 7:an?
Mankan G
Aktiv medlem
Se för guds skull till att skriva alla taggarna till bilderna.
Jag hade en krasch för ett par år sedan och hade ett helvete innan jag fick igång mitt Adobe Photoshop Album igen. Allt var uppbackat men PSA gillade inte att jag konfigurerade om datorn. Det tog ett bra tag innan jag fick PSA att acceptera ändrignarna.
PSA var en föregångare till den sorterare som finns i PSE och i PSA gick det INTE att skriva taggarna till bilderna utan all information fanns enbart i PSAs interna databas. Som dessutom inte var nåbar utanför programmet.
Sedan dess har jag bytt till LR och spar alltid ner all info till bilderna för att vid en eventuell nästa krasch eller byte av programvara så är det bara att ladda in bilderna igen. Programmet hittar ju i så fall taggarna själv. Såg verkligen inte fram emot att tagga upp 30000 bilder på nytt vid kraschen
Men turligt nog så slapp jag det...
Jag hade en krasch för ett par år sedan och hade ett helvete innan jag fick igång mitt Adobe Photoshop Album igen. Allt var uppbackat men PSA gillade inte att jag konfigurerade om datorn. Det tog ett bra tag innan jag fick PSA att acceptera ändrignarna.
PSA var en föregångare till den sorterare som finns i PSE och i PSA gick det INTE att skriva taggarna till bilderna utan all information fanns enbart i PSAs interna databas. Som dessutom inte var nåbar utanför programmet.
Sedan dess har jag bytt till LR och spar alltid ner all info till bilderna för att vid en eventuell nästa krasch eller byte av programvara så är det bara att ladda in bilderna igen. Programmet hittar ju i så fall taggarna själv. Såg verkligen inte fram emot att tagga upp 30000 bilder på nytt vid kraschen
jdandanell
Aktiv medlem
Hade du ingen backup?Se för guds skull till att skriva alla taggarna till bilderna.
Sedan dess har jag bytt till LR och spar alltid ner all info till bilderna för att vid en eventuell nästa krasch eller byte av programvara så är det bara att ladda in bilderna igen. Programmet hittar ju i så fall taggarna själv. Såg verkligen inte fram emot att tagga upp 30000 bilder på nytt vid kraschenMen turligt nog så slapp jag det...
Idag går det att göra sjyssta backuper från Elements mot t.ex. en extern disk och jag är inte rädd för en krasch. Skulle jag byta program hade jag nog för säkerhetsskull skrivit taggat och information till bilderna först.
Mankan G
Aktiv medlem
Hade du ingen backup?
Idag går det att göra sjyssta backuper från Elements mot t.ex. en extern disk och jag är inte rädd för en krasch. Skulle jag byta program hade jag nog för säkerhetsskull skrivit taggat och information till bilderna först.
Jo, jag skrev faktiskt: Allt var uppbackat men PSA gillade inte att jag konfigurerade om datorn.
Och jag hade givetvis använt just den funktionen som du nämnde. Låtit PSA fixat backupen till extern disk. Jag hade faktiskt backat upp till både extern disk och till DVDer. Problemet var alltså när jag skulle ladda in backupen igen. PSA gillade inte att jag bytt enhetsnamn på disken IE Flyttat lagringsplatsen till en annan disk i datorn. Kunde inte drömma om att ett sådant problem skulle uppstå.
Efter detta så har jag varit med om en massa andra konstigheter när det gäller datorer och framför allt programvaror och är därför kanske överdrivet försiktig men jag vill inte ta någon risk att förlora allt. Jag backar i dag upp mina system på ett sådant sätt att jag kan komma åt all data i backupen via den vanliga utforskaren. Provade ett backupprogram som skapade en enda fil av all data men vad händer om tre år och jag behöver komma åt datan och programvaran inte finns längre? Nej tack. Inga fler låsningar som med PSA. Mitt backupprogram kopierar alltså allt precis som det är till en NAS. Tar lite längre tid och tar lite mer plats men tid har jag gott om på nätterna och plats är billigt. Hellre öppna databaser från fria tillverkare och all data tillgänglig direkt utan en massa speciell programvara.
Ett annat exempel är att det faktiskt går att tanka in alla bilderna med taggar från PSA till LR eller tom IView. Jag försökte med detta men insåg att jag måste ha alla bilderna online. Mina var lagrade på DVDer. Hur i hela friden kan man ordna så att 110 DVD finns tillgängliga online samtidigt?
PSA hade ett knallbra gränssnitt som jag fortfarande anser vara bra och hanterade offlinefiler på ett fantastiskt sätt. Bara att leta runt i programmet, alla bilderna fanns som en liten cashad jpg. För mail, titt eller för webben så räckte denna cash-jpg. När programmet behövde originalfilen så talade det om det i klarspråk, tom vilken skiva som skulle sättas i. Inga problem alltså tills de skulle backas tillbaka eller transfereras till ett annat program vill säga. En överraskning givetvis.....precis en sådan som brukar dyka upp när jag allra minst vill få den
Senast ändrad: