Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När får vi se ett fast 50MM med is?

Produkter
(logga in för att koppla)
tettimul
"På 300 mm är antiskak väldigt bra men det är inte det som tråden handlar om"

Bilderna är bara ett rent allmänt exempel på nyttan av antiskak. Eftersom jag har SR i huset så fungerar det med alla objektiv som går att montera på huset.

Jag har nästan alltid SR inkopplad. Enda undantaget när kameran står på stativ. Funkar ypperligt, vare sig jag fotar med 10-20mm, 50/2.0 eller något annat. Och eftersom det är sensorn som rör sig så slipper man konstiga linsfel på grund av linser som rör sig. Aldeles utmärkt.

Som många påpekar här, det är märkligt vad tjurskalliga Canonister är. Så länge inte Canon har det är det bara skit. Den dagen IS finns inbyggt i Canonhus kommer det att vara Canons gåva till mänskligheten. Och den dagen kommer, var så säker.

Återigen, läs rubriken på tråden. ...
Klart som tusan att det fungerar men det ger inte den kantskärpa som man kan kräva av ett dyrt objektiv.
Jag har inte noterar någon försämring av kantskärpan med stabiliserad 50/1.4 eller 28/2 och kan inte heller se någon teknisk orsak till varför vettigt konstruerad stabilisering skulle ha det problemet. En billig zoom som flyttar en linsgrupp har antagligen det problemet, men det var ju inte det den här tråden handlade om, eller hur? :)

Med mitt 43/1.9 objektiv går det att ta användbara bilder med tider upp till en 1/4s. Utan stabilisering krävs minst 1/20s för samma bildresultat.

Men att sätta stabiliseringen i objektiv med fast brännvidd under 100mm känns väldigt onödigt, då det redan finns en bättre stabiliseringsmetod för den typen av objektiv.

Canon och Nikon har väl målat in sig i ett hörn med deras dyra IS-lösningar. Det dröjer nog en stund till, men så småningom kommer nog också de att krypa till korset och montera antiskak i huset. Det är jag ganska övertygad om.

Tvärt om faktiskt.
Det vi ser med Panasonic G1 är en revolution, vi ser en mycket liten kamera som är väldigt mycket släkt med systemkamerorna, både vad det gäller bildkvalitet och AF hastighet. Självklart kommer fler tillverkare följa med i samma fotspår.
Men....
När Olympus, denna firade systemkamera leverantör, (hela 4% marknadsandel...) gjorde sin minsta kamera hittills, E-420, så gjorde de den så liten att bildstabiliserigen inte fick plats.
Hur gjorde Panasonic då? Ja, de har ju inte haft sensorstabilisering förut utan bara optik stabilisering - så det var inte ett särskillt svårt val.

Vilket betyder att idag så tillverkar Panasonic den absolut minsta systemkameran utan konkurrens med fungerande bildstabilisering - i optiken förståss.

Hur skall Sony, Pentax och Olympus kunna fixa det?

//adam

Ja nu är nog allt sagt i vetighetsformat iallafall? Jag har själv ägt en EF 50/1.2 och den är kalas men skulle vara mer kalas med IS. Om jag inte får tycka det så kan jag bara önska lycka till ;-)

Jag har inte noterar någon försämring av kantskärpan med stabiliserad 50/1.4 eller 28/2 och kan inte heller se någon teknisk orsak till varför vettigt konstruerad stabilisering skulle ha det problemet. En billig zoom som flyttar en linsgrupp har antagligen det problemet, men det var ju inte det den här tråden handlade om, eller hur? :)

Om så är fallet, har Canon redan kommit med ett 50/1.4? DÅ är ju hela tråden överflödig. Har ingen koll på vad Canon har för objektiv då jag har Nikon.

Att olympus har valt att bygga en pytteliten systemare är väl ganska ovidkommande, eller hur. Har de en 50/1.4 i sitt modellprogramm då?

För övrigt är väl ändå SR i alla systemkameror optisk, vare sig det baseras på rörliga linselement eller sensorshift, för det är ju ingen av dem som använder cropteknik (eller vad man nu ska kalla det), eller hur.

Fyra stegs längre exponeringstid som antiskak ska göra möjligt har en mycket större praktisk betydelse på långa brännvidder än på kortare. 300 mm motsvarar 450 i cropkameror, dvs det ger en kortaste tid på 1/500 s för att förenkla mattematiken. fyra steg längre tid är 250, 125... 1/60 s
för ett 50 mm blir det 75 mm i praktiken. dvs 1/60 s handhållet. fyra steg mindre är 30, 15... 1/8 s På en åttondels sekund blir det så mycket skak och andra rörelser så att det blir "suddigt" ändå. Den riktiga skärpan som man betalar för när man köper ett bra objektiv kommer att försvinna av den enkla anledningen att linserna suddar ut konturerna på motivet eftersom linserna rör sig mycket även om motivet står still.
Därför är det bra på långa brännvidder men av mindre praktisk betydelse på kortare. Köp ett billigt objektiv med antiskak om du ska ha ett 50 med antiska
Detta resonemang förstår jag inte riktigt. Vad har det för betydelse om man fotar på 50mm 1/50 eller 300mm 1/300 om motivet i bilden skakar lika många procent i förhållande till utsnittet? Eller menar du att IS fungerar bäst vid de mycket små rörelser av objektivet, och inte motivet, som sker vid foto på t.ex. 300mm? Dvs det är objektivets skakning som har betydelse, inte motivets i sökaren. I så fall är jag med. :)

Tvärt om faktiskt.
Det vi ser med Panasonic G1 är en revolution, vi ser en mycket liten kamera som är väldigt mycket släkt med systemkamerorna, både vad det gäller bildkvalitet och AF hastighet. Självklart kommer fler tillverkare följa med i samma fotspår.
Men....
När Olympus, denna firade systemkamera leverantör, (hela 4% marknadsandel...) gjorde sin minsta kamera hittills, E-420, så gjorde de den så liten att bildstabiliserigen inte fick plats.
Hur gjorde Panasonic då? Ja, de har ju inte haft sensorstabilisering förut utan bara optik stabilisering - så det var inte ett särskillt svårt val.

Vilket betyder att idag så tillverkar Panasonic den absolut minsta systemkameran utan konkurrens med fungerande bildstabilisering - i optiken förståss.

Hur skall Sony, Pentax och Olympus kunna fixa det?

//adam

Four Thirds/Micro Four Thirds-standarden är ju en öppen standard så skulle nu Sony,Olympus o Pentax göra hus i detta "miniformat" o skippa den inbyggda bildstabiliseringen kan man ju alltid köpa Panasonics gluggar med optisk-bildstabilisering om man nu vill ha bildstabilisering...även Canons o Nikons gluggar skulle gå att använda om dom nu skulle ta fram sådana system.
Nu tror jag inte det är omöjligt att ta fram ett hus i samma storlek som Panasonics G1 o ha bildstabiliseringen inbyggd i huset...anledningen till att den inte fick plats i Olympus fall är väl för att dom inte tog bort den optiska sökaren,speglen mm som Panasonic tog bort o ersatte med en elektroniska sökare.

Men är det inte på tiden att canon fixar till sina primes och kanske ska gå ifrån dubbel gaus? De flesta 50mm till canon är ju trots allt över 30 år gamla.

Svar på ursprungsfrågan - del 1

Den här tråden är sannerligen full av Off Topic-inlägg - i likhet med väldigt många andra trådar här... :)

Skulle därför vilja gå tillbaka till On Topic här, och ge mig på att besvara den ursprungliga frågan. Detta har gjorts bara delvis, och kanske lite oklart. Ska försöka att vara tydlig, klar, kärv samt hård (stenhård) men rättvis!

För att få det hela överskådligt blir jag dock tvungen att kasta in lite distinktioner i ursprungsfrågan, som ju löd:

"När får vi se ett fast 50 mm med IS?
Kommer canon någonsin ge oss det?"

Tar mig friheten att generalisera detta en aning till:
"När får vi se ett fast 50 mm med IS (Canon) eller med VR (Nikon)?"

Denna utvidgning kommer nämligen inte att förändra ens det minsta lilla kommatecken nånstans i mitt svar.
Generellt kan vi ju konstatera att tekniken med optisk bildstabilisering blir väldigt knölig att implementera i objektiv med kortare brännvidder. Den gör sig bäst för långa teleobjektiv.

Sedan tolkar jag din fråga som att du implicit avser LJUSSTARKA 50 mm-objektiv (ljussvaga, fasta 50 mm objektiv torde vara av tämligen mikroskopiskt intresse för normalt bruk - ingen tillverkar ju heller några dylika).

Tolkad på detta sätt blir det mycket enkelt att besvara din fråga. Och att besvara den med HUNDRAPROCENTIG säkerhet!

Svaret blir: ALDRIG!

Canon kommer aldrig att ge Canon-världen ett ljusstarkt, optiskt stabiliserat 50 mm-objektiv.
Inte heller kommer Nikon att ge Nikon-världen ett dylikt.

Varför?

Inte pga att Canon och Nikon inte skulle vilja, utan pga att de INTE KAN!

Orsaken till detta har redan berörts, jag behöver bara förtydliga det hela.

Principen för optisk stabilisering är ju (enligt Canons egen beskrivning), att objektivet har två st shake-detecting sensors vars utsignaler styr och förskjuter ett eller flera linselement i detta. Görs det rätt kan effekten av skakningar således reduceras. En oönskad bieffekt av detta är förstås att linsfelen ökar och skärpan sjunker. Man har ju plötsligt ett ocentrerat objektiv (dvs ett defekt objektiv).

Detta inför ju ett antal begränsningar i hur långt tekniken kan användas. En är att man inte kan gå så långt att den oskärpa som orsakas av den optiska stabiliseringen blir lika stor som rörelseoskärpan i sig.

En annan väsentlig begränsning har att göra med att kraven på att ett objektiv måste vara mycket väl centrerat samt slipat med mycket stor precision ökar mycket snabbt när ljusstyrkan ökar (detta är också en anledning till att priserna skenar så fort man börjar titta på ljusstarka objektiv...).

Detta OMÖJLIGGÖR optisk stabilisering när det gäller ljusstarka objektiv. De skulle ge så usla bilder att användarna skulle kasta tillbaka dem i skallen på Canon eller Nikon, ifall de skulle försöka med detta. Dessutom skulle det uppmärksamma hela fotovärlden på att även deras stora, fina, dyra IS-objektiv tappar skärpa NÄR STABILISERINGEN ÄR AKTIV (vilket förstås inte är fallet med antiskak i kameran).

Till sist - gnäll inte på gamle Gauss för detta. Han är helt oskyldig. Han är en av historiens allara största matematiska genier, och förtjänar enbart stor uppskattning för sina insatser. Han har inte ett skvatt att göra med vilka begränsningar (eller möjligheter) som Canon respektive Nikon väljer att "utsätta" sina användare för.

Den här tråden är sannerligen full av Off Topic-inlägg - i likhet med väldigt många andra trådar här... :)

Skulle därför vilja gå tillbaka till On Topic här, och ge mig på att besvara den ursprungliga frågan. Detta har gjorts bara delvis, och kanske lite oklart. Ska försöka att vara tydlig, klar, kärv samt hård (stenhård) men rättvis!

För att få det hela överskådligt blir jag dock tvungen att kasta in lite distinktioner i ursprungsfrågan, som ju löd:

"När får vi se ett fast 50 mm med IS?
Kommer canon någonsin ge oss det?"

Tar mig friheten att generalisera detta en aning till:
"När får vi se ett fast 50 mm med IS (Canon) eller med VR (Nikon)?"

Denna utvidgning kommer nämligen inte att förändra ens det minsta lilla kommatecken nånstans i mitt svar.
Generellt kan vi ju konstatera att tekniken med optisk bildstabilisering blir väldigt knölig att implementera i objektiv med kortare brännvidder. Den gör sig bäst för långa teleobjektiv.

Sedan tolkar jag din fråga som att du implicit avser LJUSSTARKA 50 mm-objektiv (ljussvaga, fasta 50 mm objektiv torde vara av tämligen mikroskopiskt intresse för normalt bruk - ingen tillverkar ju heller några dylika).

Tolkad på detta sätt blir det mycket enkelt att besvara din fråga. Och att besvara den med HUNDRAPROCENTIG säkerhet!

Svaret blir: ALDRIG!

Canon kommer aldrig att ge Canon-världen ett ljusstarkt, optiskt stabiliserat 50 mm-objektiv.
Inte heller kommer Nikon att ge Nikon-världen ett dylikt.

Varför?

Inte pga att Canon och Nikon inte skulle vilja, utan pga att de INTE KAN!

Orsaken till detta har redan berörts, jag behöver bara förtydliga det hela.

Principen för optisk stabilisering är ju (enligt Canons egen beskrivning), att objektivet har två st shake-detecting sensors vars utsignaler styr och förskjuter ett eller flera linselement i detta. Görs det rätt kan effekten av skakningar således reduceras. En oönskad bieffekt av detta är förstås att linsfelen ökar och skärpan sjunker. Man har ju plötsligt ett ocentrerat objektiv (dvs ett defekt objektiv).

Detta inför ju ett antal begränsningar i hur långt tekniken kan användas. En är att man inte kan gå så långt att den oskärpa som orsakas av den optiska stabiliseringen blir lika stor som rörelseoskärpan i sig.

En annan väsentlig begränsning har att göra med att kraven på att ett objektiv måste vara mycket väl centrerat samt slipat med mycket stor precision ökar mycket snabbt när ljusstyrkan ökar (detta är också en anledning till att priserna skenar så fort man börjar titta på ljusstarka objektiv...).

Detta OMÖJLIGGÖR optisk stabilisering när det gäller ljusstarka objektiv. De skulle ge så usla bilder att användarna skulle kasta tillbaka dem i skallen på Canon eller Nikon, ifall de skulle försöka med detta. Dessutom skulle det uppmärksamma hela fotovärlden på att även deras stora, fina, dyra IS-objektiv tappar skärpa NÄR STABILISERINGEN ÄR AKTIV (vilket förstås inte är fallet med antiskak i kameran).

Till sist - gnäll inte på gamle Gauss för detta. Han är helt oskyldig. Han är en av historiens allara största matematiska genier, och förtjänar enbart stor uppskattning för sina insatser. Han har inte ett skvatt att göra med vilka begränsningar (eller möjligheter) som Canon respektive Nikon väljer att "utsätta" sina användare för.

Skulle tro att du har på fötterna i den här frågan, men det hindrar iaf inte mej att (lite OT) anta att det är mycket sannolikt att Canon och Nikon kommer med stabilisering i sina hus framöver.

Vilket i så fall leder till samma slutresultat.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto