Annons

Vilken färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag lade in denna fråga i ett annat forum, men det kom inga svar så nu försöker jag här istället.
Adobe RGB:
Jag skulle gärna vilja veta skillnaden mellan sRGB och adobeRGB. Vet att den sistnämnda rekommenderas för tidningstryck. Men om den är "bättre" för det, är den då inte bättre även för vanliga utskrifter? Jag kan ju välja redan i kameran vilken jag ska använda?

kort och väldigt förenklat, Adobe RGB är "större" och den rymmer helt enkelt fler nyanser.

sRGB är en mindre och har färre nyanser men är den färgrymd som "alla" skärmar och program stöder om du lägger upp en bild här i adobe RGB så kan den se skumm ut för vissa (blek) beroende på vad dom har för webläsare och skärm. kör du raw så kan du välja färgrymd när du konverterar filerna.

jag vet inte om det gjorde dig klokare men här finns en engelsk sida med lite bilder om ämnet.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm

Eftersom kameran klarar mer än sRGB så är det bäst att använda den för RAW bilder. Det ger mer information att jobba med i LR eller Photoshop.
Sedan har Adobe börjat att bygga in stöd för att skriva ut direkt med Adobe RGB om skrivarens utskriftsdrivrutin stöder det.
Det senaste skrivarna från Epson har stöd för detta och jag antar att det innebär att de klarar färgrymder som nu ligger utanför sRGB.

ANNONS
Götaplatsens Foto