Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Detta är kanske fel forum? Men jag skulle gärna vilja veta skillnaden mellan sRGB och adobeRGB. Vet att den sistnämnda rekommenderas för tidningstryck. Men om den är "bättre" för det, är den då inte bättre även för vanliga utskrifter? Jag kan ju välja redan i kameran vilken jag ska använda.

Detta är kanske fel forum? Men jag skulle gärna vilja veta skillnaden mellan sRGB och adobeRGB. Vet att den sistnämnda rekommenderas för tidningstryck. Men om den är "bättre" för det, är den då inte bättre även för vanliga utskrifter? Jag kan ju välja redan i kameran vilken jag ska använda.

Eftersom utskrifter med din bläckstråleskrivare har ett större färgomfång än vad du får i tidningstryck är Adobe RGB ännu bättre att använda för utskrifter.

Stefan

Fast jag har ingen bläckstråleskrivare, jag skickar till crimson, och de påstår att jag bör använda sRGB.
?

En utskrift på färgfotopapper har ett något mindre färgomfång än de bästa bläckstråleskrivarna, men även där finns det en hel del färger som du kan få fram som sRGB inte kan återge. Det är därför Crimson rekommenderar en större färgrymd. Men det är också märkligt att alla de labb som är helt låsta till sRGB inte inser att de tappar bort en del av den färgmättnad som de skulle kunna få fram.

Stefan

Tack för svar. Men om jag säger att de rekommenderar mig sRGB på Crimson så menar jag ju precis det jag skriver. Därför förstår jag inte ditt "tvärtom". (Det vill säga: Crimson kanske ger olika svar beroende på vem och var man frågar, eller vem som frågar.)

Så här ser svaret från dem ut:

AdobeRGB har en större färgrymd än sRGB.
sRGB motsvarar dock betydligt bättre de utskrifter du får, där rymden överenstämmer bättre.
Om du använder AdobeRGB så är risken större att du ser mer nyanser på din skärm, och då kanske du blir besviken när inte utskrifterna motsvarar det.

Tack för svar. Men om jag säger att de rekommenderar mig sRGB på Crimson så menar jag ju precis det jag skriver. Därför förstår jag inte ditt "tvärtom". (Det vill säga: Crimson kanske ger olika svar beroende på vem och var man frågar, eller vem som frågar.)

Så här ser svaret från dem ut:

AdobeRGB har en större färgrymd än sRGB.
sRGB motsvarar dock betydligt bättre de utskrifter du får, där rymden överenstämmer bättre.
Om du använder AdobeRGB så är risken större att du ser mer nyanser på din skärm, och då kanske du blir besviken när inte utskrifterna motsvarar det.

Kan ju vara så att de ger olika svar.
Nu när jag läser om det så fattar jag det faktiskt mer som att man ska se till att arbeta med samma profil som man sedan sparar och skickar. Vill inte spekulera för mycket eftersom jag inte är direkt kunnig på området heller, utan någon annan får nog förklara bättre. Så här står det ju iallafall:

"Din arbetsprofil

Välj en lämplig arbetsprofil - vi rekommenderar en rymlig profil som inte begränsar ditt färgomfång onödigt mycket, förslagsvis AdobeRGB.
Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler."

jo, jag har ju också läst det där, men blev inte riktigt klok och därför frågade jag dem själv och fick då alltså "sRGB-svaret". Vad jag gör nu är förstås att jag skickar lite olika testfoton till dem med olika färgprofiler och jämför! Ska bli spännande.

"Din arbetsprofil

Välj en lämplig arbetsprofil - vi rekommenderar en rymlig profil som inte begränsar ditt färgomfång onödigt mycket, förslagsvis AdobeRGB.
Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler."[/QUOTE]

jo, jag har ju också läst det där, men blev inte riktigt klok och därför frågade jag dem själv och fick då alltså "sRGB-svaret". Vad jag gör nu är förstås att jag skickar lite olika testfoton till dem med olika färgprofiler och jämför! Ska bli spännande.

Eftersom Crimson tillhör de labb som verkligen använder sig av färghantering behöver du inte göra detta, om du sparar med profilen i bildfilen. Är den infogad så kommer de konvertera bilden till sin skrivarprofil när de skriver ut den. Bilderna bör se likadana ut. Enda skillnaden som kan uppstå är när du har intensiva mättade färger i bilden. Sådana färger kan inte sRGB hantera.

I bilderna nedan är den gröna färgen den färgrymd som sRGB kan hantera, den röda är den som Adobe RGB kan hantera. Den flerfärgade ytan är de färger som Crimson kan återge. Som du ser finns det många färger som inte kan återges i utskriften, vare sig du börjar med en sRGB eller Adobe RGB. Men det är betydligt fler färger som kan ligga utanför det omfång som de kan skriva ut om du använder Adobe RGB.

Fördelen med Adobe RGB är att i de gula och gröna-cyan färger finns det rätt många nyanser som inte kan återges av sRGB, men som skrivaren kan ta fram.

Stefan

Bilagor

• sRGB.jpg
    sRGB.jpg
    8.8 KB · Visningar: 200
  • Adobe.jpg
    Adobe.jpg
    9.7 KB · Visningar: 206
ANNONS
Götaplatsens Foto