Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 spegel som inte fälls upp helt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Campanello

Avslutat medlemskap
Jag har problem med spegeln som inte fälls upp helt när jag tar en bild.

Jag märkte det genom att på vissa av bilderna jag tog så blev ungefär 1/6 av bilden svart dock inte på alla bilderna. Jag testade att göra ett spegellås och upptäckte då att spegeln inte var helt uppfälld.

Vad beror detta på, kan jag lösa detta själv, om inte är det värt att laga på en D50 som inte kostar många kronor, ifall det är värt att laga vart ska vända mig i såna fall? Jag skulle verkligen bli glad om det var någon som kunde hjälpa mig!

Är de bilderna som är delvis svarta möjligtvis tagna med blixt? Det låter som du har för snabb slutartid för din kameras blixt sync. Kan vara en orsak

Hur många exponeringar har kameran gjort?

Jag har försökt att ta reda på det men lyckas inte riktigt, jag har testat med olika program och det ända jag får upp är typ 2500 men det stämmer inte alls jag har snarare fotat ca 20 000 - 30 000 bilder på det senaste året innan dess så hade kameran en annan ägare och han har jag inte en aning hur många bilder han har tagit. var tror du, är det ute med den?

Jag har försökt att ta reda på det men lyckas inte riktigt, jag har testat med olika program och det ända jag får upp är typ 2500 men det stämmer inte alls jag har snarare fotat ca 20 000 - 30 000 bilder på det senaste året innan dess så hade kameran en annan ägare och han har jag inte en aning hur många bilder han har tagit. var tror du, är det ute med den?

Detta program är ganska bra när man skall kolla om hur många exponeringar man tagit med kameran. Kolla bland de senaste korten du tagit så kan du se "ungefär" hur många exponeringar du gjort.

http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto