Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning på din bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad är din upplösning (flera val möjliga)?

• Totala väljare
    39
  • Enkät stängd .
Här är de hårda faktan. Våra Googlesiffror för Januari.

Bilagor

• image001.png
    image001.png
    16.8 KB · Visningar: 216
Tack David för siffrorna. Jag gjorde några hastiga jämförelser med några kunders siter och det stämde ganska väl överens.

Fotosidan hade en klar överrepresentation på 1920 x 1200 och någon mer med hög upplösning men det var förvånansvärt lika i övrigt. Sannolikt sker mycket av besöken från jobbdatorer som inte är "foto-anpassade".

Här är de hårda faktan. Våra Googlesiffror för Januari.

Intressant. Den skärmen jag just nu använder är en gammal 19" CRT 1280x960. Var väl den vanligaste skärmen för ett par år sedan.
Dock har jag ofta sett installationer där folk kör med 1280x1024 på en sådan 4/3-skärm.... Bl a en tjej som var förtvivlad eftersom hon tyckte hon såg tjock ut på alla bilder...

Intressant. Den skärmen jag just nu använder är en gammal 19" CRT 1280x960. Var väl den vanligaste skärmen för ett par år sedan.
Dock har jag ofta sett installationer där folk kör med 1280x1024 på en sådan 4/3-skärm.... Bl a en tjej som var förtvivlad eftersom hon tyckte hon såg tjock ut på alla bilder...

Jo, det är/var mycket vanligt att det körs fel upplösning på CRT-skärmar. Sedan kan man ju fråga sig vem som kom på idiotin med att göra platta skärmar som inte stämmer med 4:3. Alla andra upplösningar har rätt förhållande men just denna som ju var vanlig på 19" blev av någon anledning annorlunda.

Själv langade jag ut den sista CRT'n på vinden i somras. Än så länge har jag inte känt mig energisk nog att köra 30-35 kg glas-as till återvinningen. *ryggknak*

Köpte en Eizo Flexscan 2231 med upplösningen 1680x1050 efter att ha läst en del positiva omdömen. Idag hade jag nog köpt en större skärm då jag retar mig lite på skärmen höjdmässigt. Den känns aningen "smal" för mina behov. Hade en 19 tums CRT innan av halvsunkig kvalitét. Den nya är endast marignellt högre. Fattar än idag inte hur jag lyckades få till bilderna att se hyfsade ut med den gamla skärmen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto