Annons

Gå från Nikon till Canon? (500d vs D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

Znarkus

Medlem
Tjena!

Är på gång att köpa en ny kamera, och har tittat ett tag på Nikon D90 nu. Känns som en ganska skön uppfräschning av D80, och enligt mig att videofunktionen intressant (alltid kul att kunna filma:). Men var är autofokusen när man filmar?

På senaste dagarna har jag börjat snegla på Canons 500d, som kan filma i 1080/20 med autofokus. Och då är den även billigare! Förutom det så har den fler megapixlar (för den som behöver det); 15 mot Nikons 12. Jag har länge haft Nikon nu, mest pga att jag tycker de gör sköna kameror att hålla i och de är användarvänliga.

Så kom gärna med lite råd, eller om du har erfarenheter av någon av dessa eller andra modeller du rekommenderar. Jag har idag ett Sigma 15-50/2.8 som jag måste sälja om jag skulle välja en Canon.

Tack! :D
 

Wildeor

Medlem
Jag står inför samma val, men det börjar luta åt D90.

Mest för den känns bättre att hålla i, 500d som har samma hus som 450d känns lite för puttinuttigt att hålla i för mina händer och det känns inte bra bara.
 

Wildeor

Medlem
Håller med där som sagt, därimot 50d ligger bra i handen men då får man ju lägga ut lite mer. Kanske 40d?
 

sgfk

Medlem
Beror på filmen

40d måste väl vara den mest prisvärda av de kameror som nämnts här. Dessutom är det ju en klass upp jämfört med 500d och D90. Jag uppfattade det dock att den ursprunglige frågeställaren ville ha filmfunktionen och då finns det ju bara 500d och d90 som har det i rimligt prisintervall.

Jag köpte själv en 500d i går och är än sålänge helt nöjd. Hade jag dock inte tyckt att filmningen varit viktig så hade jag valt en 40d.

Eftersom du har nikon optik sen förut så tycker jag att det är solklart att du skall välja Nikon D90. Jag tror D90 och 500D är helt jämngoda. Valde 500D eftersom jag hade Canon optik.
MVH
Fredrik

Håller med där som sagt, därimot 50d ligger bra i handen men då får man ju lägga ut lite mer. Kanske 40d?
 

j777

Aktiv medlem
På senaste dagarna har jag börjat snegla på Canons 500d, som kan filma i 1080/20 med autofokus. Och då är den även billigare! Förutom det så har den fler megapixlar (för den som behöver det); 15 mot Nikons 12. Jag har länge haft Nikon nu, mest pga att jag tycker de gör sköna kameror att hålla i och de är användarvänliga.
Tänk på att det inte är kontinuerlig autofokus på 500D utan man måste trigga igång den manuellt varje gång motivet går ur fokus. Vilket innebär någon eller några sekunder med varierande fokus och diverse ljud.

Själv hade jag en 300D sedan tidigare så det blev en 500D nu men som andra sagt så kan den vara i minsta laget runt greppet.
 

alfarunner

Aktiv medlem
Gh1

Är det ingen som hört talas om nya Panasonic GH1?
Autofokus, ljudlös bländare och zoom. Borde väl vara intressant för den videointresserade?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Vill man filma "på riktigt" så är både 5D mkII D90 och 500D för dåliga - vänta en generation till så är nog funktionerna mer mogna. AF måste lösas, bländarval måste lösas, hastigheten måste upp en del - videomoderna i 500D är ju pinsamma - för låg hastighet för användbar HD filmning. Video i DSLR är mer hacking än användbar funktion för tillfället, men gott hopp finns att nästa generation har löst felen i dagen konstruktioner.

Så vänta med att byta system till dess det har visat sig vilken tillverkare som först löser problemen på riktigt. Det kanske blir Pentax istället för Nikon eller Canon?
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Hur mycket kostar en "riktig" videokamera för HD med hygglig optik? Jag, som aldrig använt video, har inget att referera till.

Per.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Hur mycket kostar en "riktig" videokamera för HD med hygglig optik? Jag, som aldrig använt video, har inget att referera till.

Per.
Mycket tyvärr... Idén att använda stora fina sensorn med bra ljusstark optik är vettig, men utförandet är för dåligt för annat än lek än så länge anser jag iaf.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Filma i 20P är nog ingen riktigt höjdare om man ska spela upp det på andra aparater än datorer. Själv filmar jag lite med min Leica på 702/15P men får konvertera om det till 30P för att det ska funka på min TV ihop med min media spelare.

Kanske måste man konvertera 20p => 60i eller 60P för att det ska bli vettigt att spela upp på TV?

Provade även att köra 15p => 25p men det det kändes som scannad super-8 i rörelserna....

Ska man kunna filma vettigt med sin kamera så bör man titta på en som filmar minst i 24p.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tänk på att det inte är kontinuerlig autofokus på 500D utan man måste trigga igång den manuellt varje gång motivet går ur fokus. Vilket innebär någon eller några sekunder med varierande fokus och diverse ljud.
Vad yrar du om? Har du inte hittat AI servo? Du kan dessutom sätta det på *-knappen som sportfotografer om du vill.
 

j777

Aktiv medlem
Vad yrar du om? Har du inte hittat AI servo? Du kan dessutom sätta det på *-knappen som sportfotografer om du vill.
Jag kanske borde ha skrivit att det gällde filmning. Jag citerar instruktionsboken sid 123: "Observera att kontinuerlig fokusering för ett rörligt motiv inte kan göras.". AI-servo fungerar inte för varken live-view eller film vad jag förstått, bara för stillbildsfoto med sökaren (vilket inte är så bara förstås).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Nej, det är som jag säger. D90, 500D och 5D mkII simulerar filmfunktion, men de är inte på den nivån att det är en verkligt användbar funktion än. Konstigt framrate, går inte styra exponeringen fullt ut och mycker rudimentär AF. Nej, vill du filma så vänta en generation - det kommer att bli bättre, jag lovar...
 

Znarkus

Medlem
Ursäkta att jag inte har svarat, glömde bort att jag hade skrivit här :)

Jag står inför samma val, men det börjar luta åt D90.

Mest för den känns bättre att hålla i, 500d som har samma hus som 450d känns lite för puttinuttigt att hålla i för mina händer och det känns inte bra bara.
Det var anledning till att jag valde en Nikon D40 som min första systemkamera. Men nu var jag nästan beredd att tumma på det för att få lite mer avancerad teknik. Det kanske är dumt? (låter dumt:)




Jag köpte själv en 500d i går och är än sålänge helt nöjd. Hade jag dock inte tyckt att filmningen varit viktig så hade jag valt en 40d.
Hur tycker du att filmfunktionen fungerar? Är det något man faktiskt kan använda då och då, eller blir det ännu en funktion man inte använder? Jag är rädd att jag väljer kamera efter bästa filmmöjligheter, för att sedan upptäcka att ingen var speciellt användbar.



Jag kanske borde ha skrivit att det gällde filmning. Jag citerar instruktionsboken sid 123: "Observera att kontinuerlig fokusering för ett rörligt motiv inte kan göras.". AI-servo fungerar inte för varken live-view eller film vad jag förstått, bara för stillbildsfoto med sökaren (vilket inte är så bara förstås).
Jo det är bara :p Detta var ju väldigt intressant. Men hur mycket försämrar det filmandet? Det låter ju nästan som om manuellt fokus vore att föredra istället för att trycka på en knapp hela tiden.



Nej, det är som jag säger. D90, 500D och 5D mkII simulerar filmfunktion, men de är inte på den nivån att det är en verkligt användbar funktion än. Konstigt framrate, går inte styra exponeringen fullt ut och mycker rudimentär AF. Nej, vill du filma så vänta en generation - det kommer att bli bättre, jag lovar...
5D mkII tycker jag inte simulerar filmfunktion, den filmar ju i 1080p/30. Alla filmer gjorda med den kameran ser väldigt proffsiga ut bildmässigt. De andra kamerorna är en annan femma.

Jag har just nu ingen kamera, så jag kan inte invänta en ny generation. Eller har du hört om någon ny kamera? När sägs det att D400 ska komma?

För att sammanfatta lite (rätta mig gärna om jag har fel)

500D
Video: 720/30, 1080/20. Autofokuserar när man trycker på en knapp.
15,1 megapixlar. 3,4 b/s.
8 990:-

D90
Video: 720/24. Manuellt fokus.
12,3 megapixlar. 4,5 b/s.
8 980 :-

Canon 500D är ju den bättre kameran på papperet. Även om hög bildfrekvens är väldigt trevligt.

PS. Tack för all hjälp och alla svar, det uppskattas verkligen! DS.
 
Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
Jag kanske borde ha skrivit att det gällde filmning. Jag citerar instruktionsboken sid 123: "Observera att kontinuerlig fokusering för ett rörligt motiv inte kan göras.". AI-servo fungerar inte för varken live-view eller film vad jag förstått, bara för stillbildsfoto med sökaren (vilket inte är så bara förstås).
Borde nog fattat det vid närmare eftertanke :)
 

j777

Aktiv medlem
Jo det är bara :p Detta var ju väldigt intressant. Men hur mycket försämrar det filmandet? Det låter ju nästan som om manuellt fokus vore att föredra istället för att trycka på en knapp hela tiden.
Jag har inte provat tillräckligt för att uttala mig om vad som är att föredra men vad jag vet så är det, med 500D, inget som hindrar att du vid behov fokuserar om antingen manuellt eller trycker på knappen och låter automatiken göra det. Risk för skakande bild förstås om du inte har ett stabilt stativ och med automatiken så kommer bilden att bli ljusare under tiden automatiken jobbar.
 
ANNONS