Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Bridge CS4: Ändra datum till 1924?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått en hög gamla familjefoton inscannade. Sitter och fixar in datumen i Bridge. Hittills har jag lagt in bilder 1961-1965 och det har fungerat utmärkt att ändra metadatan för de bilderna.

Men när jag kom till lite äldre bilder (1927) och försökte ändra datumet så gick det inte! Visst, datumet står ju kvar i metadatan, men "Date Created" under bilden står fortfarande kvar som inscanningsdatumet.

Hur fixar man? :(

Jag har fått en hög gamla familjefoton inscannade. Sitter och fixar in datumen i Bridge. Hittills har jag lagt in bilder 1961-1965 och det har fungerat utmärkt att ändra metadatan för de bilderna.

Men när jag kom till lite äldre bilder (1927) och försökte ändra datumet så gick det inte! Visst, datumet står ju kvar i metadatan, men "Date Created" under bilden står fortfarande kvar som inscanningsdatumet.

Hur fixar man? :(

Det ska man inte ändra. Den digitala versionen är ju skapad då. Metadatan är det du ska ändra.

Det ska man inte ändra. Den digitala versionen är ju skapad då. Metadatan är det du ska ändra.

Jag var nog lite otydlig. Det är metadatan jag ändrar under "IPTC Core" så finns det en rubrik som heter just "Date Created". Samma rubrik finns även i filegenskaperna, men den varken går eller ska ändras.

Inne i Bridge kan man ställa in vilka fält som ska synas under bilderna, exempelvis filnamn, Description osv. Där kan man även välja "Date Created" och vad jag har märkt innan så har den manuella metadatan en högre prioritet än de inbrända filegenskaperna. Alltså, om man ändrar metadatan för Date Created så ändras datumet under bilden.

Men för datum för lång bak i tiden fungerar det inte, utan inscanningsdatumet står kvar.

ANNONS
Götaplatsens Foto