Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärm som skiftar färgton och ljusstyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

victoregano

Ny medlem
Jag upptäckte för ett tag sedan att min iMac 24" visar olika färgtoner och ljusstyrka beroende på var på skärmen jag tittar. Ju längre till höger man tittar desto varmare och mörkare blir färgerna gradvis. Det här blir ett problem då man som jag arbetar i Lightroom, och gärna vill lägga två bilder bredvid varandra för jämförelse.

Skärmen är kalibrerad, men det gör ingen skillnad på problemet.

Vad kan det här bero på, och kan jag göra något åt det?

Det är kanske nåt naturligt skulle jag gissa. Å ändå ska ju 24" ha den bättre H-IPS panelen enl nån på nåt mac-forum men även den har väl lite begränsningar. Du får helt enkelt jämföra bilderna lite närmare varann mitt på skärmen och va nöjd med att ha bättre skärm än många andra (TN).

Det är kanske nåt naturligt skulle jag gissa. Å ändå ska ju 24" ha den bättre H-IPS panelen enl nån på nåt mac-forum men även den har väl lite begränsningar. Du får helt enkelt jämföra bilderna lite närmare varann mitt på skärmen och va nöjd med att ha bättre skärm än många andra (TN).

Hehe, jag antar det. Men det ar anda ett storande moment att inte veta vad som ar "det ratta". Darfor kalibrerar man ju sin skarm, sa att farger och sa ska bli ratt. Aja, man kan inte fa allt =)

Det "mest" rätta får du då mitt på skärmen. Har man stor skärm så blir det ju andra vinklar ut mot sidorna.
Fast jag vet ju inte hur stora avvikelser du har, är de stora kanske du har nåt fel på den. Kanske bäst låta nån erfaren titta på den, för säkerhets skull. :)

Ojämn ljusstyrka på skärmar är ett vanligt problem. iMacs skärm är inte så värst bra som folk vill få en och tro, Apple är ju också experter på att glorifiera allt de gör.
De bästa är ha en seperat "high-end" skärm (Eizo, NEC, Lacie eller Samsungs högre prisatta skärmar) tillsammans med en kalibrator för att få korrekt och jämnt ljusstyrka och färg över hela skärmen. Dock är väl de inte den lösningen man vill skaffa sig ifall man köpt en iMac kan jag tro.
Som sagt så går detta problem inte att ta bort, möjligtvis genom att tweaka inställningarna lite men aldrig helt.
Kanske kan denna tråden hjälpa dig lite om hur man kommer runt det så gott de går:
http://photo.net/digital-darkroom-forum/00NT7H

Ojämn ljusstyrka på skärmar är ett vanligt problem. iMacs skärm är inte så värst bra som folk vill få en och tro, Apple är ju också experter på att glorifiera allt de gör.
Intressant, finns det någon datortillverkare som inte tycker sina produkter är bra? Skulle du köpa en dator av dom då?

ANNONS
Götaplatsens Foto