Annons

AMD eller Nvidia, vilken tillverkare ger bäst färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sett ett flertal tester där man ser att färgerna skilljer sig åt, eller i alla fall ljus eller kontrast.

Vilken tillverkare ger mest rätt bildåtergivning?

Tackar för svar!

Möjligen kan färginställningarna skilja sig åt mellan olika grafikkort, om man inte kalibrerar skärmen. Vilken som är bäst är nog snarast en smaksak.

Annars är det framför allt skärmens inställningar som påverkar hur bilden upplevs, och det blir alltid bäst om man kalibrerar skärmen (hårdvarumässigt med en kalibrator) eller profilerar den (görs i mjukvara, men fortfarande med en kalibrator).

Jag har bildbehandlat med både Nvidia och AMD (tidigare ATI) utan att tänka på att det skulle göra någon skillnad i just bildvisning. I version CS4 av Photoshop kan det dock möjligen vara skillnade på hur bra de är på att accelerera just Photoshop, men det gör inten skillnad på bildkvaliteten.

/afe

Hej!

Jag har sett ett flertal tester där man ser att färgerna skilljer sig åt, eller i alla fall ljus eller kontrast.

Tackar för svar!

Även om det vore nån skillnad så försvinner det när man kalibrerar sin skärm. För att få rätt bildåtergivning så är det kalibrering som ska till. Skärmar kan ju variera högst betänkligt beroende på vilket märke.

Tackar för svaren!

Då behöver man ju inte oroa sig för att köpa fel, jag har alltid kört AMD och tycker det har fungerat bra, men bara för att Nvidia foldar 2-3 gånger bättre för samma peng vill jag gå över.

Hej!

Tackar för svar!

Jag testade för drygt ett år sedan fyra kort, ett billigt och ett dyrt Nvidia, ett billigt och ett dyrt ATI/AMD, och mätte färgåtergivning på alla upptänkliga vis och mätte även hur färgegenskaperna förändrades över tid.

Slutsats: det gick inte att se någon uppenbar skillnad mellan AMD/ATI och Nvidia. Däremot var de mer påkostade korten en liten, liten aning mer exakta än de billiga. Dessutom varierade de billiga mer över tid, de var alltså inte lika stabila. Det verkar som om kombinationen billiga komponenter och sämre kylning kan ge lite mindre stabila färger, men variationen är mycket liten.

Som någon annan konstaterade, all den skillnad du eventuellt kan råka ut för försvinner totalt vid en enkel profilering av skärmen.

Jag testade för drygt ett år sedan fyra kort, ett billigt och ett dyrt Nvidia, ett billigt och ett dyrt ATI/AMD, och mätte färgåtergivning på alla upptänkliga vis och mätte även hur färgegenskaperna förändrades över tid.

Slutsats: det gick inte att se någon uppenbar skillnad mellan AMD/ATI och Nvidia. Däremot var de mer påkostade korten en liten, liten aning mer exakta än de billiga. Dessutom varierade de billiga mer över tid, de var alltså inte lika stabila. Det verkar som om kombinationen billiga komponenter och sämre kylning kan ge lite mindre stabila färger, men variationen är mycket liten.

Som någon annan konstaterade, all den skillnad du eventuellt kan råka ut för försvinner totalt vid en enkel profilering av skärmen.
Tack för grymt bra svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto