Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 5D Mk II - Brus

Produkter
(logga in för att koppla)

Smal

Aktiv medlem
Hej!

Skaffade mig denna som min första digitala systemkamera. Har inget att jämföra med men tycker att bilderna jag får är ganska brusiga. Inte alls lika bra som de jag såg på en internetsida där de testade en av mina gluggar. De bilderna var framtagna med Canon DPP och det är samma program jag använder för min jpgs. Får mig att undra om det är ngt fel på mitt ex. Någon med lite erfarenhet som kan titta på några av mina Raws för en kommentar? Var laddar jag då bäst upp dem?

Det är extremt sällsynt (näst intill obefintlig chans) att ett kamerafel gör att ett exemplar av en kamera ger mer än 1-2% mer/mindre brus än en annan. Mätfelet är oftast större än brusskillnaden, hur nogrann man än är...

Berätta om inställningarna i bilderna du tycker är brusiga, och var i bilderna du tycker bruset syns. Raw-filerna är ganska ohanterliga i storlek - över nätet.

Laddade upp några raws och jpgs och den bild jag jämför med här.

Jo, de är stora så man behöver en hyfsat snabb uppkoppling för att ladda ned dem. Bilderna är tagna med inställningar liknande de som bilden jag jämför med är tagen med. Det är inte omöjligt att mina bilder är helt OK men att det är min bristande erfarenhet som får mig att tveka. Men nog tycker jag att "testbilden" verkar skarpare.

Tacksam för ert engagemang och ser fram mot era synpunkter.

Jag tittade på jpeg bilderna och ser inget brus, däremot ser jag en hel del skärpningsartefakter.
Vet inte vad du använt för inställningar när du tagit bilderna men det verkar som om du har kraftig skärpning på i kameran.

hmm, om du tycker 5d Mk II brusar så tror jag nog att du skall vänta några år till innan du börjar fota digitalt, för det är en av de bästa kamerorna på den fronten.

Kollade bara en 200iso bild rawfil, det finns inga som helst tecken på att din kamera är felaktig.
jobba på lite med kameran
Hälsning
från Lund

Bilagor

• Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    33.5 KB · Visningar: 774
Om du tittade på raw-bilderna är jag osäker på vad du menar. JPG-bilderna däremot kanske är uppskärpta. Inställningarna borde framgå av exif.

Kollade bara en 200iso bild rawfil, det finns inga som helst tecken på att din kamera är felaktig.
jobba på lite med kameran
Hälsning
från Lund

OK, tack jag jobbar på allteftersom. Stor skillnad på att jobba digital och analogt tycker jag. Men skoj, lär mig nytt hela tiden.

Jag använder överhuvudtaget inte jpg från den kameran.
Kör jpg och raw , vilket rawprogram använder du?
DPP canons eget rawprogram har egenheten att räkna upp bilden med de inställningar du har gjort i kameran, 0-ställ dessa i rawprogrammet eller använd ett annat exv Camera Raw.
DPP fördel är att skuggorna estimeras bättre än exv Camera Raw gör, speciellt om man använder höga iso där Camera raw färgar lågdagern, detta kan man dock lätt ta bort.

Jag använder överhuvudtaget inte jpg från den kameran.
Kör jpg och raw , vilket rawprogram använder du?
DPP canons eget rawprogram har egenheten att räkna upp bilden med de inställningar du har gjort i kameran, 0-ställ dessa i rawprogrammet eller använd ett annat.

Jag använder i dagsläget endast DPP för att ta fram mina JPGs. Micklar lite fram och tillbaka för att få till bilderna som successivt blir bättre. Köpte kameran i våras och har ännu inte gjort några utskrifter (!). Har koncentrerat mig på att lära mig kameran och att överföra mina RAWs til jpgs. Nu börjar det bli dags att skriva ut. Därefter dax för photoshop. Ett steg i taget.

DPP är bra men lite rörigt och bättre optimerat för canon än exv Camera Raw, lär dig att använda programmet men se till att själv ta fram bilden utan att DPP tar med de inställningar som du har ställt in i kameran- då är det ingen större vits att använda DPP mer än att du kan "rädda" vissa bilder där kameran och du har exponerat fel och jpg uttaget är exv för ljust från kameran.

DPP är bra men lite rörigt och bättre optimerat för canon än exv Camera Raw, lär dig att använda programmet men se till att själv ta fram bilden utan att DPP tar med de inställningar som du har ställt in i kameran- då är det ingen större vits att använda DPP mer än att du kan "rädda" vissa bilder där kameran och du har exponerat fel och jpg uttaget är exv för ljust från kameran.

Tack! Jag jobbar på, är hopplöst envis och väldigt glad att kunna ta upp fotograferingen igen. Främst arkitektur och bilder med människor som berättar ngt. Var i Kina i våras och kunde konstatera skillnaden på en bild av ett risfält, en bild av ett risfält med en vattenbuffel och en bild av ett risfält med en fattig kines med toppig hatt.

Tack! Jag jobbar på, är hopplöst envis och väldigt glad att kunna ta upp fotograferingen igen. Främst arkitektur och bilder med människor som berättar ngt. Var i Kina i våras och kunde konstatera skillnaden på en bild av ett risfält, en bild av ett risfält med en vattenbuffel och en bild av ett risfält med en fattig kines med toppig hatt.

jag såg samma sak första gången 1982 . är det samma kineser som står där?

27 år sedan är det nog. Huuh.
Men kineserna är nog samma ändå. Fast numera kan man ha tur och få med en mobiltelefonmast i bakgrunden.

ANNONS
Götaplatsens Foto