Annons

Är era programrattar också lite "lösa"?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Har för inte allt för länge sedan införskaffat mig en Canon 50D som jag är hur nöjd med som helst. Programratten har dock varit lite "lös" hela tiden, vilket gör att jag kan rucka en aning på den - både uppåt och "runt". Det ska säkert vara så (vilket det inte borde, kan jag tycka), men ändå..det skadar inte att höra med er som har liknande hus om ni också ser och känner ett visst glapp i era programrattar?

Det lilla glappet påverkar inte rattens funktion alls, utan är bara lite smått irriterande när man medvetet sitter och pillar på den! :)

Tja, om det inte stör så är det väl ett lyxproblem ;) På min flickväns Panasonic TZ-7 är inställningsratten så lös att den snurrar ungefär varje gång man tar upp den ur väskan :(

Har dock inte något märkbart glapp på min 50D i någon riktning. Köp en 1D kamera så slipper du inställningsratt... ;)

Tja, om det inte stör så är det väl ett lyxproblem ;)

Har dock inte något märkbart glapp på min 50D i någon riktning. Köp en 1D kamera så slipper du inställningsratt... ;)

Jo, det är nog ett lyxproblem. Har en analog EOS-1V också, som precis som 1D:n, saknar programratt. Jag är alltså inte van vid rattar på en Canon-kamera och kan därför inte riktigt avgöra om fenomenet är normalt eller ej.. ;-)

Men du har alltså inget glapp i din 50D´s programratt?

Hur känns ratten för er andra som har en 50D, eller annan xxD-modell?

Det går att flytta den någon 1/10 mm innan det klickar över till nästa programläge. Knappast något glapp med andra ord.

Gunnar

Ok, som min då. Men jag har även glapp i höjdled, åtminstone lika mycket om inte lite mer. Jag kan alltså vricka lite på hela ratten, och det syns tydligt för blotta ögat..

Jag har nu jämfört mellan mina kameror, 50D och 5D MkII. Helt klart mindre glapp i ratten på 5D:n. Men så är ju den också mer än dubbelt så dyr som 50D! Jag anade ett samband ända tills jag provade ratten även på min G10. Till min förvåning fanns inget glapp alls på den billigaste kameran, så det har uppenbarligen inget med priset att göra.

Jag har nu jämfört mellan mina kameror, 50D och 5D MkII. Helt klart mindre glapp i ratten på 5D:n. Men så är ju den också mer än dubbelt så dyr som 50D! Jag anade ett samband ända tills jag provade ratten även på min G10. Till min förvåning fanns inget glapp alls på den billigaste kameran, så det har uppenbarligen inget med priset att göra.

Inget glapp att tala om i min G7:a heller. Ingen logik alltså.. ;-)

Har aldrig varit med om att någon programratt har varit lös och då har jag ägt en EOS 350D, EOS 40D, EOS 50D samt EOS 5D.

Jag skulle aldrig godkänna det. Jag har lämnat tillbaka två kamerahus för betydligt mindre problem än så och då har jag fått ett nytt kamerahus.

ANNONS
Götaplatsens Foto