Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interiör- och matfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag inte läst alla inläggen så jag kanske upprepar vad någon redan sagt. Att ta interiörbilder med ett kitobjektiv som 18-55, eller 18-70 brukar inte bli så bra eftersom man oftast behöver ligga på 18-20 mm. De objektiven brukar vara riktigt dåliga på kortaste brännvidden, dålig skärpa och mycket distorsion (lodräta linjer blir kraftigt rundade ute i kanterna). Det är mycket bättre att skaffa en vidvinkelzoom runt 12-20 mm, eller en fast kring 14-15 mm ( för fullformat ca 20 mm).

Det bekräftar mina tankar. Tack så mycket för tipset! Ingen erfarenhet inom matfotografi?

Det bekräftar mina tankar. Tack så mycket för tipset! Ingen erfarenhet inom matfotografi?

Jodå, en del erfarenhet har jag. I de fallen är det oftast min 24-70/2.8 som sitter på. Något jag tycker är snyggt är att använda blandljus, t.ex både blixt och fastljus (glödljus).
Jag går ibland ganska nära och använder en stor bländare för att få kort skärpedjup. I bakgrunden kan man ha ett par ljus tända, eller en liten julgranslinga för att få lite "bling bling" i bakgrunden. Den bifogade bilden är förstås inte mat, men "bling blinget" finns där.

Bilagor

• Winetasting_lo.jpg
    Winetasting_lo.jpg
    69.1 KB · Visningar: 199
Här är ett exempel på blandljus. Från höger i bild kommer en blixt och i resten av bilden är det bara glödlampor. Om det är snyggt eller inte är så klart en smaksak men syftet var att få känslan av att det finns ett fönster med dagsljus utanför bilden.

Bilagor

• bling.jpg
    bling.jpg
    79.2 KB · Visningar: 162
Här är ett exempel på blandljus. Från höger i bild kommer en blixt och i resten av bilden är det bara glödlampor. Om det är snyggt eller inte är så klart en smaksak men syftet var att få känslan av att det finns ett fönster med dagsljus utanför bilden.

Trevligt med lite konkreta exempel! :) Jag gillar det korta skärpedjupet och ljuset. Jag antar att det fungerar med ett riktigt fönster med dagsljus också ifall pengarna inte räcker till en blixt. Vad underbart det är med hjälpsamma människor! TACK!

Trevligt med lite konkreta exempel! :) Jag gillar det korta skärpedjupet och ljuset. Jag antar att det fungerar med ett riktigt fönster med dagsljus också ifall pengarna inte räcker till en blixt. Vad underbart det är med hjälpsamma människor! TACK!

Visst fungerar det med ett fönster även om man har lite bättre kontroll med eget ljus. Men det är bara att testa sig fram, ibland blir de bästa bilderna till av en ren slump och ofta är det med befintligt ljus.

Visst fungerar det med ett fönster även om man har lite bättre kontroll med eget ljus. Men det är bara att testa sig fram, ibland blir de bästa bilderna till av en ren slump och ofta är det med befintligt ljus.

Jo, det är klart, ju mer kontroll desto mer kostar det.. Eller? ;) Tack för dina tips!

Hur funkar det här med vidvinkel-lins som man monterar på sitt befintliga objektiv?? Har ingen koll alls.. Det känns ju som att det skulle förlora kvalitet mot att ha ett riktigt vidvinkelobjektiv. Någon som vet?

ANNONS
Götaplatsens Foto