Annons

EF & EF-S Top 40

Produkter
(logga in för att koppla)

and30ers

Aktiv medlem
Roade (?) mig med att kolla vilka objektiv som var mest poppis i FS kameraväskor. Har ej kollat och listat gamla utgångna objektiv, några supertelen, tilt-shift, några macron etc. Har summerat ev. I & II, IS & non-IS, USM & non-USM varianter av vissa objektiv med samma brännvidd och bländare. Reserverar mig för ev. andra fel när jag ändå håller på.

Bilagor

• Antal003.jpg
    Antal003.jpg
    37.6 KB · Visningar: 703
Roade (?) mig med att kolla vilka objektiv som var mest poppis i FS kameraväskor. Har ej kollat och listat gamla utgångna objektiv, några supertelen, tilt-shift, några macron etc. Har summerat ev. I & II, IS & non-IS, USM & non-USM varianter av vissa objektiv med samma brännvidd och bländare. Reserverar mig för ev. andra fel när jag ändå håller på.

Är det inte ganska missvisande att slå ihop IS/non-IS och USM/non-USM när det finns dessa varianter?

De två första hade jag nog gissat rätt på, men sen kom 70-200 där jag trodde att något billigare tele (typ 70-300) skulle dyka upp. Kul lista :)

Även om 24-105/4 hamnatde hyfsat högt trodde jag att det fanns fler ägare då det ju funnits som kit-alternativ om jag minns rätt (bl.a. till 30D). Eller minns jag fel?

De två första hade jag nog gissat rätt på, men sen kom 70-200 där jag trodde att något billigare tele (typ 70-300) skulle dyka upp. Kul lista :)

Du har rätt. Jag har inte kollat/listat någon av de gamla 75-300 (totalt 1223 st) eller 90-300 eller någon annan äldre standardzoom typ 28-70, 28-80, 28-85 28-90, 28-105 eller vad de nu kan tänkas heta. Det finns miljarder varianter av dessa.

He he he vem har råd med ett 50mm 1,0?

Kan dessvärre inte ge dig ett komplett svar på den frågan då jag bara känner en av de tre ägarna personligen, min gamla chef Ralf Jersby, en av grundarna till IT-företaget Cygate AB, sålde av ca 1995, bytte till en större Sweden Yachts och seglade ett par varv runt jorden...

Vad kostade de då när de fanns?

Den kostade vid introduktionen mer än dubbelt mot vad 50/1,2 kostade när den introducerades 18 år senare. Om 50/1,2 kostar ca 15 000 kr så skulle 50/1,0 kosta 30-35 tusen spänn, men i 1989 års penningvärde, dvs säkert över femtio tusen kr idag. Men de säljs väl begagnade i USA för drygt 20 tusen har jag för mig

EF-S 15-85mm är ett alldeles nytt objektiv, bara några veckor gammalt. Sådant bör man också tänka på vid läsning av sådana där listor.

Är lite förvånad att över att EF-S 60/2.8 Macro saknas på listan, för den borde väl vara rätt populär?

det förklarar saker

Har alltid undrat var alla dessa zoomar 70-200 kommer ifrån på tradera och övriga annonser.

Mitt högsta på listan var 50/f1,4 sen var det ett långt avstånd till 28/f1,8 och min nya favorit 100/f2,0

/Janne

Själv är jag inte med på listan alls, ty av mina åtta objektiv har canon tillverkat noll.
(jag har mycket kass/instabil inkomst och canon har alltid kostat mer än det smakar).

macron

60mm 33 st
180 mm 3 st

infon hittas utan problem under produkter, bara att lägga till om man känner sig åsidosatt....

/Janne

60mm 33 st
180 mm 3 st

infon hittas utan problem under produkter, bara att lägga till om man känner sig åsidosatt....

/Janne
Tack för det, men helt problemfritt tycks det inte vara. ;)
För efter ha dubbelkollat tycks det finnas 488 ägare av EF-S 60/2.8 och 8
62 ägare av EF 180/3.5

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto