** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Ofta kan jag inte förstå vad du skriver.
Vilken j..... slutände
din egen?

"Allt lika" Mikael, var en gång ett av dina "hedersutryck" vid jämförelser. Tyvärr så verkar du stannat på per pixelnivån vilket i.o.f.s fungerar bra med skalningar upp och ner med samma sensorstorlekar. Nu ser vi en annan sensorkarta med flera aktörer med olika sensorstorlekar och det kräver ju lite mer genomtänkta testmetoder istället för att harva på i gamla invanda spår.

"Allt lika" innebär ytterligare en parametar att ta hänsyn vid jämförelser mellan olika sensorstorlekar, vilket jag även försökte få dej att förstå i den här tråden några inlägg bakåt. Jag har även visat genom ett exempel i tråden om EOS 7D så jag tycker nog att det är dags att du börjar förstå snart som den "testmästare" du är i forumen här.

Här kommer en länk som tar upp detta igen
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1454149&postcount=1189

Du får ju gärna fortsätta med per pixeljämförelser men för att få en mer komplett jämförelse så är ju per bildjämförelser, där verkligen allt är lika på bild, viktigare.
 
Min kamera visade fullt batteri på kameran fastän jag hade fotat ca 1000 bilder idag. Satte den i batteriladdaren och lyste på en grön bara. Hoppas det bara var en tillfällighet att kameran visade så fel.

Tror inte den visar fel, jpg bilder? D3 batteri kan man tanka var 14e dag.En viss skilnad mellan D1x 125 bilder/laddning.

I så fall borde Canon verkligen bygga en 1D-kamera utan inbyggt batterigrepp. Nikon har ju redan gjort något i den stilen för den förra versionen av D3.
 
Jag håller med Leif om att Mikaels test kanske inte är så bra som det kunde vara, men det är ju inte bara Mikaels fel. Han har ju bara råfiler från en annan fotograf att tillgå.

Jag tycker att det står utom allt tvivel att Nikon D3s spöar Canon EOS-1DIV på höga ISO-inställningar, men de bilder som mestadels redovisats i jämförelser i den här tråden är lika mycket ett test av Camera Raws prestanda som EOS-1DIV:s prestanda. Det kan i och för sig vara intressant, men man bör vara noga med att påpeka det.

Vill man testa kamerans prestanda så ska man förstås använda den programvara som ger bäst resultat. Med DPP ser det ut som om EOS-1DIV inte ligger riktigt lika mycket efter D3s, men ligger efter, det gör den.
 
"Allt lika" Mikael, var en gång ett av dina "hedersutryck" vid jämförelser. Tyvärr så verkar du stannat på per pixelnivån vilket i.o.f.s fungerar bra med skalningar upp och ner med samma sensorstorlekar. Nu ser vi en annan sensorkarta med flera aktörer med olika sensorstorlekar och det kräver ju lite mer genomtänkta testmetoder istället för att harva på i gamla invanda spår.

"Allt lika" innebär ytterligare en parametar att ta hänsyn vid jämförelser mellan olika sensorstorlekar, vilket jag även försökte få dej att förstå i den här tråden några inlägg bakåt. Jag har även visat genom ett exempel i tråden om EOS 7D så jag tycker nog att det är dags att du börjar förstå snart som den "testmästare" du är i forumen här.

Här kommer en länk som tar upp detta igen
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1454149&postcount=1189

Du får ju gärna fortsätta med per pixeljämförelser men för att få en mer komplett jämförelse så är ju per bildjämförelser, där verkligen allt är lika på bild, viktigare.

Du tycks ha jävligt svårt att förstå att de flesta vill se det resultat två jämförda kameror med samma målgrupp kan ge, i detta fall handlar det om signal/brus och jämförande av de rawfiler de två kamerorna ger i höga iso.

Vem har talat om allt är lika i detta fall? Ingen vad jag förstår mer än du. En kompakt kamera kan ha högre verkningsgrad än en SLR/ ytenhet. Det betyder inte att bildresultatet blir bättre eftersom sensorytan är så mycket mindre.

Vi talar alltså inte om sensorstorlek,verkningsgrad/sensoryta, vi talar om bildresultat från två olika kameror och jämförda i olika isosteg.

Sedan, dina övriga kommentarer lämnar jag därhän, var och en kan själv bilda sig en egen uppfattning och ta ner samma rawfiler från de två kamerorna och komma fram till en egen slutsats.

Vill du sedan kalla mig olika saker så kan du ta kontakt med mig privat.
 
Jag håller med Leif om att Mikaels test kanske inte är så bra som det kunde vara, men det är ju inte bara Mikaels fel. Han har ju bara råfiler från en annan fotograf att tillgå.

Jag tycker att det står utom allt tvivel att Nikon D3s spöar Canon EOS-1DIV på höga ISO-inställningar, men de bilder som mestadels redovisats i jämförelser i den här tråden är lika mycket ett test av Camera Raws prestanda som EOS-1DIV:s prestanda. Det kan i och för sig vara intressant, men man bör vara noga med att påpeka det.

Vill man testa kamerans prestanda så ska man förstås använda den programvara som ger bäst resultat. Med DPP ser det ut som om EOS-1DIV inte ligger riktigt lika mycket efter D3s, men ligger efter, det gör den.

Sant men hade han kör Nikonfilerna genom NX så hade dess filer också blivit lite bättre...sen kan ju inte allt blir lika då ingen annan kör med Canons APS-H format så det är väl helt naturligt att man jämför med närmaste konkurrent(kameran som ligger i samma segment/riktad till sportfotografer mm) och i detta fallet är det Nikons D3s.
 
Hmm ... jag förstår inte riktigt kritiken ... det här testförfarandet är bara ett sätt att jämföra, det ger en av många "datapunkter" som man får tolka och värdera tillsammans med annan info.
 
Hmm ... jag förstår inte riktigt kritiken ... det här testförfarandet är bara ett sätt att jämföra, det ger en av många "datapunkter" som man får tolka och värdera tillsammans med annan info.

Rätt i sak! Det är ETT testförförfarande, men jag anser det är ett tungt vägande förfarande. Dessutom informativt och illustrerat.

I den bästa av världar kunde vi fått ut printar att titta på där upp- och nedskalning genomförts vad gäller just detta test att lägga till övrig info+ exemplen körda genom alla kända rawkonverterare.
Tycker att du uttrycker dig sunt just när du skriver "värdera tillsammans med annan info"

I och med att jag är lite partisk då jag alltid mätt kameror mot varandra på det viset Mikael redovisat här vill jag inte på något vis hälla mer bränsle på argumenterandet som flammat upp. Utan istället försöka komma på en bra väg att få slut på det.

Det enda jag kan komma på är att det vore önskvärt om dessa rawfiler kunde göras tillgängliga för var och en som är intresserad av att behandla dem på ett annat sätt och dra slutsatser av det.

Det är komplicerat att jämföra kameror med olika sensorareor och olika pixeldensitet. Mikaels exempel visar att kamera A är bättre än B i ett avseende: Nämligen i bild- och detaljförstörande brus vid högre isotal.

De som fick tillgång till samma rawfiler skulle kunna välja att exempelvis bara ge katten i att skala varken upp eller ned, eller skala ned, alternativt "skära" ut en yta från den oskalade FF-kamerans motsvarande APS-H och jämföra. Printa ut, köra i allsköns konverterare.

Jag skulle blivit ledsen om jag lagt ned arbete på att presentera resultaten för kamraterna på FS och mötts av så mycket surr. Jag är väldigt tacksam när andra lägger ut exempel till beskådande.

Oavsett om de heter Risedal eller Bength i efternamn.

Men hur man än gör med dessa filer är jag helt övertygad om att uppskalat eller nedskalat, utskuret och utprintat efter körning i allsköns konverterare så kommer resultatet ändå att peka på att D3s är bättre i det avseende som illustrerats på ett sätt här.

Och med bättre ljusupptagning och signalhantering ( som illustrerats här) påverkas enligt mitt synsätt ett rad andra faktorer såsom tonalitet/detaljering. Därför är det visserligen bara ETT exempel, men ett ganska viktigt sådant.

Är det någon som har avvikande mening får vi väl göra upp det på tidigare relaterat småländskt vis. Jag bor mit i mörkaste Småland så ni är välkomna, men vänta för fasiken till det blir varmare så vi kan kasta oss i sjön efteråt.

Mvh//L
 
Jag skulle blivit ledsen om jag lagt ned arbete på att presentera resultaten för kamraterna på FS och mötts av så mycket surr. Jag är väldigt tacksam när andra lägger ut exempel till beskådande.

Jag tror att de flesta i detta forum är glada att Risedal och en del andra redovisar vad de har kommit fram till när de provar kameror. Kritik mot testförfarandet i vissa fall ändrar inte på den saken.
 
Men hur man än gör med dessa filer är jag helt övertygad om att uppskalat eller nedskalat, utskuret och utprintat efter körning i allsköns konverterare så kommer resultatet ändå att peka på att D3s är bättre i det avseende som illustrerats på ett sätt här.

Ja, det råder knappast något tvivel om att D3s är mörkerkungen just nu. Nikon ser ut att ha gjort det mesta rätt de senaste åren. Det blir intressant att se hur EOS-1DsIV står sig mot D3s. Min gissning är att den inte riktigt kommer att räcka till.
 
....

Sedan, dina övriga kommentarer lämnar jag därhän, var och en kan själv bilda sig en egen uppfattning och ta ner samma rawfiler från de två kamerorna och komma fram till en egen slutsats.

Vill du sedan kalla mig olika saker så kan du ta kontakt med mig privat.

Precis Mikael! Jag brukar ta ner och kolla på egen hand de jag är intresserad av och drar min egen slutsats på flera sätt än bara "mitt" eller bara "ditt". Och eftersom du de facto är den som utför flest tester här så skulle det ju vara intressant om du drog dem även ur lite fler synvinklar. Jag tror att alla här skulle tjäna på det i jämförelser kameror mellan.

Sen om ja kallat dej något du inte tycker om så ber jag naturligtvis om ursäkt för det och i övrigt så är det väl bara att avsluta vår dialog här och låta tråden fortsätta.

Vi kan ju fortsätta i Småland...till sommaren ;-)
 
Det finns ju fördelar med en något croppad sensor om ljuset är tillräckligt bra och en ökad upplösningen visar sig ge ett mervärde .Lättare utrustning/mindre objektiv att komma närmare osv.
Parametrar som möjligen är på 1dm4 sida, vi får väl se efter att kamerorna har använts ett tag.
 
Jag anmäler mig som frivillig till att dokumentera detta oerhört viktiga slag uti de mörka småländska skogarna, kommande generationer skall kunna få ta del i detta historiska, det är vår förbannade skyldighet.

Det blir med en 7D (filmsnuttar) och nikon coolpix 950 (stillbilder). Mitt arvode sträcker sig till en eller annan Carlsberg, jag brukar aldrig äta när det bjuds på flytande näring men min aktiva tid brukar i och för sig bli ganska kort men intensiv. Så grabbar och tjejer, har vi en deal?

//R
 
Jo, det är ju en av fördelarna som glöms bort lite tycker jag. Men bara CO1 har fått in 1DIV i programmet så kan jag ju titta lite från min synvinkel på egen hand och kanske visa upp nåt :)

Edit: CO1 är naturligtvis Capture One 5
 
Senast ändrad:
Jag anmäler mig som frivillig till att dokumentera detta oerhört viktiga slag uti de mörka småländska skogarna, kommande generationer skall kunna få ta del i detta historiska, det är vår förbannade skyldighet.

Det blir med en 7D (filmsnuttar) och nikon coolpix 950 (stillbilder). Mitt arvode sträcker sig till en eller annan Carlsberg, jag brukar aldrig äta när det bjuds på flytande näring men min aktiva tid brukar i och för sig bli ganska kort men intensiv. Så grabbar och tjejer, har vi en deal?

//R

Jo du är säkert välkommen! Lennart håller i trådarna så kolla med han :))
 
Jag anmäler mig som frivillig till att dokumentera detta oerhört viktiga slag uti de mörka småländska skogarna, kommande generationer skall kunna få ta del i detta historiska, det är vår förbannade skyldighet.

Det blir med en 7D (filmsnuttar) och nikon coolpix 950 (stillbilder). Mitt arvode sträcker sig till en eller annan Carlsberg, jag brukar aldrig äta när det bjuds på flytande näring men min aktiva tid brukar i och för sig bli ganska kort men intensiv. Så grabbar och tjejer, har vi en deal? //R

Sorry, kan möjligen snacka in dig som assisterande assistent till assistenten. Har redan sålt förhandsrätten till Hollywood för den planerade långfilmen och observationsplatser till Svenska Hjärnskrynklarförbundets underavdelning samt Psykosenheten.

Fick också mail ifrån FS hjärntrust som på ett ganska rättframt sätt förkunnade att de skulle känna en icke ringa lättnad om deltagande personer frivilligt avsade sig sitt medlemsskap. Kan inte fatta varför.

Canon mailade också att hela ledningen var i "upplösningstillstånd" över initiativet och manade till eftertänksamhet. Man menade att detta var väl ingen att "brusa" upp för. Högste bossen hade visst fått "hjärtartefakt" när han hörde talas om kommande batalj.

Nikon mailade att de skickat en guldpläterad D3s (till mig) och en kepps med logga till de övriga deltagarna.:)

Ni är välkomna. Inkvartering sker i Sjöhagens gula Sjöbod.
 
Märkliga perspektiv i den här tråden.

Ja, det råder knappast något tvivel om att D3s är mörkerkungen just nu. Nikon ser ut att ha gjort det mesta rätt de senaste åren. Det blir intressant att se hur EOS-1DsIV står sig mot D3s. Min gissning är att den inte riktigt kommer att räcka till.

Utelämnar medvetet vem citat kommer ifrån då det syftar till en mer generell frågeställning kring den här tråden.

En mycket stor del av den här tråden kretsar kring hur Canons 1D mkIV står sig mot Nikons D3s, och då på ISO över 6400, helst på ISO 102.400.
Detta med en märklig "underton" av att det på något sätt skulle vara avgörande för huruvida 1D mkIV kommer att "räcka till" som kamera.
Kanske jag läser in "för mycket"/överreagerar.

Men jag tycker verkligen att det är dags att vidga vyerna, och sätta saker i sitt rätta perspektiv.

Hade debatten "rasat" för +2 år sedan.
När det faktiskt var frågan om huruvida en kamera var praktiskt användbar på ISOn över 800, så hade jag haft en helt annat förståelse för denna "besatthet" kring egenskaperna på högsta möjliga ISO.

Men, handen på hjärtat.
Hur ofta är ISO över 6400 nödvändigt över huvud taget?
Jag har efter lite funderingar kommit fram till att jag i de allra sämsta sporthallarna kommer att klara mig utmärkt på ISO 5000.
(Vanligtvis räcker ISO 3200 till alldeles utmärkt).
Vilket med bländare 2,8 lätt kommer att ge mig slutartider på 1/500 eller kortare.

Jodå, jag uppskattar faktiskt "pixelpeepandet", och inte minst då jämförelserna på ISO 6400.
Där ju skillanden är liten.
I mitt perspektiv är skillnaden så marginell att den i det närmsta saknar betydelse.

Till saken hör ju också att kameran som den aktuella tråden bör handla om i första hand (känns nästan som att den handlar med om Nikons D3 än om Canons 1D mkIV), i första hand är till för pressfotografer.
Inte studiofotografer (som knappast bryr sig om ISO 102400 i någon större utsträckning de heller).
De som vill ha en studiokamera med ännu bättre ISO-egenskaper och DR har ju trots allt andra kameror att välja på som är bättre anpassade för just den uppgiften.

En annan fråga som jag tycker att debatörerna i den här tråden bör ställa sig är:
Hur troligt anser det ni är att någon skulle använda bilder på riktigt höga ISO i 100% crop i någon större utsträckning över huvudtaget (nej, ren "pixelpeeping" anser jag undantaget)?
12 eller 16 MP i utskrift ger ju faktiskt ett visst betraktninsavstånd för troligt. Vilket även det bör tas i betraktande?

Gällande brus, så finns det en ytterligare annan sak som kanske borde tas i beaktande?
Lightroom 3 är ju i antågande.
Kanske är det OT, men jag tycker att det har en viss bäring på testmetoderna i den här tråden.
Framför allt då jag personligen testat RAW-filer från EOS 7D i både LR 2.6 samt LR 3.0 Beta.
I 3.0 Beta går det än så länge bara att testa brusreducering av färg.
(reglaget för luminans är "avstängt"). Och det verkar som att LR 3 kommer att bli betydligt bättre på brusreducering än LR 2.X.

Personligen tycker jag att Canons val av sensorstorlek och upplösning är att föredra. Förvisso en smaksak.
Men jag vet att jag inte alls är ensam om att tycka så.
(Sedan är det ju en intressant fråga om det med hänsyn till detta inte är Canon som är "bruskungen" i ett lite annat perspektiv, tänk att Canon gjort en FF-sensor med 12 MP, hur hade prestandan blivit då?).

Den enda fråga som "kvarstår" i mina ögon är den om hur pass bra AF fungerar.
De länkar jag hänvisat till tyder ju på att Canon fått ordning på denna punkt.
Vore ju oerhört märkligt om de inte har lagt en hel massa tid och energi att få det att funka efter tidigare misstag (vore snarast att anse som ett "marknadsmässigt självmord").

Det faktum att inte bara Andreas Hillergren i den här tråden, utan ytterligare ett antal sportfotografer.
Anser att 1D mkIV, levererar bra.
Räcker för att övertyga mig om att 1D mkIV faktiskt är ett bra val.
 
Jo, det är ju en av fördelarna som glöms bort lite tycker jag. Men bara CO1 har fått in 1DIV i programmet så kan jag ju titta lite från min synvinkel på egen hand och kanske visa upp nåt :)
Edit: CO1 är naturligtvis Capture One 5

Jag tror inte att de fördelarna glöms bort alls. Vi underlåter bara att nämna det eftersom vi alla antagligen ser det som en självklarhet.

Men, du som kommer från Horgalåtens trakter måste klargöra en viktig sak; Vem f-n är den där bruttan Edit som lägger sig i ditt inlägg och förklarar förkortningen CO1??????

Natti//Lennart
 
Märkliga perspektiv i den här tråden.

Kan tyckas så. Det råder förvisso en "isofixering" för närvarande. Och det är väl på sätt och vis ett framsteg efter all megapixelfixering som dominerat så många trådar.

Men oavsett om man plåtar i studio eller action/sport under sämre ljusförhållanden är väl alltid en kamera vars sensor är mer ljuskänslig och har en extremt bra signalbehandling alltid att föredra.

En sådan kamera har ju alldid bättre förutsättningar. Även vid basiso. Låt vara att skillnaderna då slätas ut en del, men det märks, om man nu ska vara petig, även där i detaljering/tonalitet samt underlättar arbetet under rawkonverteringen. Plus att förutsättningen att lättare få bättre jpeg-filer direkt ur kameran ökar etc.

Att 1DMkIV riktar sig till en speciell målgrupp tycker jag egentligen bara är nys. Den går ju att använda till vilken typ av fotografering som helst (precis som Nikon D3s). Men vi verkar ju älska att få prylar "nischade" åt oss. Och det har jag reagerat på i många andra trådar.

Att det blir en överkantring åt press/actionfoto samt prestanda som ligger åt det hållet är inte så konstigt då. Å andra sidan är ju inte den här tråden stängd för porträtt/bröllopsfotografer eller någon som "aldrig överstiger iso 400-800".

Det vore ju synnerligen välkommet om de presenterade sina erfarenheter och gärna illustrerade med exempel/alternativt länkade till exempel.

Då skulle tråden ju per automatik innehålla mer schatteringar. Och det vor nyttigt. Tänk vilken spännvidd tråden då skulle få. Allt från extrema lågljussituationer till proffesionella studiobilder skulle ventileras och verktyget kameran skulle bli mer allmänt belyst.

Men grejen är ju att de personerna lyser med sin frånvaro. Tack och lov deltar begåvade naturfotografer på tråden. Men utan sådana jämförelser som presenterats här (bl a isojämförelsen) skulle tråden bli ännu fattigare.
 
Om vi ser till verkligheten och inomhussport som dessa två kameror är bra på så tror jag inte skillnaden är så stor i verkligheten. Jag som lägger några timmar i vecka på sportfoto ser ju vad andra fotografer använder.

När det gäller Canon så är det 70-200/2.8 och 300/2.8 som används som en standard. I många fall bara 70-200 då den "nästan" räcker som tele med 1.3 kroppen. En Nikonfotograf har alltid ett 70-200/2.8 och ett 200-400/4 med sig. Jag ser mycket oftare att "Nikongubben" använder den stora gluggen en vad "Cannongubben" använder 300'at. I Nikonfallet så är det ju ett f4 objektiv som används med påföljden att dubbla ISO't måste användas på det huset jämfört med på tex 300/2.8 som Canonanvändaren har.

Har man två kameror så vet ju alla som fotograferat sport att man ALLTID har fel kamera i handen när det "smäller till" ;-)

Det finns fram och baksidor med allt. Nu när båda kamerorna är så pass bra som dom är så tror jag inte att man som sportfotograf lider lika mycket av att vara på fel "sida" vilken den nu är....

(Ja det finns 400/2.8 till Nikon om någon "besserwisser" vill klanka och säga att man inte behöver dubbla ISO't på Nikon, MEN det är 200-400/4 som använd i verkligheten)
 
ANNONS