Annons

Canon EOS 1D MkIV

Canon står och faller angående prenumerationen på första-platsen i försäljning till proffs med hur bra de kan hålla kvalitetsavsyningen till AF på denna kamera samt på nästa 1D-kamera med "s"-tillägg.
AF-funktionen bedöms väl snarast som "grupprörelse", sammanfattningen av hundratals fotografer angående den allmänna upplevelsen av kamera - rapporterad som genomsnittet av hundratals bloggar, tidningsrapporter, inköpslistorna hos större bildbyråer osv...

Visst är det så!
Själv "hänger" jag en del på SportsShooter.
Ett "community" för professionella fotografer, med huvudsaklig inriktning på sport. (För att bli medlem måste man göra en ansökan, där man bevisar att man kan hålla en professionell nivå).

Det finns två trådar om 1d mkIV och dess prestanda där.
Kanske finner någon mer än jag det intressant att läsa?
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=34976
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=35125

Vore för övrigt mycket märkligt om Canon inte lärt sig av misstagen med 1D mkIII.
 
Här försöker vi reda ut om det heter optik eller objektiv, och så skjuter du hela tanken i sank genom att använda gluggar! Hur elakt är inte det?

Jag tycker Lennarts förslag är utmärkt. Försvenska lens bara. En lins, flera linsisar.
 
Här försöker vi reda ut om det heter optik eller objektiv, och så skjuter du hela tanken i sank genom att använda gluggar! Hur elakt är inte det?

Jag tycker Lennarts förslag är utmärkt. Försvenska lens bara. En lins, flera linsisar.

Men ett objektiv består väl av flera linsisar?
Så har man fler objektiv blir det väl objektivisar?
 
Står på flera väntelistor och hoppas jag får min inom en snar framtid! Jag lyssnar på de som verkligen använder kameran och de är lyriska, sen att ett fåtal sitter framför skärmen och tittar i 100% crop på iso 25.600+ och klagar på att en lågupplöst D3S är lite bättre? Och vem bryr sig? Jag beskär min bild och har fortfarande fler pixlar kvar till min print en vad en lågupplöst D3S har, vill jag filma så no problem jag får ut högupplösta filer från min framtida 1D4 medans nikon bara kan få fram lågupplösta filer 2010 :) När jag behöver räckvid så har jag EF800 Nikon har inget över 600mm fortfarande? när ska de åtminstone komma upp i 800mm så att de är på samma spelplan som Canon? :)
 
Står på flera väntelistor och hoppas jag får min inom en snar framtid! Jag lyssnar på de som verkligen använder kameran och de är lyriska, sen att ett fåtal sitter framför skärmen och tittar i 100% crop på iso 25.600+ och klagar på att en lågupplöst D3S är lite bättre? Och vem bryr sig? Jag beskär min bild och har fortfarande fler pixlar kvar till min print en vad en lågupplöst D3S har, vill jag filma så no problem jag får ut högupplösta filer från min framtida 1D4 medans nikon bara kan få fram lågupplösta filer 2010 :) När jag behöver räckvid så har jag EF800 Nikon har inget över 600mm fortfarande? när ska de åtminstone komma upp i 800mm så att de är på samma spelplan som Canon? :)

du verkar vara en som nödvändigtvis tror att några fler pixlar betyder ett bättre resultat och du har tydligen inte croppat och jämfört kameror med olika upplösning , vad tror du de extra 4 miljoner pixlarna ger för mervärde?
Vi kan ta ett exempel , skilnaden att croppa från en 15 och en 10miljonerpixlars kamera och båda heter Canon och har samma sensorstorlek.
Berätta vad du ser för skilnad i realiteten speciellt om man frångår basiso.
Men visst hade det varit härligt om Canon får ordning på AF och om 1dmk4 skulle vara bättre än d3s, det betyder en fortsatt utveckling som gagnar oss alla, speciellt mig som har båda systemen och kan välja.
Själv väntar jag på en 38miljonerspixlarskamera, då kan vi börja tala om skilnad i att croppa om inte objektivet,min egen skakighet sätter gränsen för ett ev mervärde i olika fotosituationer.
 
Senast ändrad:
Står på flera väntelistor och hoppas jag får min inom en snar framtid! Jag lyssnar på de som verkligen använder kameran och de är lyriska, sen att ett fåtal sitter framför skärmen och tittar i 100% crop på iso 25.600+ och klagar på att en lågupplöst D3S är lite bättre? Och vem bryr sig? Jag beskär min bild och har fortfarande fler pixlar kvar till min print en vad en lågupplöst D3S har, vill jag filma så no problem jag får ut högupplösta filer från min framtida 1D4 medans nikon bara kan få fram lågupplösta filer 2010 :) När jag behöver räckvid så har jag EF800 Nikon har inget över 600mm fortfarande? när ska de åtminstone komma upp i 800mm så att de är på samma spelplan som Canon? :)

Vem brysr sig? Tja, tydligen rätt många.

Bl a jag som anser att 1DMkIV är en mycket bra kamera. Men jag anser att det verkar som tröst för ett tigerhjärta när du kallar D3s för lågupplöst.

OM en D3s per defintion nu skulle vara lågupplöst så är knappast 1DMkIV speciellt högupplöst. Eller rättare skrivet har så speciellt mycket högre upplösning.

Praktiska tester har visat hur svårt det är ens under gynnsamma förhållanden att synliggöra någon rejäl skillnad mellan 12 och 24 megapixel.

En bland många tester är Proffsfotos test (nr 1 2009) där 3 st 24x36 dslr testades: Nikon D3x på 24,6 mp, Sony A900 också med 24,6 och Canon 5DMkII med 21 mp. I testet stoppades Nikon D3 med 12 mp in.

Själv kunde jag inte (hur gärna jag en ville) se någon skillnad mellan min 1DsMkII och Nikon D3 (jag hade båda) MkII hade samma senoryta som D3 men 16,7 mp istället för 12.

Teoretiskt sett stämmer det att fler pixlar ger högre upplösning, men i praktiken handlar det om hur mycket information hela signalkedjan från sensor tills filen landar på minneskortet lyckas förmedla från sensorn.

Fast det är ju roligt att folk blir lyriska över sina nyinköpta kameror. Isåfall bevisar det att de är nöjda. Och då finns ju ingen anledning att överhuvudtaget bry sig om ifall D3s finns eller inte för varken dem eller dig.

Men nu finns den och verkar vara en irritationskälla för blivande 1DMIV-ägare och för de som redan skaffat en.

Man kan undra varför. Fast personligen undrar jag inte ett skvatt. Har nu sett filer från D3s som även på lägre iso plockar fram valörer min 5DMkII inte klarar lika snyggt, trots sin högre upplösning. Och ju fler valörer som kommer fram desto mer framhävs detaljer.

Även om jag är Canon- och Sonyanvändare skulle jag känna mig löjlig om jag inte ansåg att Nikon här tagit fram en exceptionellt bra kamera som är kanon(!) även under mer normala förhållanden än mer extrema lågljussituationer.

MVH//Lennart

Edit: Ser att Mr Risedal var snabbar vid tangentbordet än jag.
 
Tror inte den visar fel, jpg bilder? D3 batteri kan man tanka var 14e dag.En viss skilnad mellan D1x 125 bilder/laddning.
Vädret har varit bra idag, hur tycker du att kameran fungerar?
Jag frågar eftersom jag vet att du har en sansad och nykter syn på dina redskap.
Bilderna liksom tidigare (oavsett kamerahus) jättefina.
 
Tror inte den visar fel, jpg bilder? D3 batteri kan man tanka var 14e dag.En viss skilnad mellan D1x 125 bilder/laddning.
Vädret har varit bra idag, hur tycker du att kameran fungerar?
Jag frågar eftersom jag vet att du har en sansad och nykter syn på dina redskap.
Bilderna liksom tidigare (oavsett kamerahus) jättefina.

Hej

Jag får se vad den visar senare på batteristatus.

Vädret var ju super idag, tyvärr skall det vara molnigt flera dagar framåt.

kameran funkar ju som MarkIII, men jag tycker AF verkar vara något vassare och bruset något lägre och displayen är ju bättre.

Jag kan väl inte vara mer än nöjd då den verkar vara något strå vassare än MarkIII.

Mvh

Omar
 
Kul att höra att du trivs bra med kameran.

Killen som delade med sig av rawfiler från 1dmk4 och D3s fick en hel del kritik för val av objektiv etc, bla jag har tittat på hans rawfiler så även andra.
En här på fotosidan har ojjade sig över att en staty inte stod lika osv, nu har samma man gjort om sin "test", han äger både 1dmk4 och d3s och denna gång har han använt 85mm till båda kamerorna och bla 85/1,2mk2 från Canon nerbländade till 8
länk finns här http://www.moss-foto.com/nctest2/cniso.htm

Jag konverterade återigen hans bilder med Camera raw, (alltså ingen dedikerad rawkonverter från varken Nikon eller Canon) med default inställning vad det gäller brusreducering i camera raw

Min egen reflektion blir återigen att Nikon har höjt ribban, dessa utsnitt är från 25600iso (25600iso ser otroligt bra ut från d3s)Nikonbilden interpolerad upp till samma pixelantal som 1dmk4. 1dmk4 till vänster , d3s till höger
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    30 KB · Visningar: 381
Senast ändrad:
ANNONS