Annons

Fotovägg

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
hej,

behöver lite tips om det är någon som har någon erfarenhet eller idéer.

Jag vill montera upp ett gäng bilder på en vägg hemma. Tanken är att endast hänga upp massa mindre bilder utan ram eller något. Beroende på lösning kan jag tänka mig ramar men storleksmässigt max A4-format (även det är för stort egentligen.

Nåväl, mitt problem är att jag vill inte borra en massa hål i väggen, så lite som möjligt i alla fall. Har väl sett nån variant av snöre man kan dra hur man vill och kanske bygga ett nät av det men jag måste ändå borra en del hål för att det ska funka. Tänkte ev bygga en stor kilram (ca 2 x 1,5 m) med en duk som man bara kan nåla fast bilder på, kommer dock se lite konstigt ut på den väggen. Vill nog hellre ha det lite rörigt med bilderna än fina raka linjer som med tex tavelhyllor.

Om det är någon som har nån smart lösning tar jag tacksamt emot förslag.

Jag har liknande funderingar.

I arbetsrummet har jag nu A3 och A4 foton uppsatta i IKEA´s glas med masonitbaksida och utan ram och dessutom några med ram. Det är lätt att byta ut foton från dessa ramar allt emellanåt. Allt är upphängt i krokar med betongspik. Får väl byta tapet när det behövs.

IKEA har också några större ramar där man kan sätta in flera mindre kort.

I en längre korridor i källaren har jag två stora anslagstavlor där jag nålat upp stora och små bilder. Här får man se upp lite så luftfuktigheten inte är för hög annars kan bilderna böja sig och lossna.

Är också intresserad om någon har en riktigt smart lösning.

Granit har ett tjockt "gummiband" med tillhörande klämmor och krokar i ändarna. Är bara att skruva i hakar i väggarna för att kunna spänna upp linan. Blir inte så mycket borrande. När jag satte upp min drog jag i hakarna i väggen utan plugg, har funkat bra än så länge. Påminner mig om att det snart är dags att byta ut bilderna som händer där.

I vårt kök har vi två fiskelinor ovanför varandra. De sitter fast i små nubb spikade i fönsterkarmen mellan två fönster.
På linorona har vi enkla klämmor där vi sätter fast bilder.
Bilderna är vanliga billiga kopior som får lite skador av klämmorna samt blir feta av stekos osv men eftersom de är billiga kan man byta ofta. :)

I vårt kök har vi två fiskelinor ovanför varandra. De sitter fast i små nubb spikade i fönsterkarmen mellan två fönster.
På linorona har vi enkla klämmor där vi sätter fast bilder.
Bilderna är vanliga billiga kopior som får lite skador av klämmorna samt blir feta av stekos osv men eftersom de är billiga kan man byta ofta. :)

Det är nån sån variant jag tänkte mig också. Problemet är att ena sidan av väggen är en dörr som lämnar ca 30 cm vid taket och andra sidan är ett valv (jag vet, skitfult) och inga karmar eller något som man kan fästa något i. Klurigt...

Stort tack för era idéer.

Jag har en polare som gjorde en bildvägg med hjälp av stora frigolitskivor, typ 1-1 1/2 cm tjocka sen är det bara att nåla upp bilderna där man vill ha dem, eller sätta fast dem i fotohörn om man inte vill förstöra bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto