Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hänger ni upp era bilder på väggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.
Jag har sökt lite i forumet, men inte hittat det jag söker.
Jag provar att posta, och hoppas det inte är ett uttjatat ämne och redan besvarat flera gånger.

När jag är nöjd med en bild, så vill jag gärna skriva ut/låta den tryckas upp för att sen hängas upp på väggen.

En stor bild har ju sin unika plats för sig själv, men om man tar en serie bilder på ett tema?

Som exempel kan jag nämna att jag var o besökte den omtalade och härliga bilkyrkogården i somras...det blev många goa bilder som jag är nöjd med. Dom har jag sen skrivit ut i lagom stort format för att passas in i IKEA´s ramar. Den ramen var snygg när den hängde ensam, men nu när jag ska hänga ihop bilderna blir det likssom mer ram än bilder!

Jag retar mig på detta och skulle mer än gärna ta emot tips på hur det kan göras snyggare, eller på annat sätt.

Har ni tips eller tom bilder på hur ni hänger upp bilder, så är jag mer än tacksam och skulle tro att många gärna tar del av detta.

Mvh
Stefan Ljungström
 

Bilagor

Stina.D

Aktiv medlem
Mitt svar är: Luft
Större vägg eller färre tavlor.

Bildberättelser gör sig oftast bättre som bildspel eller bok. Till väggen skulle jag välja ut en eller två riktigt bra bilder och göra dem stora. På en vägg imponerar storlek mer än antal.

Många små bilder kan man ha på toa, där är betraktningsavståndet litet och man har tid att titta på en serie ;-)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har funnit denna fina ram på Ikea.
Serien heter RIBBA och är 50*50 cm 159:-
Sen köpte jag bild med Passeportout för 119:- för den passerportout är mkt finare än den som sitter i RIBBA ramen och ändå billigare än att köpa ett separat passerportout. (samt man får en fin bild som man kan ge som present)

Perfekt för bilder på 19*19 cm!!! Fast man kan ju ha andra storlekar. Ramen har lite djup så det är lite luft mellan bild och glas. Får en mer lyxig effekt.

/Rommél
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Eftersom jag enkelt vill stuva om bland mina bilder på väggen och inte tycker om skruv o spikhål i väggen har jag fixat denna lösning. Det är "Stolmen" stolpar ifrån IKEA som spänns mellan golv o tak.
Mellan dessa har jag fixerat aluminium profiler som fungerar som tavellister. Dessa tavellister är justerbara i höjd led.

Finessen med tavellist varianten är att det går att blanda tavelinramade, capamonterade och bilder med passpartout.
Nackdelen är de bara linjerar nedtill.
Jag har även trixat dit lite belysning.
 

Bilagor

magnus67

Aktiv medlem
Det är "Stolmen" stolpar ifrån IKEA som spänns mellan golv o tak.
Mellan dessa har jag fixerat aluminium profiler som fungerar som tavellister. Dessa tavellister är justerbara i höjd led.
Det där var fiffigt! Du har inte några detaljbilder på hur al-profilerna är monterade? Det skulle vara intressant att se.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Kul att du tycker det var fiffigt!
Jag har använt stolmens (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70060284) kopplingsbeslag
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60076285,det finns 2 typer; med en eller två tungor.
Sen köpte jag U-profiler som jag borrade hål i på lämpliga ställen.
Skruvade underifrån genom tungan in i en vingmutter inuti alu-profilen.
Vingmuttern gjorde att jag slapp pilla med hylsnyckel inuti alu-skenan.
Kanske hade en L-profil varit bättre.



Det där var fiffigt! Du har inte några detaljbilder på hur al-profilerna är monterade? Det skulle vara intressant att se.
 

Bilagor

Ravestream

Aktiv medlem
Per: det där var en riktigt fiffig lösning, Linjerar ara nertill ? hur menar du med det ?

Hur pass stabila blir dessa ? (man har ju barn)
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Bilderna står i/på proflen..... därav att de linjerar nedtill och inte centrerar i höjdled.
Man ska väl inte klättra i dem, med mindre än att de skruvförankras i vägg eller tak.
Per: det där var en riktigt fiffig lösning, Linjerar ara nertill ? hur menar du med det ?

Hur pass stabila blir dessa ? (man har ju barn)
 

Maua

Aktiv medlem
Hittade det här:

http://www.kram.se/butik/

Ofta på gallerier och liknande har jag sett att dom har en skena monterad i taket där man hänger vajrar med krokar på som man hänger tavlorna i. Verkar väldigt smidigt. Kanske blir lurigt om man har tjocka ramar men det borde gå att fixa ändå.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Större format på bilderna är nog bra. Annars blir det ofrånkomligen mycket ram i förhållande till bilderna. Personligen tycker jag att A3+ är ett bra format, det har också proportionerna 3:2, precis som bilderna från en systemkamera.

Små bilder kräver tunnare ram, en metallram fungerar bättre där. Till A4 fungerar 30x40 metallramar bra, beställ passepartout eller använd de färdigskurna som finns på till exempel Clas Ohlson. I mitt tycke är svart passepartout att föredra, åtminstone till färgbilder.
 
ANNONS