Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i huset eller objektivet, vad är att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Frågan dök upp i mitt huvud min kamera har af i huset och mina gluggar har även af inbyggt jag tänkte fråga vilken af är det som används ? i huset eller i gluggen ? är nån att föredra funkar den i gluggen generellt bättre för den är "byggd" för just dom glasen? och går det alls att välja?.
har en d80 om det spelar nån roll.

/simon

Nej, det går inte att välja. Objektiv med inbyggd fokusmotor saknar den mekaniska överföringen som krävs för att husets motor ska fungera.

Det är bara "af-motorn" som kan sitta i huset eller i optiken. Själva af-sensorerna och af-elektroniken sitter alltid enbart i huset. Optik med inbyggt motor innehåller en viss elektronik som huset kommunicerar med vid fokusering men själva intelligensen sitter i huset.

AH som jag misstänkte inget val möjligt. kollade nu och visst är det så att den saknar den mekaniska överföringen .. hade man orkat få tummen ur skulle än en onödig tråd sluppits skapas ;)

[edit]
tack för snabba svar

Frågan dök upp i mitt huvud min kamera har af i huset och mina gluggar har även af inbyggt jag tänkte fråga vilken af är det som används ? i huset eller i gluggen ? är nån att föredra funkar den i gluggen generellt bättre för den är "byggd" för just dom glasen? och går det alls att välja?.
har en d80 om det spelar nån roll.

/simon

Dom flesta nyare objektiv har inbyggd motor, både Nikons egna och från de andra tillverkarna. Dock har jag dålig erfarenhet av Sigmas programvaror tillsammans med Nikonhus, vilket troligtvis beror på att de (även de andra tillverkarna) inte har tillgång till all data som är nödvändig för att göra sina gluggar kompatibla till Nikons alla hus. Så en glugg från någon av de andra tillverkarna skulle jag testa jävligt noga på mitt eget hus innan köp.

Men när det fungerar som det ska är inbyggd motor att föredra då fokuseringen oftast blir både snabbare och mer precis. Dessutom går det att justera eventuell felfokus på en glugg med motor, vilket inte är möjligt på en äldre variant utan motor.

/K

Och AF-S (på Nikonspråk) behöver inte nödvändigtvis vara snabbare heller. 50/1.4 upplever jag som rätt seg i vissa situationer. Nu har jag iofs inte jämfört med AF-D versionen men enligt tester så är den äldre snabbare. Bara en sån sak :) Känns som att Nikon snålade lite när man petade in motorn i nya 50:an...

Nikon har väl (minst) två olika AF-motorer i sina objektiv. I 50mm f/1,4G och 35mm f/1,8G sitter den mindre varianten, som inte är så snabb, medan de har större och snabbare motorer i t ex 70-200 f/2,8 VR.

Personligen föredrar jag motorer i objektiven, eftersom de är tystare och tillåter A/M-läget, så man kan finjustera skärpan för hand om man känner för det.

Nikon har väl (minst) två olika AF-motorer i sina objektiv. I 50mm f/1,4G och 35mm f/1,8G sitter den mindre varianten, som inte är så snabb, medan de har större och snabbare motorer i t ex 70-200 f/2,8 VR.

Personligen föredrar jag motorer i objektiven, eftersom de är tystare och tillåter A/M-läget, så man kan finjustera skärpan för hand om man känner för det.

Det finns varianter av motorförsedda objektiv där man inte kan justera fokus för hand samtidigt som AF är aktiverat.

/K

Och pratar man andra tillverkare än just Nikon så finns det även objektiv med en vanlig elmotor i (både Sigma, Tamron, Canon och Tokina använder iaf såna) och dessa är inte heller tystare.

Det finns varianter av motorförsedda objektiv där man inte kan justera fokus för hand samtidigt som AF är aktiverat.
Dessutom finns det objektiv utan fokusmotor där man kan fokusera manuellt när AF är aktiv. Åtminstone Pentax har såna objektiv. Men det kanske även finns hos flera tillverkare?

Nikons AF är aktiv när man använder MF-objektiv och visar med en grön prick när man har hittat rätt. På en del modeller visas dessutom vilket håll man ska vrida på för att man ska hitta rätt, om det nu är något sånt du menar...

Nikons AF är aktiv när man använder MF-objektiv och visar med en grön prick när man har hittat rätt.
Jag tänkte AF-objektiv som använder kamerans AF-motor. Pentax "quick-shift" mekanism kopplar ur AF-drivningen när objektivet fokuserat klart så man kan fokusera manuellt utan att behöva ställa om kameran till manuell fokus.

Jag tänkte AF-objektiv som använder kamerans AF-motor. Pentax "quick-shift" mekanism kopplar ur AF-drivningen när objektivet fokuserat klart så man kan fokusera manuellt utan att behöva ställa om kameran till manuell fokus.

du kan göra detta med nikkor objektiv också iaf med det jag har (18-105) bara vrida på fokusvredet, hurvida saker kopplas ur hit och dit vet jag inte :).

Jo, men det använder ju inte kamerans fokusmotor då objektivet har inbyggd motor.

Det jag ville visa på är att det faktiskt inte bara är AF-objektiv med inbyggd fokusmotor som går att fokusera manuellt med aktiv autofokus.
(men troligtvis inte hos några objektiv till Nikon)

Jo, men det använder ju inte kamerans fokusmotor då objektivet har inbyggd motor.

Det jag ville visa på är att det faktiskt inte bara är AF-objektiv med inbyggd fokusmotor som går att fokusera manuellt med aktiv autofokus.
(men troligtvis inte hos några objektiv till Nikon)

Där ser man, en finfin finess som har gått mej förbi.

/K

På en hel del Nikonobjektiv (utan motor) finns en mekanism som frigör objektivet från husets motor. Det är naturligtvis den manövern du menar, eller?
Jag har ett par macrogluggar där den finessen kommer till nytta.

/K

Det låter onekligen som något liknande.
På Pentax objektiv med "quick-shift" övergår AF till manuell fokus automatiskt när AF är klar (vid AF-S).

Antingen fattar jag inte vad ni pratar om, eller så (hm) föreligger det möjligheter att reda ut det här:

På Nikon finns följande kombinationer: (vi håller oss till digitala AF...)

AF-hus, med fokusmotor (D50, D70, D80, D90, D100, D200, D300, D700 och ett par till) och AF-hus utan fokusmotor (D40, D60, D3000, D5000...)

Med AF-motor i huset kan man köra AF med alla AF-objektiv. KAmeran ser själv om det är AV med skruvdrivning eller AF via elkontakten (objektivets egen motor). Har objektivet skruvdrivning kan man fokusera manuellt genom att vrida en spak, ofta placerad till vänster, klockan 7 på kameran, vid objektivet. Några objektiv har till detta en inbyggd frikoppling, t ex några av macro- (micro-) objektiven.

Utan AF-motor i huset får man (förstås) bara AF om objektivet har sin egen motor. Annars MÅSTE man fokusera för hand.

Med ett sk AF-S (inbyggd motor) kan man fokusera manuellt utan att ändra något, men man får samsas med kameran i så fall. Den försöker troligen justera fokus om man trycker igen på slutaren. Slår man av AF via reglaget blir det ingen AF, utan fokusering sker helt för hand.

Nikon har alltså ytterst goda möjligheter att fokusera manuellt, oavsett vilken typ av optik man använder (att använda gamla manuella objektiv är enkelt, förhållandevis) Om det sedan blir skarpt kan vara en annan sak - AF-kameror brukar ha rätt värdelösa mattskivor för skärpeinställning.

ANNONS