Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Soligor-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TSilver

Medlem
soligor 1:6.3 400mm

Jag har precis köpt mig en canon 500D eller beställt en den har inte kommit ännu men när jag gick egenom lite grejer här hemma hittade jag en riktigt objectiv det är förmodligen väääldigt gammat men jag är nyfiken på det. Det är ett soligor 1:6.3 400mm g¨r det att använda på 500D? läste nått om att man kan köpa en grej som man sätter mellan så det ska funka?

Är det ett bra objectiv? kommer jag kunna ha användning av det :)

Är kass på allt med kameror så vore snällt om någon kunde hjälpa mig lite, hur gammal kan objectivet vara? vad kostade det osv, är nyfiken :)

Mvh/Tina Silver

Ja visst fungerar det, du behöver en adapter och du får focusera manuellt, men det går ju det också.

Det är väl inte världens bästa objektiv, men visst går det att få bra bilder med det också.

Det fungerar med en adapter. Exakt vilken kan variera då Soligor gjort objektiv med olika fästen. Adaptrar kostar från en hundring till en
tusenlapp (ungefär).

Soligor tillverkade i huvudsak budgetobjektiv. Jag vet inte hur gammalt
det är utan att få lite mer info men ska jag gissa så gissar jag 70-tal.

Du kommer få fokusera manuellt, vilket kan vara knepigt (testa med något objektiv du har nu) och sökaren kommer vara ganska mörk (du kan testa
det med nuvarande objektiv också, ställ in samma bländare och tryck på nedbländningsknappen).

Ljussvagheten i kombination med den långa brännvidden kommer kräva
riktigt bra ljus eller höga iso-tal om du inte vill använda stativ.

Betala inte för mycket för det.

Betala inte för mycket för det.
Jag skulle faktiskt inte betala ett öre för ett sådant. Även om det är "användbart" kvalitetsmässigt så kan man undra hur mycket praktisk användning man faktiskt får för ett så långt och samtidigt ljussvagt tele, om man dessutom precis inhandlat en systemkamera och inte har ett biffigt stativ. Det finns vettigare saker att lägga pengarna på:)

Tillägg: Jag insåg just att trådskaparen redan har objektivet. Nå, då gäller ovanstående för inköp av adapter istället (om sådan inte redan finns).

Du vet inte till vilket kameramärke objektivet var avsett?
Soligor har tillverkar objektiv till en mängd olika kameramärken och det finns knappast adaptrar för att montera det på en EOS till alla.

Ett alternativ är att objektivet är utrustat med T- eller T2-adapter. Då kan man skruva av adaptern och byta ut den mot en T2-adapter avsedd för Canon EOS. Finns bl a hos http://www.photax.se/ för 240:-

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto