Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej då har själv en iphone, dock var jag sjukt besviken & förvånad först på hur "fattigt" det var .

Snygg design, ja men det finns andra som har minst lika snygg och mer alternativ när det gäller flera områden (rena datorer)

Ja det kan vara enkelt, papper & penna är med enkelt, det jag menar är att det många ggr är väldigt enkelt, begränsat som satan & ändå tar dom ut så höga priser.

Har haft ett par tre stycken smartphones, alla har varit skit rent ut sagt. Svindyra, utan vettiga applikationer, låååångsamma och instabila.
De få applikationer som gått att få tag i har varit rejält dyra med app-store mått mätt.

IPhone är den första jag sett som faktiskt går att använda utan att få utslag, håravfall och allmänt psykbryt.
 
iPad kommer med säkerhet att bli en total succe' och det på helt egna meriter. Enbart varumärket säljer inte en dålig produkt över tiden, det finns det otaliga exempel på.

Min iPod touch är en av mina alla tiders favvoprylar (och jo, jag har garanterat fler prylar än 99% av er andra).
Jag köpte den för att mest lyssna på musik med. Tyvärr är inte ljudet lika bra som från min något äldre Sony. Det roliga var alla suveräna appar som förvandlade prylen till helt andra mojänger. Fjärrkontroll till iTunes, vattenpass, kartmojäng, receptbok, Facebookpryl, Radio, Tv, vädermojäng blabla i all oändlighet. Många av de bästa var gratis, de andra kostade nån tia.

Jag betraktar den inte alls som en dator.
En större version av den är en totalt genial ide'.

Jag väntar spänt på roliga appar till iPad. Skulle gärna se en slags musikcomposer med sequencer, syntar, trummaskiner etc. Med den skulle jag kunna sitta en vecka i soffan utan paus.

Vad gäller konkurrenterna kommer de knappast ha en chans att bygga något liknande för tex. Android för samma pengar, men jag har haft fel förr. Android i min Hero funkar helt suveränt bra, om än lite segt.
 
Vad få verkar ta in är att vi faktiskt tycker .tex iphone är en jävligt fin pryl.. dock tror jag vi är vana vid ett helt annat system (iphone är min första apple upplevelse t.ex)
Jag kan inte finna mig i att allt ska hända via i-tunes som förövrigt borde få utmärkelsen shitware .. jag vill t.ex dra över mina crappy mobilfilmer via filhanteraren..och tycker jag det är smidigt så då borde det väl rimligtvis inte vara apple som bestämmer om jag får göra så eller inte, det kräver då ett jailbreak med allt vad det innebär.. otroligt snedtänkt.

Filhantering i utforskaren är bara en av flera självklara saker som inte borde orsaka sån problematik.. därav funderar man verkligen en eller två gånger innan en ipad inhandlas

Avslutar med en bild och hoppas åsikterna fortsätter gå heta.
 

Bilagor

  • bouy.jpg
    bouy.jpg
    21.6 KB · Visningar: 141
.. jag vill t.ex dra över mina crappy mobilfilmer via filhanteraren..och tycker jag det är smidigt så då borde det väl rimligtvis inte vara apple som bestämmer om jag får göra så eller inte, det kräver då ett jailbreak med allt vad det innebär.. otroligt snedtänkt.
Varför är det svårt att dra över dina crappy mobilfilmer från filhanteraren till iTunes och låta iTunes sköta resten?

När iTunes kopierar över mediafiler bygger den samtidigt en databas så att användaren kan välja baserat på album, artist, låt, genre, mm. Hur gör mediaspelare som laddas genom att man drar direkt till dem? Måste man själv skrolla genom oändliga listor för att hitta vad man vill lyssna/titta på?

Filhantering i utforskaren är bara en av flera självklara saker som inte borde orsaka sån problematik..
Du verkar ha svårt att överge din snuttefilt (utforskaren).
 
Varför är det svårt att dra över dina crappy mobilfilmer från filhanteraren till iTunes och låta iTunes sköta resten?

När iTunes kopierar över mediafiler bygger den samtidigt en databas så att användaren kan välja baserat på album, artist, låt, genre, mm. Hur gör mediaspelare som laddas genom att man drar direkt till dem? Måste man själv skrolla genom oändliga listor för att hitta vad man vill lyssna/titta på?


Du verkar ha svårt att överge din snuttefilt (utforskaren).

Somliga tycker om kataloger med mangder av olika osorterade filer, andra tycker om att leva i varld efter 1970 dar man faktiskt anvander en relations databas for att hantera data och skapa latt tillganglig information. Det ar inget man kan gora nagot at.
 
Somliga tycker om kataloger med mangder av olika osorterade filer, andra tycker om att leva i varld efter 1970 dar man faktiskt anvander en relations databas for att hantera data och skapa latt tillganglig information. Det ar inget man kan gora nagot at.

Jag tror snarare att det är så att dom människorna som gillar mappar och kataloger osv är sånna som vill kunna kontrollera hur allt ligger precis efter egen smak och inte efter en förbestämmd mall.
 
Jag tror snarare att det är så att dom människorna som gillar mappar och kataloger osv är sånna som vill kunna kontrollera hur allt ligger precis efter egen smak och inte efter en förbestämmd mall.
Det viktigaste måste väl vara att man hittar det man letar efter?

När det gäller media sorterar iTunes automatiskt efter de uppenbara nycklarna, t.ex. artist, album, genre, osv. Om detta inte räcker kan man skapa manuellt hanterade spellistor (som man skapar genom att dra och släppa) eller automatiska spellistor som skapas av regler (t.ex. nya sedan 2 veckor, album från 1980-talet, osv). Hur vill man organisera sina mediafiler som iTunes inte klarar?

Precis som jag inte bryr mig om i vilka sektorer en fil hamnar bryr jag mig inte om i vilken katalog en mediafilen hamnar.

Jag låter iTunes hantera mediafiler.
Jag låter Aperture hantera bilder från mina kameror. (ON TOPIC!)
Jag låter Yep hantera dokumentfiler.
. . .
Jag låter filsystemet hantera det som blir över. :)
 
Det viktigaste måste väl vara att man hittar det man letar efter?

När det gäller media sorterar iTunes automatiskt efter de uppenbara nycklarna, t.ex. artist, album, genre, osv. Om detta inte räcker kan man skapa manuellt hanterade spellistor (som man skapar genom att dra och släppa) eller automatiska spellistor som skapas av regler (t.ex. nya sedan 2 veckor, album från 1980-talet, osv). Hur vill man organisera sina mediafiler som iTunes inte klarar?

Precis som jag inte bryr mig om i vilka sektorer en fil hamnar bryr jag mig inte om i vilken katalog en mediafilen hamnar.

Jag låter iTunes hantera mediafiler.
Jag låter Aperture hantera bilder från mina kameror. (ON TOPIC!)
Jag låter Yep hantera dokumentfiler.
. . .
Jag låter filsystemet hantera det som blir över. :)

Så tycker du men alla tycker inte likadant som dig.
 
iPad kommer med säkerhet att bli en total succe' och det på helt egna meriter. Enbart varumärket säljer inte en dålig produkt över tiden, det finns det otaliga exempel på.

Min iPod touch är en av mina alla tiders favvoprylar (och jo, jag har garanterat fler prylar än 99% av er andra).
Jag köpte den för att mest lyssna på musik med. Tyvärr är inte ljudet lika bra som från min något äldre Sony. Det roliga var alla suveräna appar som förvandlade prylen till helt andra mojänger. Fjärrkontroll till iTunes, vattenpass, kartmojäng, receptbok, Facebookpryl, Radio, Tv, vädermojäng blabla i all oändlighet. Många av de bästa var gratis, de andra kostade nån tia.

Jag betraktar den inte alls som en dator.
En större version av den är en totalt genial ide'.

Jag väntar spänt på roliga appar till iPad. Skulle gärna se en slags musikcomposer med sequencer, syntar, trummaskiner etc. Med den skulle jag kunna sitta en vecka i soffan utan paus.

Vad gäller konkurrenterna kommer de knappast ha en chans att bygga något liknande för tex. Android för samma pengar, men jag har haft fel förr. Android i min Hero funkar helt suveränt bra, om än lite segt.

M ats säger samma sak som jag sade inatt- för oss som är iPod Touch-frälsta är detta helt enkelt emn pryl som ger mer och större av allt Poden ger. Med netbooken surfar jag, mailar och jobbar, men Padden lär i alla fall funka bättre än Podden för mail och surf. Och mer därtill.

Mats, vet inte vilak krav du har på musikprogram, men det jag har är hyfsat, Xewton MusicStudio, men plottrigt som fan och jag ser fram mot Paddens skärm med det programmet.
 
Orkar faktiskt inte diskutera imot det där omogna inlägget och avslutar med citatet:

"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics...Even if you win, you're still retarded".
 
Orkar faktiskt inte diskutera imot det där omogna inlägget och avslutar med citatet:

"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics...Even if you win, you're still retarded".

:)

Måste säga att jag till viss del håller med dig. Efter ett otal byten av favoritapplikationer genom åren så har jag blivit lite allergisk mot applikationer som tvingar in mig i ett hörn jag har svårt att ta mig ur om jag skulle vilja det.

iTunes kommer jag använda till viss del på min Mac, men inte i h*** kommer jag släppa loss den fritt bland mina 20000 musik & videofiler. Aldrig, now way, no no, njet.
Det har tagit för lång tid att skapa det biblioteket för att Steve Jobs ska få härja runt fritt i det utan att jag får vara med och bestämma.

Skulle inte släppa loss en liknande applikation bland mina foton heller.

En bra applikation hanterar min struktur och tvingar inte på mig sin.
 
:)

Måste säga att jag till viss del håller med dig. Efter ett otal byten av favoritapplikationer genom åren så har jag blivit lite allergisk mot applikationer som tvingar in mig i ett hörn jag har svårt att ta mig ur om jag skulle vilja det.

iTunes kommer jag använda till viss del på min Mac, men inte i h*** kommer jag släppa loss den fritt bland mina 20000 musik & videofiler. Aldrig, now way, no no, njet.
Det har tagit för lång tid att skapa det biblioteket.

Skulle inte släppa loss en liknande applikation bland mina foton heller.

En bra applikation hanterar min struktur och tvingar inte på mig sin.

Det ar ju ditt problem, du vill leva i en pre-1970 tals era, det ar ditt problem.

Sjalv hantarer mitt iTunes biblitek nastan dubbelt sa manga som vad du har, utan problem:
 

Bilagor

  • Picture 3.png
    Picture 3.png
    10 KB · Visningar: 126
:)

Måste säga att jag till viss del håller med dig. Efter ett otal byten av favoritapplikationer genom åren så har jag blivit lite allergisk mot applikationer som tvingar in mig i ett hörn jag har svårt att ta mig ur om jag skulle vilja det.

iTunes kommer jag använda till viss del på min Mac, men inte i h*** kommer jag släppa loss den fritt bland mina 20000 musik & videofiler. Aldrig, now way, no no, njet.
Det har tagit för lång tid att skapa det biblioteket.

Skulle inte släppa loss en liknande applikation bland mina foton heller.

En bra applikation hanterar min struktur och tvingar inte på mig sin.

Tja du kan ju testa. iTunes kopierar in allting (i standard inställning) så din befintliga struktur kommer att vara intakt. När filerna väl är inporterade så kommer all info du lägger till i taggarna vara i de nya kopiorna. Dessutom så kategoriserar iTunes musiken fint efter Artist/Album/låt. Och de plattor som du markerar som samling blir i en egen mapp, Samlingar/Album/låt.

MEN! Man måste lägga ner lite jobb på att tagga filerna. iTunes läser inte info från filnamnet på rätt sätt. men när det väl är gjort så..

Men saken är ju den att när man väl har det i iTunes så behöver man ju aldrig ner i strukturen längre. Allt är ju sökbart i iTunes-interfacet. Dessutom så är det ju rätt snyggt med coverflow om man har tryckt in bilder till sina album.
 
Det ar ju ditt problem, du vill leva i en pre-1970 tals era, det ar ditt problem.

Sjalv hantarer mitt iTunes biblitek nastan dubbelt sa manga som vad du har, utan problem:

Och vad händer när du lessnar på iTunes och vill byta till något annat? Du kan sluta tramsa om 70-tal, det är inte det detta handlar om. Fattar du inte det så är du rätt lost.

Det handlar inte heller om vad iTunes klarar av i mängd, det är min kontroll över vad som händer mitt data.

Jag använder dessutom mitt bibliotek i flera miljöer, flera av dem finns inte ens iTunes att tillgå.
 
http://stevenf.tumblr.com/post/359224392/i-need-to-talk-to-you-about-computers-ive-been
http://smokingapples.com/opinion/multi-tasking-iphone-ipad/
Och så finns det mycket på Daring Fireball. Där John Gruber bland annat jämför iPaddan med en automatlåda. Man kan ha mer kontroll med den manuella (den traditionella datorn), men användaren bryr sig bara om att komma fram och då duger automaten (iPaddan).

Jag har allt svårare att motivera mig att behålla min laptop. iPaden kan göra i princip allt som jag vill, på ett smidigare sätt. Morsan kommer få en sån här, så slipper jag bry mig om knasiga popupper som inte betyder något och morsan kan spela vidare eller svara på det där e-mailet.

Den som inte förstår produkten är antagligen inte användaren.

Det här är framtiden!
 
Och vad händer när du lessnar på iTunes och vill byta till något annat? Du kan sluta tramsa om 70-tal, det är inte det detta handlar om. Fattar du inte det så är du rätt lost.

Det handlar inte heller om vad iTunes klarar av i mängd, det är min kontroll över vad som händer mitt data.

Jag använder dessutom mitt bibliotek i flera miljöer, flera av dem finns inte ens iTunes att tillgå.

Din musik ligger fint i mappar kanske tom bättre än vad du själv har sorterat. Således inget problem att byta till något annat. Du kan ju självklart läsa det från flera miljöer. Ska du lägga till saker är det lättast att göra det direkt i itunes så det sorteras rätt på en gång.
 
ANNONS