Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100-400 + Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
En enkel fråga:

Finns det någon som har upplevt att dessa inte presterar bra tillsammans???

Har sett på vissa ställen att det har varit just så....

Nja, objektivet (eller bilderna) blir inte oskarpare för att man sätter det på en 7D. Däremot kan ju kamerans högre upplösning lättare avslöja eventuella brister.
Det vore mest vettigt,att det är så. Jag är i besgrepp med att köpa ett tele, antingen zoom eller fast.
Jag anser att jag har mer anvädning av ett zoom jämfört med ett fast...

Jag får ruggigt skarpa bilder med mitt "resezoom" Sigma 70-300 OS.

Jag har svårt att föreställa mej att Canons 100-400 skulle ge sämra resultat.

Ja jag har blivit förvånad över skärpan (inte så bra som jag förväntat mej )på 100-400 med 7D

Med 5D Mark II är den suverän

Måste testa lite mer mänd det värkar som det blir sämre på 7D

jag har även till gång till 1000D ska jämföra med den med

Kombinationen är mycket bra!

Har haft 7D sedan början av januari och har haft min 100-400 en dryg vecka.
Stod i valet mellan den och att köpa 400/5.6 men blev lite betänksam på närgränsen (100-400 går ner till 1.8m vilket är riktigt bra).

Studerade noggrant MTF-testerna i senaste numret av Foto innan jag bestämde mig, ingen större skillnad. Och i praktisk användning är troligen rörelseoskärpan ett större problen och där är ju IS guld värt.

Har hygglig erfarenhet av telezoomar (mestadels på Nikonhus) och har tidigare kört följande:

Tamrons 200-500 (riktigt bra men ingen VR/IS),
Nikkor 80-400 (trevligt med VR men ganska dålig skärpa vid 400mm),
Nikkor 80-200/2.8 (både skjutzoomen och vridzoomen. De är ok men inte märvärdiga)
Nikkor 70-300 VR (otroligt prisvärd men kanske inte så skarp i 300-läget)
Sigma 100-300/4.0 (mycket bra men ganska dyr!).
Canon 70-200/2.8 (uselt exemplar så jag avstår från att bedöma den)

Kombinationen 7D och 100-400 utklassar dock tidigare alternativ, skärpemässigt, med råge (har redan hunnit ta många hundra bilder). Då kör jag det ändå nästan hela tiden med full bändaröppning.

Det objektiv jag tidigare har uppfattat som mitt mest skarpa är Canons 300/4.0 L. Använde detta också mycket med Canons 1.4x teleconverter, oerhört trevlig kombination.
Men igen, jag är mer imponerad av min 100-400. Rekomenderas!

Det låter prceis som mina egna tankar! Närgränsen på fasta 400 är för dålig samt att man inte får IS.
Dessutom kan 400 mm på en 7D vara för mycket i vissa lägen.

Jag ska nog satsa på ett 100-400, men jag köper nog den i butik så jag kan testa just det exemplet som jag sedan kommer att ha på kameran.

Jag har både Sigma 70-300 (nya med OS) och Canon 18-200, dessa båda ger ruggigt skarpa bildder.

Tack för input!!!

Hallå!
Jag använder kombinationen 7D och 100-400 flera gånger i veckan och är nöjd med mina resultat! Visst visar 7D:n mer "fel" än vad 40D:n jag hade innan gjorde, men inte är det kass skärpa. Jag är väldigt nöjd i alla fall!

/Jonas

Använder oxå 7D tillsammans med EF 100-400 och för mej fungerar det jättebra. Skärpan sitter där den ska på alla avstånd och zoom-lägen även om jag mest använder objektivet på 400 mm. Det enda jag får se upp med är att hålla en slutartid kortare än 1/125s. Längre tid ger skakoskärpa på fri hand för mej.

Efter att ha testat lite mer har jag kommit fram till att felet var uv filtret när jag tog bort det blev det stor skillnad på skärpan

Lite kuriosa som jag kom fram till när jag testade 7D och 5D med objektiven 100-400 och 28-300+1.4 extender (kenko pro 300)
är att på 5D och även 1000D så fungerar autofokusen utan problem
men på 7D fungerar inte autofokusen i 300 läget (420 läget)

Hur kan det vara så ?

Efter att ha testat lite mer har jag kommit fram till att felet var uv filtret när jag tog bort det blev det stor skillnad på skärpan
Jag tar alltid bort filtret när jag ska fota för att slippa förluster pga filtret. Motljusskyddet är så stort att det skyddar linsen (+ varsamhet givetvis:)

Lite kuriosa som jag kom fram till när jag testade 7D och 5D med objektiven 100-400 och 28-300+1.4 extender (kenko pro 300)
är att på 5D och även 1000D så fungerar autofokusen utan problem
men på 7D fungerar inte autofokusen i 300 läget (420 läget)

Hur kan det vara så ?
Jag har fått det förklarat för mig att för att AF ska funka på en APS-C sensor så får inte objektivet ha en största bländaröppning mindre än 4.0, alltså bländarvärde större än 4.0 (tex 5,6) de större sensorerna har motsvarande gräns på f8.
Men jag har märkt att i LiveView så fokuserar 7D med mitt 100-400 med 1,4xTC. Iof sakta och inte helt hundra men ibland så hittar den fokus om motivet är kontrastfyllt.

tillägg

Jag tar alltid bort filtret när jag ska fota för att slippa förluster pga filtret. Motljusskyddet är så stort att det skyddar linsen (+ varsamhet givetvis:)

Jag har fått det förklarat för mig att för att AF ska funka på en APS-C sensor så får inte objektivet ha en största bländaröppning mindre än 4.0, alltså bländarvärde större än 4.0 (tex 5,6) de större sensorerna har motsvarande gräns på f8.
Men jag har märkt att i LiveView så fokuserar 7D med mitt 100-400 med 1,4xTC. Iof sakta och inte helt hundra men ibland så hittar den fokus om motivet är kontrastfyllt.

Bländare 4 om du har en 1,4 extender= bl 5,6. Det funkar mao inte om dy har ett 5,6-objektiv och sätter på en extender.
Sedan är det bara 1D-serien som klarar ner till bl 8 - inte 5D-serien

Det märkliga är att AF FUNGERAR med Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM +
1.4 extender (kenko pro 300) på Följande kamerahus som jag provat
5D MK II ,1000D ,400D men AF fungerar EJ på 7D i 300 (420) Läget

Med 100-400 fungerar ej AF då ska det nog vara 1D serien

Har även provat ett canon 35-350 3,5-5,6 L med en canon 1.4 extender
då fungerade AF även på 7D men den letat lite

på 28-300 går det ej att montera en canon 1.4 extender men det går på 35-350 L

28-300 har minsta bländare 5,6 i 300 läget borde då bli 8 med 1,4 extender ändå fungerar som sagt var AF med 5D MKII ,1000D, 400D men ej på 7D

Jag har inte tejpat några stift eller gjort något annat

Samma som tejp

Det märkliga är att AF FUNGERAR med Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM +
1.4 extender (kenko pro 300) på Följande kamerahus som jag provat
5D MK II ,1000D ,400D men AF fungerar EJ på 7D i 300 (420) Läget

Med 100-400 fungerar ej AF då ska det nog vara 1D serien

Har även provat ett canon 35-350 3,5-5,6 L med en canon 1.4 extender
då fungerade AF även på 7D men den letat lite

på 28-300 går det ej att montera en canon 1.4 extender men det går på 35-350 L

28-300 har minsta bländare 5,6 i 300 läget borde då bli 8 med 1,4 extender ändå fungerar som sagt var AF med 5D MKII ,1000D, 400D men ej på 7D

Jag har inte tejpat några stift eller gjort något annat

Att det ibland fungerar med kenkokonvertern beror på att den inte rapporterar rätt efektiv bländare till huset - med den behövs ingen tejp. Hade du använt en originalkonverter som passade med ett 5,6-objektiv hade du behövt tejpa. Själv har jag testat 400/5,6 + tejp + 1,4 originalkextender. Det fungerade som man kunde vänta sig - Halvtaskigt! Fungerar dock hjälpligt i bra ljus med kontrastrika motiv.

/snip/
Hur kan det vara så ?

Jag har upptäckt samma sak med mitt som jag använder med en 50D
Dock är skillnaden så liten så jag låter filtret sitta kvar - Det känns okej när man känner till orsaken.

ANNONS
Götaplatsens Foto