Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkar färgfilter färgerna på ett skannat dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Påverkar ett tex 81B varmt filter ett dia i färgerna efter det har skannats?

Om jag ställer svart vit och grå punkt på en skannad diabild som var tagen med en varmt filter på linsen, kommer all effekt av filtret försvinna då eller kan jag tex få en naturligt varmare hudton på skannade dia genom att använda ett varmt filter vid fotograferingen?

Hur funkar det på en digital raw-fil? Försvinner all effekt om jag ställer vitpunkten eller påverkar filtret även efter färgkorrigering?

Oerhört tacksam för svar!

Det beror ju självklart på hur du ställer vit-/svartpunkten. Om du ställer dem neutrala så blir självklart bilden neutral, men om du vill att bilden ska vara lite varm så väljer du ju att ställa den röda kanalen lite högre och den blå lite lägre.

Hm.. men kommer inte det bara upplevas som ett färgstick då?

Å vad tror du att ett filter producerar? jo ett färgstick, eller om man ska vara mer korrekt, en färgton (eftersom stick är något oavsiktligt och ton något man fysiskt valt). Du kan ju självklart balansera mellantonerna mot neutralt om du vill eller tvärtom göra mellantonerna varmare och hög-/lågdagrar neutrala. Hur som helst så kommer det alltid vara ett stick/ton i en bild som förmedlar en temperaturkänsla. Oavsett om det är gjort i efterbehandling eller med ett fysiskt filter.

//D

Jag skulle vilja få en varm färgton utan att det upplevs som om bilden har färgstick.. hur skulle man kunna göra det? Balansera upp det med kallare skuggor? Eller ska man kanske lägga det varma i skuggorna? Eller i högdagrarna?

Börja med att titta på ditt orginal och analysera hur det verkligen ser ut. Är skuggorna verkligen helt neutrala? Om ja, låt skuggorna vara neutrala. Är högdagrarna neutrala? om nej, lägg in lite färg. Är mellantonerna neutrala? Antagligen är de det inte om högdagrarna inte är det.

Om du då sätter en svartpunkt som är neutral och en vitpunkt som är något varm så kommer även mellantonerna att bli lite förskjutna mot det varmare hållet. Om däremot mellantonerna är neutrala så neutraliserar du dem med en mellantonspunkt på kurvan.

Förslagsvis så tittar du sedan bort från skärmen en liten stund så att ögat hinner glömma hur bilden såg ut innan justeringen, Nästa gång du tittar på bilden så kommer den antagligen upplevas korrekt.

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto