Annons

Scanna gamla dia..

Produkter
(logga in för att koppla)
JPEG är helt OK för sådan användning, och det format som du kan lita på att alla program kan hantera.

Det du bör se upp med är att inte spara originalbilderna som JPEG, och att inte hålla på och spara om i JPEG medan du jobbar med dem - JPEG komprimerar om varje gång du sparar, och förstör lite bildinformation varje gång. Däremot är det ett utmärkt format att distribuera "färdiga" bilder i, till den som bara ska titta på bilden utan att jobba vidare med den.

Tackar
Då vet jag hur jag ska gå till väga när det blir dags att köra över på skiva och visa släkt och vänner.
 
Ok låter intressant vilket skulle Du säga är bäst att testa kan välja på:
1800 dpi 24 eller 48 bitar TIFF eller JPEG i 4 kvaliteter
3600 dpi 24 eller 48 bitar TIFF eller JPEG i 4 kvaliteter

Har hittils kört 3600 dpi 48 bitar TIFF, ska jag kanske testa 1800 dpi och 48 bitar TIFF? blir inte bilden sämre men mindre och det inte begränsar möjligheterna till efterbehandling så spar det ju utrymme helt klart men jag vill kunna använda bilderna lite hursom, men mest för bildspel och visning på skärm och då kanske det räcker med den något lägre?!

Skulle alltid rekommendera 48 bits tiff och efter du har grund justerat bilden så kan du spara den som 24 bit tiff för att få ner storleken.

Prova att scanna samma bild i 1800dpi & 3600dpi och jag tror inte att den blir skapare i högre upplösning.

Idag satte jag igång mitt nya stora scannings projekt att scanna alla negativ som mina föräldrar har. Kan konstatera att Kodakfrakallade negativ från våren 1984 var i mycket bra skick och fick färgerna direkt.

// Fredrik
 
Skulle alltid rekommendera 48 bits tiff och efter du har grund justerat bilden så kan du spara den som 24 bit tiff för att få ner storleken.

Prova att scanna samma bild i 1800dpi & 3600dpi och jag tror inte att den blir skapare i högre upplösning.

Idag satte jag igång mitt nya stora scannings projekt att scanna alla negativ som mina föräldrar har. Kan konstatera att Kodakfrakallade negativ från våren 1984 var i mycket bra skick och fick färgerna direkt.

// Fredrik

Kanske tankeöverföring eller vad?!

GJorde just så och kan inte se någon skillnad på skärm iaf mellan 1800 & 3600 med 48 bitar och TIFF så jag har kört dagens bilder i 1800 och kommer att köra vidare så, filstorleken sjönk från 100MB/st till 25MB/st med det så mycket utrymme spars och jag har ju org diorna kvar om jag vill göra om det.

Körde ett gäng Kodak Chrome i ram från -78 fram till -84 och inte mycket att göra med dem ser riktigt bra ut frånsett de sedvanliga "klanterierna" men inte scannerns fel att det var SBK vid fototillfället ;-)
 
Kan man få se några exempel på vad dessa billiga dia-scanners presterar?
Om man lägger ner jobb och scanner gamla dia vill man ju gärna att det blir halvhyfsat åtminstone.
 
Kan man få se några exempel på vad dessa billiga dia-scanners presterar?
Om man lägger ner jobb och scanner gamla dia vill man ju gärna att det blir halvhyfsat åtminstone.

Kan ordnas men här på FS kan man ju bara lägga upp små bilder max 800 kb och det säger ju inte så mycket, iaf har jag inte hittat något sätt att kunna lägga upp större bilder men kanske annat för VIP medlemmar?!

Har kollat mina i två storlekar av TIFF och så bästa kvaliteten av JPEG samt även i GIF och de ser fina ut men ingen av dessa kvaliteer kan läggas upp här då de blir alldels för stora.
Detta gjort på datorskärm 21 tum plattis, har inte provat att skriva ut några ännu men det är inte prio 1 för mig iaf.
 
Kan man få se några exempel på vad dessa billiga dia-scanners presterar?
Om man lägger ner jobb och scanner gamla dia vill man ju gärna att det blir halvhyfsat åtminstone.

Lite känsla kan du få på http://www.flickr.com/photos/len_elg/sets/72157608389168447/

OBS att de bilderna är scannade i bara 1200 dpi - syftet var att demonstrera vad som gick att göra för att restaurera urblekta dia (tagna ca 1942), inte visa scannerns maximala prestanda. Scannat med Canon 4400F, en flatbäddscanner som också tar dia. Ska försöka lägga upp en högupplöst scan senare idag.

Problemet är att urskilja vad som är ev. brister i scannern och vad som är brister i diat. Upptäcker att det är si och så med skärpan i många gamla dian som jag var stolt över då...
 
Lite känsla kan du få på http://www.flickr.com/photos/len_elg/sets/72157608389168447/

OBS att de bilderna är scannade i bara 1200 dpi - syftet var att demonstrera vad som gick att göra för att restaurera urblekta dia (tagna ca 1942), inte visa scannerns maximala prestanda. Scannat med Canon 4400F, en flatbäddscanner som också tar dia. Ska försöka lägga upp en högupplöst scan senare idag.

Problemet är att urskilja vad som är ev. brister i scannern och vad som är brister i diat. Upptäcker att det är si och så med skärpan i många gamla dian som jag var stolt över då...

Hmm..Har du scannat med ICE/Qare på dessa bilder. Om det är gamla Agfa dia så ska det nog fungera. Själv har ICE fungerat riktigt bra på några Ansco Dia från slutet av 40 talet.
 
Du tänker rätt, Bo -- det finns nästan aldrig anledning att skanna (eller fotografera) i något annat än bästa möjliga kvalité. Visserligen skulle du klara dig med lägre kvalité för de användningsområden du anger, men plötsligt vill du kanske skiva ut några bilder i 24x30. Eller göra en beskärning/delförstoring...

Jag skannar in mina samtliga gamla dia och neg med en Nikon LS-50 (kommit halvvägs snart) men bestämde mig för att istället för full kvalitet som ger bilder på långt över 100 Mb skala ned till ca 12 Mb i NEF (råformat). 8 bitars färgdjup istf maximala 14. Jag sparar NEF:en men gör även en "tittbild" i JPG på c:a 1,3 Mb. Ur samma råfil kan JPG-filer med mindre komprimering sparas vid behov. Eftersom det är relativt få av mina bilder som gör sig som uppförstoring till plansch räknar jag med att skanna om dessa vid behov med bättre upplösning och originalen bör väl hålla några decennium till.

Alla bildvisningsprogram klarar inte alltför stora JPG-filer eller TIFF om man tänker skicka bildfiler till släkt och vänner.
 
Hmmm... Jo, blir bildfilerna "långt över 100 Mb" så får jag nog ta tillbaka det där med att "det finns nästan aldrig anledning..." Även om hårddiskar är billiga så blir det ju rent praktiska problem med tusentals så stora filer.
 
Lite aktuell info.
Jag skannar nu 300 diabilder från 1973 som handlar om aktuella händelser när Hökerums kommun gick upp i Ulricehamns kommun. Bilderna är naturligtvis glasade i olika typer av ramar som jag nu demonterar och sätter in diat i glaslösa ramar. Glasen är mjölkiga, men filmerna är dammfria praktiskt taget.. Jag skannar i 2000 dpi och sparar i hög JPG-kvaltet. Då får jag en filstorlek på ung 3,5 MB. och 2700 x 1800 pixlar. Jag använder sedan denna storlek direkt i bildspelsprogrammet för att kunna zooma och panoera över personers ansikten. Jag har sedan provat att spara ut bildspelet på DVD (PAL widescreen) och sedan tittat på det med projektor. Trots att det inte blir pixelmapping via bildanpassning i t ex PS så blir resultatet mycket bra.
//Bosse
 
Känner du till Kärragärde utanför Hökerum ?
Ursäkta lite OT .-(
Ja det gör jag verkligen eftersom de praktiskt taget är grannar. På de bilder jag skannar finns Lennart Johansson med när han sjunger i kyrkokören. Hans son och jag håller på med bl a styrutrustning till skördare som han har byggt.

Hur kommer det sig att du känner till Kärragärde?
//Bosse
 
Ja detta var lite utanför ämnet. Kärragärde ägs av min kusin Christer och hans fru Siv och är det "bonn Lennart" grannen du menar så har jag träffat honom många gånger.
Jag växte upp i Ulricehamn, lämnade staden när jag 16 år
Mvh Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS