Tack för svar, både de bra och de mindre bra
Visst har jag en susning (kul med svar men en "knäpp på näsan" känns överflödigt), köpte inte D3S för att fortsätta med bara DX - det var inte heller riktigt min fråga. Ska skaffa FX, men inte allt på en gång ...
Eftersom jag till en början inte har för avsikt att ersätta mitt 70-300 DX med motsvarande FX så var jag mest intresserad av eventuella erfarenheter att trots allt köra DX (under en tid) på D3S:en.
Varför är 24-120 inte att rekommendera, lite fakta om varför hade varit underbart. Något förslag till alternativ?
Nåja, tack för snabba svar
/Anders
Jag har kört 24-120 på D3 i ett par år, men sålde nyss det objektivet. Dels får jag säga att det nog är bättre än sitt mycket skamfilade rykte - i synnerhet på just D3/D3s eller D700. Många hårda omdömen om det objektivet har nog fällts av människor som kört det på DX-kameror där objektivets dåliga upplösning på full öppning verkligen märks. Dessutom blir inte omfånget alls lika bra på en DX-kamera. Sedan har det väl en del distorsion, skärpeplanet är välvt osv. Det är helt enkelt ett objektiv där optiska prestanda har fått stå tillbaka för att hålla nere vikt, storlek och pris.
För mig är 24-120 ett praktiskt, lätt, smidigt men otroligt tråkigt objektiv. Det är lätt att ha med sig, men inte speciellt inspirerande att använda. Jag märkte att jag allt mer sällan tog med det.
Sedan är jag precis som en tidigare postare här lite förbryllad över var du hittat en DX-variant av 70-300?

Så vitt jag vet har aldrig Nikon gjort någon 70-300 DX. Men, de äldre 70-300 som Nikon (och t.ex. Sigma) har gjort lider ofta av ungefär samma problem som 24-120 - det har bra omfång, smidiga, lätta ... Och är rätt tråkiga att använda

Nikons nya AF-S 70-300 VR är tydligen en hel del bättre, men så är den också lite dyrare än sina föregångare.
Sedan kan du ganska lugnt köra vidare med dina DX-objektiv medan du funderar. Kör du kameran i beskuret läge får du bilder på 5,1 megapixel. Själv fotade jag i ett par år med en D2H på 4,1 megapixel och tyckte det fungerade hyfsat - och den var i praktiken oanvändbar över iso 1250

Visst, du utnyttjar inte kamerans potential fullt ut, men den är fullt användbar även på 5,1 megapixel. Sedan kan du förvånande ofta köra med DX-objektiv även i FX-läge, flera DX-zoomar täcker faktiskt sensorn i delar av sitt omfång.
Nu vet jag inte alls vad du helst fotograferar (sport, porträtt, makro, landskap ...?), om du har någon dragning åt något speciellt håll så är det en mycket bra ledtråd för objektivtips.