Sitter i spåneri att köpa ny disk till systemet. Köpte ny kanondator för några veckor sedan, men har läst lite om SSD på nätet, att det snabbar upp systemet ytterligare.
Vad är den stora skillnaden rent prestandamässigt i exempelvis Photoshop CS4?
Jag har en i7 quad (2.66 tror jag) och 8 GB RAM.
Om jag sätter den som systemdisk, installerar win7 (x64) och har både systemet och scratchdisk på C:\ (SSD) Vad är prestandaskillnaden?
Hälsningar Tim
Tim,
Frågan om man skall välja 10000 Rmp eller SSD diskar är nog inte så lätt att besvara direkt, det finns ju en viss erfarenhet hur länge vanliga hårddiskar håller, hur länge SSD diskar kommer att hålla, kommer att ta ett tag innan man vet helt säkert.
Man kan inte endast gå på fabrikanternas beräkningar, deras rek. är oftast baserat på att diskarna monteras optimalt med kylning m.m.
Man kan nog konstatera att SSD diskarna kommer att ta över, de är rätt snabba och dom är helt tysta.
Har sedan många år använt SCSI diskar på 10000 / 15000 Rmp (SCSI Ultra 160/320) i min bilddator, en för programmen, en för Photoshops virtuella minne och en för lagring av bildfiler jag arbetar med, har lärt mej att för att dom skall hålla så fodras en mycket effektiv kylning direkt på diskarna.
Detta gäller 10000 Rmp Raptor diskarna också, SSD diskarna verkar bli mycket svalare, har en bärbar med 160 Gb. SSD-disk som är mycket svalare än min tidigare bärbara med vanlig disk, den är också mycket snabb i diskhänseende, skall bli intressant att se hur länge den håller.
Tycker att man skall inte köpa större hårddiskar än man behöver, då samlar man inte så mycket bilder m.m. i datorn, utan vara noggrann på att göra backup, gärna dubbla, på andra diskar eller skivor, då råkar man inte ut för att man förlorar en massa filer när datorn ev. kraschar eller en disk lägger av.
/Sten-Åke