** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde inte våra fototidningar berätta om felen, man borde ju kunna ta en skarp bild, är fototidningarna bara en reklamförlängning, autoiso hos canon har fått kritik under åren, men jag läser alldrig om uppenbara AF-fel, endast snedställda AF-sensorer är dåliga att hitta skärpa, det brukar dom skriva, därimot skriver dom numera om nya trenden med 5b/s att det gör föga nytta, för kameran hinner inte att följa snabba moment i alla fall, Nya mk4:an har ställbart från 1 till 10 så där väljer man själv.

mig veterligt är det väl bara sony a500/a550 de har anmärkt på den senaste tiden vad gäller AF:ens förmåga att hänga med vid serietagning? 1D mkIV har definitivt inga problem med det att döma av FOTOs test. FOTO är ju en oberoende tidskrift, så fanns det några tydliga AF-problem tvivlar jag inte på att de skulle påpeka det.

5bps är ingen ny trend, det klarade 9000AF redan på 80-talet :D i digitala konsumentkameror har det funnits sedan 20D. i billigare modeller får vi kanske se det nu tack vare sony.
 
näe, nu blir jag nästan lite trött, hittar inte bilder o info om mockupen på a700:s ersättare bland allt kringsnack. någon som har en länk att bjuda på?
 
mig veterligt är det väl bara sony a500/a550 de har anmärkt på den senaste tiden vad gäller AF:ens förmåga att hänga med vid serietagning? 1D mkIV har definitivt inga problem med det att döma av FOTOs test. FOTO är ju en oberoende tidskrift, så fanns det några tydliga AF-problem tvivlar jag inte på att de skulle påpeka det.

5bps är ingen ny trend, det klarade 9000AF redan på 80-talet :D i digitala konsumentkameror har det funnits sedan 20D. i billigare modeller får vi kanske se det nu tack vare sony.

Digitala instegskameror har generelt legat på ca: 3b/s Canons 3,5-3,7 D90 fick väl 4,5b/s Sonys nya som sagt 5b/s dom flesta instegare har bara mittsensorn korsformad, så ingen av dessa är jättebra på snabbare motiv, av någon märklig anledning så får sony ta smällen troligtvis för dom var före med 5b/s, samtliga med bara en korsformad kan inte vara jättebra på snabba sidorörelser, vet att foto hade en bild på en lyftande svan tagen med en Canon 450D, men det kan jag också göra med min gamla KM5D 3b/s, den raka linjen och stora fågeln klarar dom flesta instegare. MK4:an som är en prokamera har en mycket avanserad autofokus är det inte en 45st korsformade att flytta omkring med.
 
mig veterligt är det väl bara sony a500/a550 de har anmärkt på den senaste tiden vad gäller AF:ens förmåga att hänga med vid serietagning? 1D mkIV har definitivt inga problem med det att döma av FOTOs test. FOTO är ju en oberoende tidskrift, så fanns det några tydliga AF-problem tvivlar jag inte på att de skulle påpeka det.

5bps är ingen ny trend, det klarade 9000AF redan på 80-talet :D i digitala konsumentkameror har det funnits sedan 20D. i billigare modeller får vi kanske se det nu tack vare sony.

Det finns ju dessutom två lägen i A5xx. Ett 5 bilder/sek där mätning sker mellan varje bild och ett 7 bilder/sek där mätning bara sker på första bilden. Vilket var det de testade? Båda? I övrigt är det väl just den här typen av funktioner som verkligen skiljer en toycamera som A550 från de som kostar 5 till 10 ggr mer. Nåt ska man väl få för de pengarna. Å andra sidan kan man ju konstatera att en toycamera som A550 är kapabel till 4 bilder/sek i Live View läge med aktiv mätning medan många mycket dyrare kameror bara kan ta mängder med bilder genom att fuska med mätningen på samma sätt som A5xx gör i sitt snabba 7 bildersläge. Med A5xx är det pratiskt taget ingen skillnad mellan prestanda i Live View och med OVF. Vilka proffskameror kan ståta med dessa prestanda, fast de kostar 5-10 ggr mer? Jag är väl snarast förbluffad idag över vad lite extra du får i de flesta avseenden för 5-10 ggr mer pengar när det gäller kamerahus. Jag vet få andra produktlinjer där detta är så tydligt som just här. Så på så sätt har fotografering faktiskt utvecklat sig till något ganska demokratiskt, vilket gör att proffsens grejor inte ger anmärkningsvärt mycket bättre förutsättningar till bättre bildkvalitet än rena instegsprodukter. I förlängningen har drivna amatörer med all tid i världen översållat marknaden med bra extremt billiga bilder som i många fall håller väl så god kvalitet som de stressade proffs lyckas prestera. Nackdelen för proffsen är att de får allt svårare att få lönsamhet i sin affär så snart får väl en del av dessa killar även de hålla tillgodo med någon kompetent entusiatmodell, åtminstone om inte chefen betalar och man är anställd.
 
Förvisso sant. Får hoppas att de prioriterar kamerafunktioner i kameror och filmfunktioner i filmkameror. Att ta kort med Videokameror blir ju till exempel inte så bra :)

Om inte Sony inför filmfunktion i sina kameror så kommer ingen att köpa dom, Flera kameror av dyrae slag har ju filmfunktion, och köps ju av fotoexperter över hela världen, dom tar ju även fantastiska bilder, D3s-MK4:an används ju av världens bästa fotografer, vem kan vänta sig att Sony skall plocka in nån superduper filmfunktion som slår en med häpnad i en kamera för 7000Kr, det kräver inte jag i alla fall.
 
Det finns ju dessutom två lägen i A5xx. Ett 5 bilder/sek där mätning sker mellan varje bild och ett 7 bilder/sek där mätning bara sker på första bilden. Vilket var det de testade? Båda? I övrigt är det väl just den här typen av funktioner som verkligen skiljer en toycamera som A550 från de som kostar 5 till 10 ggr mer. Nåt ska man väl få för de pengarna. Å andra sidan kan man ju konstatera att en toycamera som A550 är kapabel till 4 bilder/sek i Live View läge med aktiv mätning medan många mycket dyrare kameror bara kan ta mängder med bilder genom att fuska med mätningen på samma sätt som A5xx gör i sitt snabba 7 bildersläge. Med A5xx är det pratiskt taget ingen skillnad mellan prestanda i Live View och med OVF. Vilka proffskameror kan ståta med dessa prestanda, fast de kostar 5-10 ggr mer? Jag är väl snarast förbluffad idag över vad lite extra du får i de flesta avseenden för 5-10 ggr mer pengar när det gäller kamerahus. Jag vet få andra produktlinjer där detta är så tydligt som just här. Så på så sätt har fotografering faktiskt utvecklat sig till något ganska demokratiskt, vilket gör att proffsens grejor inte ger anmärkningsvärt mycket bättre förutsättningar till bättre bildkvalitet än rena instegsprodukter. I förlängningen har drivna amatörer med all tid i världen översållat marknaden med bra extremt billiga bilder som i många fall håller väl så god kvalitet som de stressade proffs lyckas prestera. Nackdelen för proffsen är att de får allt svårare att få lönsamhet i sin affär så snart får väl en del av dessa killar även de hålla tillgodo med någon kompetent entusiatmodell, åtminstone om inte chefen betalar och man är anställd.

Vi måste komma i rätt fas här vad en kamera i verkligheten kan göra. Ovasett märke så finns ju dom så bekanta naturlagarna, en klar sommardag i trädgården så fungerar väl Sonys snabba LV 4b/s betydligt bättre att fota dom vesselsnabba barnen, vi måste kunna skruva in en snabb tid helst runt en 500:adradel för att kunna fånga dom, inomhus på kvällen minskar dom möjligheterna ganska så drastiskt, detta är ingen kritik mot kamera utan dom naturlagar som gäller för alla fotografer. Foto har inte fel i sak här, men dom borde givetvis kunna säga det samma om en Canon instegare, när en av deras modeller fick höjt från 3b/s till 3,5b/s så oj vad skillnaden var stor, vad duktiga Canon är,
Deras stora förlåtande kärlek till märket Canon lyser igenom gång på gång, den AF:en som satt i den modellen kan inte jag se att den skulle vara mer avanserad än AF:en i Sony senaste. i ärlighetetens namn så nämner faktiskt foto att Sonys LV-system är överlägset vad gäller snabbhet mot övriga märken. Men den stora nyttan av att kunna ta höga bildserier med en kamera beror väl på hur avanserad autofokusen är. Här kommer nyttan av bra högisoförmåga in, möjligheten till större skärpedjup, för att fånga skärpan, den snabbare tiden, många parameter måste samarbeta för att vi skall lyckas. gamla kompakter hade ofta så kallade burstlägen att välja in, så kameran kunde ta 100 bilder på nolltid. En av Martin grabbarna hade jämfört NIkons fina D90 4,5b/s med den mera avanserade D300 vad gäller att fånga snabba motokrossåkare i antalet skarpa bilder så var D300 modellen överlägsen. Martin sa att visserligen var mera van och intrimmad med sin D300, men skillnaden var stor. Jag håller för övrigt med vad lite man får när man betalar 10KKr mera.
 
Senast ändrad:
Ibland så läser man sågningar av billigare systemkameror och man jämför dem ibland rakt av med modeller som kostar dubbelt eller mycket mer än så. En ojämlik betraktelse helt enkelt. I en del fall blir testarna besvikna med de glasögon man har på sig. Jag skulle ofta vilja vända på heöla resonemanget. Jag tycker tvärtom istället att man ofta blir förbluffad över motsatsen. Visst den billiga kameran var som väntat sämre, men var verkligen inte skillnaden större? - typ

I en del fall visar det sig dessutom som att kameror sosom exv A550 och D90 står upp väldigt bra mot sina betydligt dyrare storebröder i produktlinjerna.
 
Om inte Sony inför filmfunktion i sina kameror så kommer ingen att köpa dom, Flera kameror av dyrae slag har ju filmfunktion, och köps ju av fotoexperter över hela världen, dom tar ju även fantastiska bilder, D3s-MK4:an används ju av världens bästa fotografer, vem kan vänta sig att Sony skall plocka in nån superduper filmfunktion som slår en med häpnad i en kamera för 7000Kr, det kräver inte jag i alla fall.

Jo, jag kommer köpa dem ;-)
Canon och Nikon är rättesnöre för alla andra märken, så är det bara. Funktioner som de släpper kommer man förr eller senare se i andra märken också. Jag skulle säga att man i vissa fall kan jämföra med Mercedes som under många år släppt funktioner som senare kommit i andra fabrikat som standard. Det finns ju alltid undantag, men GENERELLT så fungerar det så.
Vad kan då sony, pentax och co göra för att ta marknadsandelar?
LV är väl ett utmärkt exempel, HDR direkt i kameran eller bra iso-egenskaper (menar inte bara Sony nu alltså). Eller varför inte FF-hus till vettiga pengar? (850/900)
Film kommer säkert, man jag skulle inte bli förvånad om de i nästa modell lägger fokus på någonting nytt just för att utmärka sig och därmed kunna ta ny mark (och marknad)

//Björn
 
...
Med A5xx är det pratiskt taget ingen skillnad mellan prestanda i Live View och med OVF. Vilka proffskameror kan ståta med dessa prestanda, fast de kostar 5-10 ggr mer?
...
Inte en enda!

Och de är alla rejält akterseglade i detta avseende. Dessa Sonykameror är i LV-läge mer än 10(!) gånger snabbare än marknadens alla andra kameror.
 
När jag slängde ut frågan om vridbar/rörlig monitor i 7d tråden kom många intressanta inlägg, som man kan vrida och vända på. man kan dra slutsatsen att när man uppfattar en kamera lite mera proaktig, en kamera som gärna får vara invecklad, och svår , att åtta av tio måste lämnas in till intervision för justering, det är bara ett tecken på att man tillhör någon form av fotoelit, specifikationerna är så omfattande, att kanske bara en fjärdedel kommer att nyttjas, autofkussystemet så invecklat att man knappt kan lära sig det över huvudtaget. en sådan kamera kan inte ha vridbar monitor, för dom finns bara på billigare modeller, om canon hade släppt ett LV-system FÖRE Sony som var identisk med A550 nuvarande så kan jag offra mitt eget liv på att det sett helt annorlunda ut, vi hade fått se ett enormt antal exempel på dom fantastiska möjligheter som vridbar monitor kan göra. canon 450 hade ett så bökigt och omständigt LV-system så jag vet inte vad, det var tryckning på set-knapp och gud vet vad, Men LV-system hade dom, jättebra, ja man tror inte sina ögon., Så tyvärr kära Sonyvänner det hjälper inte om A550 hade tagit 25b/s genom monitorn, ock att skärmen haft den dubbla upplösningen mot dagens. förstår ni inte att en riktig kamera skall ha en krånglig och jättslö LV, som bara kan användas någon enstaka gång. Det är kännetecknet för en riktigt tung gedigen kamera det.. thats Life.
 
Digitala instegskameror har generelt legat på ca: 3b/s Canons 3,5-3,7 D90 fick väl 4,5b/s Sonys nya som sagt 5b/s dom flesta instegare har bara mittsensorn korsformad, så ingen av dessa är jättebra på snabbare motiv, av någon märklig anledning så får sony ta smällen troligtvis för dom var före med 5b/s, samtliga med bara en korsformad kan inte vara jättebra på snabba sidorörelser, vet att foto hade en bild på en lyftande svan tagen med en Canon 450D, men det kan jag också göra med min gamla KM5D 3b/s, den raka linjen och stora fågeln klarar dom flesta instegare. MK4:an som är en prokamera har en mycket avanserad autofokus är det inte en 45st korsformade att flytta omkring med.

det är ju det jag säger, det är inte förräns nu vi fått se 5bps (med 7bps overdrive) i det som tidigare betraktades som instegskameror (det har ju tillkommit en prisklass under dessa sedan min kamera var ny).
jag reagerade mest mot att du generaliserade lite väl mycket i ditt inlägg. det är trots allt en milsvid skillnad på 1D/Ds och kamerorna i instegsklassen. Vi ska inte tro att vi kan få mycket bättre än så här just nu utan att betala mer, så är det bara. Det gäller för såväl kameror som allt annat.

Tror inte att sony tar smällen för att de var före utan för att det blev så uppenbart att autofokus-modulen är otillräcklig för serietagning i den här takten. Finns säkert en hel del köpare som ser serietagningen som ett viktigt argument när de köper och då är det ju viktigt att de är medvetna om begränsningarna jämfört med dyrare modeller med samma serietagning på papperet.

Tycker inte att sony får särskilt mycket oförtjänt kritik. Inte de andra tillverkarna heller. så länge man håller sig ifrån vissa tidskrifter. Däremot ser man tydligt hur Nikon hela tiden hålls högre i vissa tidningar, allt vänds konstant till att nikons lösning nog ändå är bättre. Och mer prisvärda, även om pris och prestanda pekar i andra riktningen.
 
Digitala instegskameror har generelt legat på ca: 3b/s Canons 3,5-3,7 D90 fick väl 4,5b/s Sonys nya som sagt 5b/s dom flesta instegare har bara mittsensorn korsformad, så ingen av dessa är jättebra på snabbare motiv, av någon märklig anledning så får sony ta smällen troligtvis för dom var före med 5b/s, samtliga med bara en korsformad kan inte vara jättebra på snabba sidorörelser, vet att foto hade en bild på en lyftande svan tagen med en Canon 450D, men det kan jag också göra med min gamla KM5D 3b/s, den raka linjen och stora fågeln klarar dom flesta instegare. MK4:an som är en prokamera har en mycket avanserad autofokus är det inte en 45st korsformade att flytta omkring med.
Pentax har alltid haft 9 korsformade sensorer på de flesta av sina DSLR oavsett vilken klass de tillhör (tror det bara är *ist-DL och K-m som inte haft det), så K-x med 9 korsformade sensorer och 4.7 fps ligger bra till om man går efter specifikationerna.

Men, det är mer än AF-sensorn och FPS som gör kameran snabb.
 
Ja är inte lätt att hänga med när pennan glöder, att jag slängde in MK4:an avanserade AF bland toykamerorna ( Toykamera uppfunnit av annan skribent i trådarna).:är ju så själklart att den inte kan jämföras med just en tojkamera, utan tanken där är att det kostar ruskigt med pengar för att få en kamera som kan följa en svalas snabba kast, en Canon 350 med 3b/s (gammal modell) kan inte följa för snabba förlopp lättare än en modernare som tar 4b/s inom samma segment/prisklass. Jag hade inte behövt nämt Sonys 5b/s. jag hade lika väl kunnat nämt någon annan med 4b/s. Jag har prenumerat på Foto i många år och alldrig tidigare har jag läst om hur bra dom olika instegskamerorna är vid rörliga motiv, 3b/s var länge en standard, men oj nu en modell som tar 3,5b/s men ingenting hur bra den är vid snabba motiv. Nya Pentax Kx har jag inte läst någonting om hur den är vid snabba motivrörelser, den tar 4,7b/s. lägg märke till när foto testar Sonykameror så kommer givetvis den inbyggda stabilitetssystemet på tal, men hur bra det systemet fungerar beror på hur stadig på hand man är, är man darrhänt så är det till mera fördel, men är du stadig så är inte fördelen så stor, det låter väl bra eller hur, ganska logiskt och så, men det finns en hake, detta näms alldrig någonsin när stabiliseringen finns i objektivet ( Canon/Nikon har så) som sagt har man det i optiken så kan man darra hur mycke som helst, eller vad så stadig som helst det hjälper som tusan, detta är ren fakta kolla i tidningen. En ny läsare som läser detta om sony kan mycke lätt få intrycket att Sonys system är inte mycke att hänga i julgranen, bättre att titta på Canikon där det finns i optiken, Pennan är vassare än svärdet.
 
Pentax har alltid haft 9 korsformade sensorer på de flesta av sina DSLR oavsett vilken klass de tillhör (tror det bara är *ist-DL och K-m som inte haft det), så K-x med 9 korsformade sensorer och 4.7 fps ligger bra till om man går efter specifikationerna.

Men, det är mer än AF-sensorn och FPS som gör kameran snabb.

Jo visst är det så, Nikon D200 hade bara en på mitten och fick kritik, MK2:an har väl bara en om jag inte tar fel, Nikon D80 en klassiker hade väl bara en, A900 har bara en, olympus E3 har flera korspunkter men är tydlingen inte så bra ändå, Canon 40D var väl den första med 9 korsformade(är osäker hur det var med 30D) 40-50D är också riktigt bra vid snabba motiv., tänker inte på dyrare prokameror nu. Pentax överraskar med sin Kx bra pris har den också, i Norsk test kom Kx som klar etta, tyvärr så hamnade A230 mycke långt ner. finns att läsa i pentaxtråden.
 
ja vi kom lite off topic ett tag. Hur vill vi att nya A7xx skall vara, vad önskar vi oss i den kameran, skall den matcha nya 7D eller söker vi andra egenskaper, står Sony och faller med den nya modellen, varför har Sony väntat med att släppa.
 
ja vi kom lite off topic ett tag. Hur vill vi att nya A7xx skall vara, vad önskar vi oss i den kameran, skall den matcha nya 7D eller söker vi andra egenskaper, står Sony och faller med den nya modellen, varför har Sony väntat med att släppa.

Som jag ser det behöver den bara vara en mindre uppdatering av A700 för att behålla mitt intresse. Man kanske kunde tänka sig 5bps (där AF:en givetvis ska hänga med hyfsat i svängarna) med ett 8bps overdrive-läge (där AF:en i princip lika gärna kan vara avstängd). Ergonomin måste förstås vara oklanderlig och bäst i klassen, det är där man kan attackera och förvalta minolta-arvet.
Den behöver egentligen inte matcha 7D i upplösning eller hastighet, det stora med 7D som jag ser det var att canon äntligen ordnade blixtstyrning mha den inbyggda blixten, något som de flesta andra haft länge.

Något som vore riktigt intressant vore ju förstås om sony slängde in radio-styrning av blixtar i kamerahuset, alternativt som en del i ett vertikalgrepp (och samtidigt släppte en serie blixtar som är kompatibla med detta förstås). Naturligtvis utan att offra styrning via den inbyggda blixten.
 
Man får gott om tid att tänka, när Sony dröjer med lanseringen, har väl sett 7D som något av en måttstock över framtida modeller, där man till en början hajar till och det vattnas i munnen över mängden funktioner som den modellen har. canon visade att man nu kan ha många pixlar, men ändå hygglig högiso, detta var omöjligt för bara några år sedan. Men sedan bröt teknikoraklet Joakim in med sina teorier, som ungefär löd att om canon hade stannat vid Ca: 14MP, så hade högisoförmågan kunnat varit ännu bättre, att Canon bevisade en möjlighet, kanske ändå inte var bäst för konsumenten, eller ens för bildkvaliteten. vill man vara synisk, så går Canon bara på hög försäljning, Pixlar säljer jäkligt bra fortfarande, och offrar på så vis en bit av bildkvaliteten. Under dom premisserna vill jag inte att nya Sony skall vara lika som Canon. Jag vill nog att kommande modeller skall andas mera kvalitet, såsom bättre materialval, ergonomi, hantering. Allt för höga hastigheter har också nackdelar, det liksom bara razzlar till, på några få sekunder är 20-30 bilder tagna, mycke jobb vid datorn väntar. Mängden finesser, mängden pixlar, och filmfunktion är stora säljargument, på både gott och ont, ökad försäljning borde ju ge pengar till utveckling av nya kameror, så man får hoppas på en bra medelväg. /Bengt.
 
De tester jag har sett visade stor skillnad med och utan MLU för en A900, men bilden från A5xx utan MLU hade en skärpa liknande den för A900 med MLU. Vilken test har du sett som visar att A5xx behöver MLU? Även slutaren orsakar vibrationer och det kan inte MLU göra något åt, så helt vibrationsfritt blir det aldrig med en SLR med mekanisk slutare.


De verkar inte bry sig om tekniken. De är övertygade om att Sony tog bort MLU för att vara stygg.

Sen återstår det väl bara att avgöra vad som egentligen orsakade oskärpan... :)
 
Vi får se. Risken med ytterligare funktioner i de Swiss Army Knife-produkter en del kameror nu utvecklas till är att det blir taskig ergonomi för hela kameran sett då man rimligtvis inte kan få plats med alla de reglage, kranar och spakar folk kräver för att bli nöjda ergonomisk med var och en av dessa. Vi riskerar bara att få ett ännu djupare menyträsk än vi redan har. Ska bli intressant att se hur man löser dessa målkonflikter som kommer ställa ganska stora krav på de som designar användardialogen.
...
Håller med, det finns uppenbara risker här.


...
Live View på min kamera adderade två nya reglage på utsidan. Hur många kräver ett videosystem värt namnet?
Vet inte ifall du ev. ogillade att det blev två nya knappar för att aktivera LV-funktionerna istället för bara en? Själv tycker jag för min del att det är helt berättigat, och även önskvärt i detta fall. A5XX-serien har ju två olika LiveView-system (som de enda hittills) - den ena knappen kopplar in primärsensor-LV och den andra sekundärsensor-LV (eller Manual Focus Check LV respektive Quick Liveview som det heter med Sony-språk).
 
ANNONS