** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror A7xx kommer innan semestern, och att den kommer vara bättre än alla andra på video men tyvärr i vanlig ordning sämre än dom andra på allt annat.

Sony kan inte klå dom stora på det de är bra på, och kommer heller inte att försöka. Det finns gott om andra intressanta egenskaper man kan ge en kamera som ingen hittills har gjort. Egenskaper som vi inte vet att vi måste ha ännu, men som vi förhoppningsvis, för Sony, kommer att bli varse i och med A7xx och efterföljare.

Klarar man inte av att dominera på någon befintlig nisch, får man uppfinna en egen.

Notera speciellt andra ordet i detta inlägg.
 
Är det något jag inte fattar med Sonys modellpositionering och produktcykler, så är det hur man hanterat mellansegmentet A7xx. Någonting har gått klart fel här och man kan bara undra vad. Man låter alltså en gammal modell gå helt på fälgen och fasas ut utan en ersättningsmodell. Det är anmärkningsvärt.
Enligt rykten var ersättaren klar men skrotades när det stod klart att "marknaden" krävde video-funktion.

Att A700 ser ut att ha fasats ut för tidig beror nog på att de helt enkelt tog slut -- många produkter tillverkas under en kort tid för att sedan säljas från lager. Det är ofta billigare att ha ett fåtal produktionslinor med hög kapacitet än en produktionslina med låg volym för varje modell.
 
Nja...Sony har slarvat alldeles förskräckligt, redan A380 skulle absolut haft filmfunktion, övriga var redan i gång då, dom gick själva klart ut och menade att A850 ersätter A700 tills vidare, men vid det släppet satt dom priset nästan lika med A900, ingen fattade någonting, ca 27000Kr var väl priset då, innan dom med tiden sänkte lite mera, en bra kamera men utan LV och filmfunktion. Redan A700 fick kritik för saknaden av Live VieW.

Sony sover, 9st instegare hjälper ju inte, ser ni inte att dom slängt in funktioner som har funnits i kompakterna sedan länge, HDR har Ricoh haft länge, ljusupplättningar är också gammalt, dessa gejor kostar ingenting, ansiktssökning som söker upp 35 personer, ock även hundar å katter, är det finesserna vi väntar på, allt detta finns i varenda billig kompakt i dag.

Jag tycker dom beter sig respektlöst mot sina kunder, släpper dom inte före den stora semestern och den vackra sommaren, när många skall ut och resa med sin nya kamera, jag tycker dom beter sig riktigt fisigt som man brukar säga, Vi kan ju inte slå oss för bröstet för den inbyggda stabiliseringen hur länge som helst. Vi gamla trogna KM/minolta-gubbar är bortträngda och utslängda på bar backe. snart orkar jag inte med Sony längre, usch vad illa dom beter sig.
 
Det finns massor med märken att välja kameror ifrån.. Så gillar man inte Sonys stuk så byter man resolut bara märke..

Hade jag gjort...

Men inget märke har funktioner samt kompabilitet jag uppskattar mer än Sony.. Så därav anser jag märket bäst trotts dom fick dra tillbaks A700 ersättaren i sista sekund..Och väntan blev lite längre..

men A550 sköter sig utmärkt. Och är en ytterst kompetent kamera.. Så jag har inget större att klaga på under väntan.. tror ingen med A100 äldre minoltor samt A200 A300 A700 har så förbaskat mycket att klaga på heller. Ni har inte filmat förr. Och har säkerligen inte så mycket filmande gjort i framtiden heller..Samt kan nog ta sommarbilder också..

Exakt som dom flesta så verkar filmande vara mer ett krav som snudd man aldrig ser snackas om sedan det väl finns..

Ungefär som Canikonerna skrev högt o lågt om den slöa live viewvens makalösa fördel kontra Sonys snabba då det gällde macrofotande.. .. Nu då Sony har båda typerna så va det inget roligt längre att prata om.. Så kommer det bli med filmandet också...Så snart Sony har det så rinner vikten ut i sanden med funktionen överallt.. Då hittas det på nått annat tramsigt som är makalös fördel för andra som Sony inte har..


Jag bönar och ber att Sony följer sina egna vägar med live view. Skärmar som går att vinkla.. Dit med finfin sökare.. Ansiksigenkänning..HDR.. och nån filmfunktion så det blir tyst...

Och släpper efterträdaren till A700 med Sonyspeciella hjälpfunktioner för STILLBILDSFOTOGRAFERANDE i stället för tramsa efter Canikoner..

Jag har sagt det förr samt säger det igen.. Vill jag ha canikonutseende på min kamerautrustning köper jag hellre orginalen i stället för en kopia som det står Sony på..

Så hoppas Sony fortsätter sin egen väg..
 
...
AF i A550 har hittills bara gjort mig beviken en enda gång och det var när jag försökte få några bra bilder av en leopardunge som låg och sov på en gren. Tobbe har ju visat hur han fixat att sätta skärpan på fåglar och katter i buskar med A550. Jag är inte vän med alla grenarna.
Detta är en situation där fasdetekt AF inte KAN fungera, såvida inte mellanrummen mellan löven där sagda leopardunge råkade ligga skulle ha varit större än AF-sensornas mätarea.

När det gäller Tobbes bild så hade han en väldig flax på något sätt. Kanske att löven råkade svaja undan precis lagom mycket just när kameran mätte. Eller att det var något blänk i ett öga som AF:en lyckades låsa på.

Normalt är af-sensorernas mätareor större än de fyrkanter som visas i sökaren. Gäller i princip alla kameror. Dock finns det någon kamera där man kan välja mellan en större och en mindre mätarea. Nackdelen med att välja den mindre arean är att det då ställs högre krav på att rikta kameran noggrant, så detta är inte standardvalet.
 
Jag kan hålla med om att Sony har halkat efter en del.
Jag kommer inte byta märke men det beror endast på att jag testat runt en massa objektiv ända sedan KM-tiden. Jag orkar inte göra samma resa igen med annat märke. Nu tycker jag att min A700 räcker för mig ett bra tag till så jag ser ingen panik med ny kamera direkt.
En intressant grej är att i senaste numret av digitalfoto så uttalar sig en sonyrepresentant där han klart redogör att sony inte vill tävla i proffsegmentet utan att de snarare riktar sig till konsumentsidan. Det märks väl också tydligt när de nu bryter sig in med den spegellösa semi-kompakten. De har väl hittat ett segment där de kan ta marknadsandelar... Dessutom vittnar väl den hög med instegsmodeller lite om vart Sony lägger krutet.
För övrigt vad gäller ersättare till A700 så ligger ju 850 riktigt bra i pris. Man får ju tänka lite på var Sony kan ta mark, och då är ju 850 riktigt bra placerad prismässigt.

Hur som helst skall det bli kul att se hur Sony gör med 7xx-serien och om det kommer en uppföljare, jag är tveksam...
 
Egentligen vet jag inte om man kan säga att Sony halkat efter så mycket. Visst, om man ser till avsaknaden av filmfunktion så är de ju efter. Sedan finns det ju andra områden där de andra tillverkarna inte ens är i närheten av Sony, såsom snabb LiveView, ergonomi, för att inte säga prisvärdhet. (Måste dock sägas att priserna i Norden är märkligt höga och att vissa objektiv ännu är betydligt dyrare än konkurrenterna även om de också har kommit ner i pris)

Då det gäller Sonys tyngdpunkt på konsumentmodeller så är det ju klart att det är där det finns mera pengar att tjäna. Notera dock att Sony själva inte kallar sin a900 för en proffsmodell. För att det ska finnas trovärdighet för systemet som helhet så bör det finnas en modell åt alla. Om man en gång investerar i ett system så vill man ju se att det finns en väg till avancemang i samma system. Med tanke på de objektiv man nyligen släppt och på de man har i pipelinen så tyder ju nog detta på att man inte enbart kommer att satsa på konsumentmodeller.

Angående Sonys A7xx så är det bara att hoppas att den kommer och att den kan rå på Canon 7D och förhoppningsvis är den till och med lite bättre. Det som dock oroar mig är de första bilderna som visar en kopia av både Canon och Nikon. Man har plockat lite designelement från de båda stora och lyckats göra ett hus som är allt annat än Sony. Nu var det ju bara en prototyp men jag hoppas verkligen inte att de gör om samma misstag som med a2xx/a3xx serien, dvs. glömmer ergonomin fullständigt. På A7xx verkade det som om de tagit tumgreppet direkt från en gammal Canon och är det är något som utmärker A799/A850/A900 så är det ett riktigt bra tumgrepp. Det verkar nog som om Sony har en liten identitetskris - det verkar som om Minoltaandan får ge vika och det är ju inte bra.
 
Senast ändrad:
Det viktigaste med A7xx kommer inte ha med prestanda att göra. Den får mycket väl vara avsevärt sämre än Canikax, bara den fungerar. (Man kan inte kalla Canikax's sätt att filma på, att fungera) Personligen bytte jag till detta obskyra märke pga krångel med prylar från andra märken. (OK Zeiss hade väl en del i det beslutet oxå.) Jag tror inte jag är ensam. Man prioriterar snygga siffror på AF-hastighet och rena ISO6400 TILLS man står där med bakochframfokus huller om buller. Detta att de senare sonyarna börjar få ordning på AF-precisionen lite i skymundan tycker jag är ett lite tungt sätt att konkurrera på. Dom lägger alltså pengar på att fixa problem vars existens tidningar faktiskt inte ens kan kommentera. Jag menar en tidning kan inte häva ur sig att märke y har tillförlitlighetsproblem. Detta måste man i så fall bevisa statistiskt för att kunna skriva, och det går ju inte.

Om Sony verkligen släpper intressanta (och fungerande) grejer 2010 så kan det nog få tyst på skällsorden som nu haglar världen över.

Nikon var inte så hippa strax före släppet av FX heller.

Ni som har tänkt att byta, det kan vara läge att vänta till 2011 med det beslutet. Annars kan det bli som när man byter kassakö i mataffären, till den andra kön som ser ut att gå fortare..

Och det här att de kommer sluta med allt utom plast-instegare. Varför skulle de ge upp sin ställning i proffs-video-sfären? Och varför släppa en 24/2.0 till sommarn som lyser ut 36*24 om A850 var sista fullformatarn?
 
Jag kan hålla med om att Sony har halkat efter en del.
Jag kommer inte byta märke men det beror endast på att jag testat runt en massa objektiv ända sedan KM-tiden. Jag orkar inte göra samma resa igen med annat märke. Nu tycker jag att min A700 räcker för mig ett bra tag till så jag ser ingen panik med ny kamera direkt.
En intressant grej är att i senaste numret av digitalfoto så uttalar sig en sonyrepresentant där han klart redogör att sony inte vill tävla i proffsegmentet utan att de snarare riktar sig till konsumentsidan. Det märks väl också tydligt när de nu bryter sig in med den spegellösa semi-kompakten. De har väl hittat ett segment där de kan ta marknadsandelar... Dessutom vittnar väl den hög med instegsmodeller lite om vart Sony lägger krutet.
För övrigt vad gäller ersättare till A700 så ligger ju 850 riktigt bra i pris. Man får ju tänka lite på var Sony kan ta mark, och då är ju 850 riktigt bra placerad prismässigt.

Hur som helst skall det bli kul att se hur Sony gör med 7xx-serien och om det kommer en uppföljare, jag är tveksam...

Med A700-A900 Visade Sony att dom kunde, bägge kamerorna får beröm för sin ergonomi och fina hantering, men sedan gör dom för stora avsteg från dessa fina modeller, dom nya i 500 serien skulle ha varit mera kopior av A700 men något mindre, mera i närheten av den gamla KM5D som känns mera gedigen och solid. Här förstår jag inte alls vad Sony tänker. Andra generationen av trillingserien kunde ha fungerat om dom haft filmfunktion, det dåliga greppet var trots allt betydligt bättre än en kompakt, och att Sony då sätter priset alldeles för högt på modellerna (trilling andra gen). Nyligen gick jag i genom El-giganten och Expert inte en Sony eller Pentax fanns att uppbringa, när jag frågade om detta så visste inte killen varför dom inte fanns med bland hyllorna.
 
Det viktigaste med A7xx kommer inte ha med prestanda att göra. Den får mycket väl vara avsevärt sämre än Canikax, bara den fungerar. (Man kan inte kalla Canikax's sätt att filma på, att fungera) Personligen bytte jag till detta obskyra märke pga krångel med prylar från andra märken. (OK Zeiss hade väl en del i det beslutet oxå.) Jag tror inte jag är ensam. Man prioriterar snygga siffror på AF-hastighet och rena ISO6400 TILLS man står där med bakochframfokus huller om buller. Detta att de senare sonyarna börjar få ordning på AF-precisionen lite i skymundan tycker jag är ett lite tungt sätt att konkurrera på. Dom lägger alltså pengar på att fixa problem vars existens tidningar faktiskt inte ens kan kommentera. Jag menar en tidning kan inte häva ur sig att märke y har tillförlitlighetsproblem. Detta måste man i så fall bevisa statistiskt för att kunna skriva, och det går ju inte.

Om Sony verkligen släpper intressanta (och fungerande) grejer 2010 så kan det nog få tyst på skällsorden som nu haglar världen över.

Nikon var inte så hippa strax före släppet av FX heller.

Ni som har tänkt att byta, det kan vara läge att vänta till 2011 med det beslutet. Annars kan det bli som när man byter kassakö i mataffären, till den andra kön som ser ut att gå fortare..

Och det här att de kommer sluta med allt utom plast-instegare. Varför skulle de ge upp sin ställning i proffs-video-sfären? Och varför släppa en 24/2.0 till sommarn som lyser ut 36*24 om A850 var sista fullformatarn?

Den ytterst lilla grupp pålästa Fotomänniskor som skriver här i trådarna, har inte mycket med verkligheten ute i den hårda försäljningensmarknaden att göra, Dålig filmfunktion säljer, ingen tvekan om det, en finess är att gamla och nya fina objektiv kan användas med filmningen som man inte får med en enbart filmkamera, för kanske 3000Kr.
 
Benkt Fröberg.

Jag vill påpeka att A550 har mycket bra grepp.Dessutom förbättrat ytterligare utöver föregångarnas grepp. Dvs A300 A350....Så låt ingen skugga falla angående grepp på den kameran..

Nån gamal minoltakamera instegskamera vill jag rakt INTE ha greppmässigt.. A550 är ju en "annan typ av fågel" så att säga.. Designen är ju gjord för få bra funktion vid både sökarfotande samt live view med en stor vinklingsbar skärm...
 
Hmm, det lät lite intressant. Varje gång jag går förbi ett antal kameror testat deras grepp, än så länge är det bara 5DmkII och D700 som slår A700 i ergonomi (förutom de andra pro kamerorna).

A550 har jag svårt för, men det är kanske en vanesak, ju mer du använder den desto bättre känns den. Men samtidigt så beror det på hur man utnyttjar kameran, om jag inte fattat fel så kör du Tobbe mycket LV och då är det ett annat grepp som behövs antar jag.

Du får gärna utveckla mera, du har ju haft både A3?? och A700 och kanske kan utveckla detta?
 
Detta är en situation där fasdetekt AF inte KAN fungera, såvida inte mellanrummen mellan löven där sagda leopardunge råkade ligga skulle ha varit större än AF-sensornas mätarea.

När det gäller Tobbes bild så hade han en väldig flax på något sätt. Kanske att löven råkade svaja undan precis lagom mycket just när kameran mätte. Eller att det var något blänk i ett öga som AF:en lyckades låsa på.

Normalt är af-sensorernas mätareor större än de fyrkanter som visas i sökaren. Gäller i princip alla kameror. Dock finns det någon kamera där man kan välja mellan en större och en mindre mätarea. Nackdelen med att välja den mindre arean är att det då ställs högre krav på att rikta kameran noggrant, så detta är inte standardvalet.

Visst, man kan inte få allt för 50 spänn!
Jag är verkligen nöjd med AF som den funkat hittills.
Alla system har sina begränsningar och det gäller bara att förstå och helt bli vän med dem.
 
Peter

Min fru är mycket sjuk. Samt ligger inne.. Så jag orkar tyvärr inte engagera mig så hårt i kameror mm just nu.. Så jag skriver endast små kortare inlägg ibland då jag orkar delta.. Och just utveckla fördel nackdel känns för tillfället så att det endast skapar fler förklaringar osv ...

Men kort..

Att jämföra A550 med A700 i korta klämmanden kan inte skapa känslan som A550 har så snart man i praktiken börjar använda den.. Så snart man praktiskt använder A550 så växer dess fördelar utöver dom få nackdelar den har mot en A700 ifråga om kamerahus.. Så totalt sett med live view. Vinklingsbar skärm med bra upplösning.. Dugande sökare.. HDR.. bättre prestanda.. säkrare af. lika snabba reaktioner som A700.. Samt säkrare exponering. Som gränsar snudd till lika säker som CCD sensorerna erbjuder.. Samt A550ins stora förmåga att i bildprogram "hämta hem" högdager... Ja tillsammans gör dessa saker A550 till i totalen bättre kamera än A700...

Att i praktiken använda en A550 är kul.. Och då fotograferandet känns tryggt. Samt man vet att man får bilden man tar... Ja då är det roligt att fota... Ratingen i lyckade exponeringar är inte lika hög som med CCD sensorerna i dom gynnsammaste förhållandena.. Där anser jag CCD sensorerna ha ett litet försprång.

Men A550 är ändå avgjort säkrare än A700 är. Och som total rätt markant säkrare..

Därmed kan jag nog säga med stor säkerhet tro att kommande A7XX kommer bli en bra kamera utan tvekan. Sony har med A550 rätt tydligt påvisat att man har börjat snappa hur prestanda paras ihop med behålla livfulla bilder.. och detta med högre säkerhet än tidigare A700 comos sensorn gav..

Live view skapar ytterligare hjälp i vissa lägen också. Och bidrar där också till den större säkerhet att "ta bilden".. Man ser ju vad man gör i besvärliga lägen..Vilket är en del utav det större säkerhet jag talar om..

och allt tillsammans ger fördel A550 oavsett greppet inte är lika som med A700.. Däremot är det i praktiska användandet inget som inverkar alls. Det handlar endast om vanesak och inget annat..

Missförstå mig nu rätt.. A700 är en bra kamera. Och har sina ljusa sidor.. Absolut!!..

Men A550 är som total enligt mig rätt klart en roligare kamera att fota med.. Samt säkrare produkt "att ta bilden" iomed den högre prestandan samt sina hjälpfunktioner..

Jag hoppas A7XX blir en A550 på streoider med A550íns funktioner inbyggda också... Och så för tysta pipandet nån slags filmfunktion..

En omtalad funktion som just nu diskuteras i tester forum mm som makalöst viktig.. Men minst omtalade sedan då kamerorna väl är hos sina ägare..


Hoppas något svar kom här....


Men som sagt.. I övrigt just nu orkar jag inte ge mig in i saker mer än ytterst ytligt.. Ny tumör är hittad i halsen på min fru. Och jag gissar du samt andra kanske sett våra bilder vi lagt in bland våra bilder till stöd för insamlingen "fotografer mot cancer" .

Och just för tillfället så är hon än mer illa därann fysiskt än på dom bilderna.. Och värre lär det bli troligen då ny tumör nu är hittad...

Mvh
Tobbe.
 
Det viktigaste med A7xx kommer inte ha med prestanda att göra. Den får mycket väl vara avsevärt sämre än Canikax, bara den fungerar. (Man kan inte kalla Canikax's sätt att filma på, att fungera) Personligen bytte jag till detta obskyra märke pga krångel med prylar från andra märken. (OK Zeiss hade väl en del i det beslutet oxå.) Jag tror inte jag är ensam. Man prioriterar snygga siffror på AF-hastighet och rena ISO6400 TILLS man står där med bakochframfokus huller om buller. Detta att de senare sonyarna börjar få ordning på AF-precisionen lite i skymundan tycker jag är ett lite tungt sätt att konkurrera på. Dom lägger alltså pengar på att fixa problem vars existens tidningar faktiskt inte ens kan kommentera. Jag menar en tidning kan inte häva ur sig att märke y har tillförlitlighetsproblem. Detta måste man i så fall bevisa statistiskt för att kunna skriva, och det går ju inte.

Om Sony verkligen släpper intressanta (och fungerande) grejer 2010 så kan det nog få tyst på skällsorden som nu haglar världen över.

Nikon var inte så hippa strax före släppet av FX heller.

Ni som har tänkt att byta, det kan vara läge att vänta till 2011 med det beslutet. Annars kan det bli som när man byter kassakö i mataffären, till den andra kön som ser ut att gå fortare..

Och det här att de kommer sluta med allt utom plast-instegare. Varför skulle de ge upp sin ställning i proffs-video-sfären? Och varför släppa en 24/2.0 till sommarn som lyser ut 36*24 om A850 var sista fullformatarn?

Samtidigt är det ju så att varken Sony eller deras återförsäljare gör något väsen av att Sony faktiskt fått ordning på vissa av AF-problemen till skillnad från framförallt Canon men faktiskt även Nikon. Båda har och har haft grava problem med detta de senaste åren, möjligen med Canon som vanhedrande etta. Det är en märklig marknad kameramarknaden. Snacka om outnyttjad "selling point". Jag tycker faktiskt också Sony sover och försitter sina chanser och vad värre är så kan kameratillverkare fortsätta att prångla ut massor med kameror med usla AF-system eftersom de inte ens behöver ta hänsyn till den konkurrens som faktiskt verkar ha löst åtminstone de statiska AF-problemen. De dynamiska AF-problemen har nog Sony snarare större problem med än konkurrenterna.

Jag har faktiskt bara sett en enda återförsäljare i Stockholm som uppenbarligen satsar på Sony och det är Rajala Pro Shop. Bara de har haft ett Sony-utbud värt namnet. Fanns inget hos Expert i Gallerian men på direkt fråga så frågade killen om det var något speciellt jag ville ha. I så fall kunde de ju alltid ta hem det. Jag svarade då: "Då är det väl både snabbare och billigare för mig att beställa på nätet, eller hur"?
 
Sen kan man ju fråga sig vad konkurrenterna egentligen är så mycket bättre på än Sony som Sony råder över. Jag laddade ner den senaste R2 Betan av Lightroom och blev lite förvånad. Först nu verkar de verkligen har lyckats göra något åt brusreducingen av Luminansbrudet. Jag tycker faktiskt även att previewrenderingen blivit klart bättre. Det här är verkligt goda nyheter till de som trots Adobes uppenbara oförmåga att möta Sony-folkets behov av en bra RAW-filshantering ändå stretat på med Lightroom.

Visst kan det bra med konkurrens - om den nu fungerar! Adobe köpte ju upp Pixmantec och lade ner RawShooter när de började känna sig hotade. Nu har ju många Sony-användare vittnat om betydligt bättre resultat vid RAW-konvertering med DxO:s produkter än med exv. Lightroom. Adobe har säkert koll på det hotet också och har säkert funderat på om de skulle kunna göra om tricket med Pixmantec men kanske kommit fram till att det borde vara billigare att skriva om några av sina uppenbart taskiga algoritmer istället. Varför skulle det vara alldeles osannolikt att Adobe fokuserat främst på sina största kundgrupper Nikon och Canon-användarna när de optimerat Lightroom tidigare? Det kanske faktiskt är så att turen nu kommit även till att se till att även Sony-användarnas RAW-filer processas på ett bra sätt.

Det är ju faktiskt så att detta med systemkameror i högsta grad är just system. Om då en av de viktigaste länkarna inte gör Sony RAW rättvisa så är det allvarligt. Jag har aldrig tidigare tills det jag såg nu i veckan varit nöjd med vad jag sett i Lightroom. Ladda ner Beta 2 och se själva. Det är inte så lätt alltid att se skillnad men jag tycker faktiskt äntligen att jag gör det nu.
 
Benkt Fröberg.

Jag vill påpeka att A550 har mycket bra grepp.Dessutom förbättrat ytterligare utöver föregångarnas grepp. Dvs A300 A350....Så låt ingen skugga falla angående grepp på den kameran..

Nån gamal minoltakamera instegskamera vill jag rakt INTE ha greppmässigt.. A550 är ju en "annan typ av fågel" så att säga.. Designen är ju gjord för få bra funktion vid både sökarfotande samt live view med en stor vinklingsbar skärm...

A200.300-350 tycker jag har ett gott grepp med tanke på prisbild, behändiga modeller, ett extra + dock till A200 som har ett format grepp för fingrarna. andra generationen trilling har väl minst sagt ett udda grepp, men som är bättre än någon kompaktkamera. Men Sony har som sagt mycket svårt att definera vilken målgrupp dom olika modellerna är tänkta för. Någonting som verkligen förvånar, där också även Canikon gör likadant med sina instegare, är ju avsaknaden av direktknappar, att det då på något underligt sätt skulle vara lättare för nybörjare att gräva i menyerna, det har jag alldrig förstått. Inte ens en så stor stad som Örebro (Nosar på 140000 invånare) har jag lyckats hitta en A550 för att kunna känna på den, om den inte har dykt upp i år då.
 
Rajala Malmö är duktiga på att sälja Sony också, de verkar ganska "inne" på märket till skillnad från många som bara "för" märket utan att veta något om det. Deras drive med A850+28-75 för 20kkr blankt har säkert sålt in en del kameror. Man får mycket kamera för dessa 20kkr.

A700-ersättare och NEX7 verkar dröja en stund till, fortfarande inga nyheter ens på beta-stadie vad jag vet. Sensorerna är fortfarande i labbet. Men jag hoppas fortfarande på ett septembersläpp (iofs hoppades jag på NEX3-5 förra månaden också, vilket det ju inte blev mycket av förutom de mockup-modeller man såg)....
 
Samtidigt är det ju så att varken Sony eller deras återförsäljare gör något väsen av att Sony faktiskt fått ordning på vissa av AF-problemen...

Det går inte.

Du kan inte berätta för kunderna att nästan alla systemkameror, även de flesta Sonysar fortfarande, har problem med AF, problem som inte ens mobiltelefonerna har. Då lägger kunden dom pengarna på 18"-fälgar till V70-n istället. Det är inte Nikon och Canon eller Sony som är de hårdaste konkurrenterna till varandra. Det är Volvo och BMW. Möjligen Märklin också.

Det får räcka med att det väsen som du pratar om förs, men det förs på såna här sajter och mun mot mun. Det tar lite tid, men det når till slut ett ganska stort antal.
 
20kkr blankt verkar vara ett gott pris, även om det är gårdagens modell. om jag skulle välja kamera för 20kkr, och jag därmed vet att det är första generationen av FF-Sony blir jag lite tveksam. Anledningen är att lägger jag ut så mycket pengar så kommer kameran att stanna 8-10 år i min ägo, skulle kanske kunna fungera, men kommande modell får nog klart bättre jpeg-motor, trenden går mot det hållet, Nikons D3-D3s har mycket fin jpeg-motor, Nya MK4:an har också fått förbättrad jpeg, liksom 7D.
 
ANNONS