Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Adjustment brush - Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Sitter och tränar lite i en trial av Lightroom 2.5 och har kommit till Adjustment brush. Finns det något sätt att dölja den lilla punkten som blir när man lägger till en ny justering, och finns det något sätt att visa den röda markeringen som visar var man har "målat" samtidigt som man målar, och inte bara när man hoovrar över punkten? Hoppas mina förklaringar är begripliga...

Den röda markeringen slår du av och på med bokstaven "O". Den lilla punkten försvinner när du sätter musmarkören utanför bildytan t.ex. över dina verktyg. Tror inte att du kan dölja den helt medan du lägger nästa justering med penseln.

Tack för det! O funkar fint, punkten försvinner dock inte förrän jag väljer bort brush-verktyget. Det verkar inte räcka med att sätta markören utanför bilden, eller har jag missförstått något..?

Nästa fråga som jag inte hittar svaret på gäller importfunktionen. Jag kan inte se tumnagelbilden om jag kör enbart raw från kameran. det blir en grå ruta med filnamnet .cr2 i importverktyget. jpeg-bilder visas dock korrekt. Jag gissade att jag hade en gammal version av camera raw men jag är inte säker på hur det funkar. Tittar jag i mitt PS CS4 så har jag camera raw 5.6. Använder inte Lightroom samma applikation? Behöver jag en nyare version av Lightroom, eller finns det någon annan lösning för att se mina raw-filer i importverktyget?

Nästa fråga som jag inte hittar svaret på gäller importfunktionen. Jag kan inte se tumnagelbilden om jag kör enbart raw från kameran. det blir en grå ruta med filnamnet .cr2 i importverktyget. jpeg-bilder visas dock korrekt. Jag gissade att jag hade en gammal version av camera raw men jag är inte säker på hur det funkar. Tittar jag i mitt PS CS4 så har jag camera raw 5.6. Använder inte Lightroom samma applikation? Behöver jag en nyare version av Lightroom, eller finns det någon annan lösning för att se mina raw-filer i importverktyget?

Nej i LR2.xx kan du inte se tumnaglarna. Det kan du LR3.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto