Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S NIKKOR 200–400 mm f/4 G ED VR II

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har den tidigare versionen av 300/2.8 VR redan nanocoating men I get your point. http://nikon.se/sv_SE/products/prod...nav2Param=0&Subnav3Param=0&RunQuery=l2&ID=638

Tänkte inte på det...

Lite trist att Nikon inte anstränger sig lite mer och försöker förbättra optiken likt med 70-200/2.8 VR II.

Vi lär se en uppdaterad 200/2 VR II snart också och den gamla har inte nanocoating.

http://nikon.se/sv_SE/products/prod...av2Param=FX&Subnav3Param=0&RunQuery=l3&ID=637[/

Senast ändrad:
Jag tror man skall tolka både den uppgraderade 200-400/4 och 300/2,8 som en signal från Nikon till alla de yrkesfotografer som bytt till Nikon under de senaste åren. Budskapet är väl ungefär "vi bryr oss om er och vill att ni hela tiden skall ha bästa möjliga grejer tillgängliga".

Lika lite som med 300:an så är det här knappast tänkt som någon uppgradering att byta till för de som har en fungerande version av föregångaren. Snarare att de som skaffar nytt eller byter ut ett trasigt exemplar skall få en så bra och modern version som möjligt. Det är en klar skillnad mot nya 70-200 där det fanns mer uppenbara problem med föregångaren som fick många fotografer att muttra. Där var en omkonstruktion enda alternativet.

Jag håller annars med om att AF-S 200/2 antagligen också står på tur för en liknande uppgradering.

Det finns en klart irriterande detalj de fixat både här och hos nya 300/2,8 - A/M-läget på fokusväljaren gör att Nikon antagligen slipper se fotografer silvertejpa fokusringen som på bilden nedan :) Bilden är tagen under en Elitseriematch på Hovet, jag har sett flera liknande, samma sak med gamla 70-200 som också saknar A/M-läge.

Bilagor

• MA7_6383-croppad.jpg
    MA7_6383-croppad.jpg
    9.5 KB · Visningar: 365
Jag tejpade fokusringen på mitt 24-70. Minns inte riktigt hur, men fokusringen var så lättvriden att man fick oskärpa bara man kom åt den med en fingertopp, efter att man fokuserat med AF.

ANNONS
Götaplatsens Foto