Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klippa ut människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Dukamuka10

Medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha ett tips på hur man snabbast & smidigast klipper ut en person från en bild samtidigt som man gör allt runt omkring den vitt. Det är nämligen så att jag vill klippa ut modeller från en runway där enbart modellen är urklippt och allt annat runt omkring blir vitt för att sedan klistra in modellerna i en annan fil där de står jämte varandra med en vit bakgrund. Någon som har tips?

Jag har bifogat en bild på hur jag har gjort tidigare, men känner att det tar lite för lång tid.

Tacksam för svar.

Bilagor

• dior22.jpg
    dior22.jpg
    19 KB · Visningar: 1,078
jag använder mig av ps och mask på lagret. gör arbetet på ett dublicerat lager som jag sen kan göra ett nytt lager under som är vitt i ditt fall nu och då får du en vit bakrund. i ps ligger denna funtion i lagerhanteraren på lägg till lagermask en fyrkantig ikon med en vit prick i.
på det sättet kan jag måla dit och måla av vad jag vill ha med och inte genom att använda svart/vit färg i masken

Sv

Ja, men ungefär på samma vis går jag tillväga. Jag lägger till ett nytt lager och suddar ut allt annat runt omkring, men det tar ganska lång tid och så måste man vara ganska nogrann runt alla konturer. Tänkte fall du har något tips på hur man reducerar tiden på att sitta och sudda ut allt runt omkring. Om det finns något bra verktyg eller sätt att göra det enklare på?

om du använder sudvertyget kommer du se en enorm ökning på fart genom mask verationen eftersom du bara skiftar mellan svart/vit att ta fram och ta bort använder mig oftast av en grön bakrund medans jag gör detta men ibland get andra färger tydligare resultat.

sen finns det ju en hel del drös andra utklippningsmetoder som är användbara men jag för min del har fått detta att passa mig bäst både tid precision

Sv:

om du använder sudvertyget kommer du se en enorm ökning på fart genom mask verationen eftersom du bara skiftar mellan svart/vit att ta fram och ta bort använder mig oftast av en grön bakrund medans jag gör detta men ibland get andra färger tydligare resultat.

sen finns det ju en hel del drös andra utklippningsmetoder som är användbara men jag för min del har fått detta att passa mig bäst både tid precision

Tack för tipset. Kollade in snabbguiden, men stöter på ett problem i början. Jag kan nämligen inte markera enbart honom utan att en massa annat runt omkring kommer med. Hur ska jag göra?

jag börjar med att duplicera bilden(gör jag alltid vid arbeta så jag kan jämföra med orginalet)
adderar mask till det duplicerade lagret. gör ett nytt lager som jag lägger emellan dom båda med en passande färg för att kunna se konturer tydligt oftast neongrön ställer ner opaciteten så jag kan följa ursprunget samtidigt sedan börjar jag måla svart färg på masken på allt som jag inte vill ha med håll inne alt medans du håller in höger musknapp kan du ändra storleken på penseln snabbt
går jag över vad jag ska ha bort målar jag bara med vit färg.

Sv:

Hehe. Det där låter superenkelt med jag är lite nybörjare på det här så jag vet inte riktigt vad det innebär att duplicera och hela köret. Har programmet på engelska dessutom

Instammer, frilaggningar ar trakigt jobb. Sedan nagra ar anvander jag den firman till nastan alla frilaggningar. Man far en urklippsbana och den fungerar inte sa bra till har och oskarpa detaljer, men det ar ett bra utgangslage for att gora en lagermask. Sedan kan man finjustera har och andra detaljer i lagermasken.

Sent from an iPad (med engelskt tangentbord)

ANNONS
Götaplatsens Foto