Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa nikon D700 nu eller vänta på uppföljaren

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Nej. Vad skulle det ha för betydelse? Det är snarast vid samma totala antal pixlar som man förstår skillnaden.
Precis poängen. Det är ju antalet pixlar som är intressant. Vid samma pixeldensitet så spelar ju sensorstorleken ingen roll. Det lägre bruset beror ju till största del på lägre pixeldensitet.

Av den anledningen är det också väldigt många som inte vill ha fler pixlar om det är på bekostnad av iso-prestanda.
 

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Då utmanar jag dig på 100.000 kronor att kunna avgöra vilken bild som är tagen av en DX-kamera respektive en FX-kamera. Kan du avgöra "den bättre bildkvaliteten i alla lägen" ger jag dig 100.000 kronor. Kan du det inte ger du mig samma summa. Vi skriver ett avtal och ordnar kontrollanter. Jag tar sedan ett antal ekvivalenta bilder med D300 och D3s, skriver ut dem, åker till dig där du i ett blindtest skall kunna fastställa vilka bilder (av fem stycken varierade motiv) som är tagna med D3s.
Man tar ju inte ekvivalenta bilder med samma objektiv på olika sensorformat. Det Makten säger är ju att han med samma objektiv sett markant skillnad på bilder tagna med olika sensorformat. Har du några extrema vidvinklar kan du ju själv se skillnaden på vad man kan göra med olika sensorformat. Jag kan meddela att jag inte kunde hitta något tillfredsställande extremvidvinkel till min d80 men med min d700 är mitt 14 2,8 i många lägen helt klockrent.

Det jag skulle komma till var att du inte ska låta din motståndare välja objektiv för då förlorar du nog 100 lök ganska lätt.
 

Per

Aktiv medlem
Att hävda att fx är "bättre" än dx därför att det ger bättre möjligheter till vidvinkelfoto eller kortare skärpedjup är väl precis lika (o)intressant som att peka på att dx är bättre pg möjligheterna till telefoto och långt skärpedjup?

Själv tycker jag det är helt meningslösa jämförelser om de inte sätts i relation till de specifika sensorernas egenskaper och ffa till vad som ska fotas och hur det ska göras. I såna här diskussioner är det alltid lättare att avgöra vilka som har fel än vilka som har rätt - de förstnämnda alltid de som slänger ur sig generella påstående om ditten och datten, utan att vilja ellar ha kunskap nog att se hur olika inriktningar inom fotografin ger helt olika behov och önskemål vad gäller pryttlarna.
 

Makten

Aktiv medlem
Ja, Thom Hogan har en del tänkvärt om det hela. Det blir rätt dyrt och tungt också jämfört med Dx.
Inte nämnvärt tyngre än en D300. Sen är det dock mycket tragiskt att ingen tillverkare utom Leica begripit att man kan sätta en FF-sensor i ett mindre hus. Husen är ju inte stora för att sensorn är det.

Vad gäller objektiv så kan jag i många fall ha mindre och lättare sådana på FX och erhålla de bildresultat jag vill ha, än om jag hade använt DX.

Det blir inte nödvändigtvis dyrare heller faktiskt, eftersom det duger med mycket enklare objektiv. Men då jämför jag förstås med D300 och därtill "lämpliga" objektiv. En D3000 med 18-55 är ju onekligen billigare.
 

Malla

Aktiv medlem
Och det dynamiska omfånget mellan D300 och D700. Generellt vinner man väl på FX där? och är det märkbar skillnad mellan D300 och D700?
Någon om det dynamiska omfånget?Tex brudpar med vit klänning och svart kostym, något till fördel för D700 vs D300??
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Diskussionen har spårat ur lite - det jag skulle vilja "veta" är priser och tillgänglighetsdatum på de kameror som (bl.a Tore) förutspått ska komma.

D700s är intressant för många. Likaså de andra två - ersättarna till D90 (ganska trolig) och en högupplöst FX utan inbyggt batterigrepp. Om man ska vänta med att köpa en D700 för att ta en av de (två) troliga ersättarna beror ganska mycket på deras pris under första halvåret de har "på butikshyllan".

Handla nu eller senare beror alltid på hur säkra förutsägelser man kan göra, och om man faktiskt behöver en kamera nu.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Någon om det dynamiska omfånget?Tex brudpar med vit klänning och svart kostym, något till fördel för D700 vs D300??
Det beror på hur du vill definiera frågan, och vem som sköter efterbehandlingen av fotona... DR är ett av många totalt missförstått begrepp.

Många (bl.a Tore - hoppas du inte tar illa upp nu! :) ) vill ha väldigt hög (i många fall överdrivet hög) kontrast i sina bilder för att få "tryck" i dem. I och med detta tas i stort sett hela fördelen med FX i många sammanhang bort! Varför vill du ha en kamera med stort DR när du ändå tänker efterbehandla fotot så att bara 8Ev utnyttjas av de 11 möjliga?

Brudparet:
Kamerorna har i stort sett samma DR enligt teknisk definition. Skillnaden mellan dem (om man tillåter sig att använda det kortare skärpedjupet på FX) är att området i de djupare skuggorna är betydligt renare (signal/brusavstånd är högre) med FX-sensorn som ju samlat in mer ljus. Du kan alltså om du vill plocka fram betydligt mer användbar bildinformation och detaljering ur de mörkare delarna av den svarta kostymen med FX - med samma exponering av den vita brudklänningen.

Men om man enligt god modern fotografsed brusreducerar skiten ur fotot (så att all detaljering ändå försvinner och fotot ser ut som om det är taget med en sämre kompaktkamera) och vrider upp kontrasten på "11" så syns det naturligtvis ingen skillnad. Ansel Adams vrider sig dock antagligen i graven lika mycket som jag skruvar på mig när jag ser resultaten.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Men hur i all världen kan en sån här sak vara så viktig? Om bilderna blir bra så är det väl alldeles utmärkt. Jag är för tillfället iväg på jobb där både D700, D200 och LX3 har fått sin användning. Nästan alltid D700, men ibland har D200ans mindre sensor varit en fördel, liksom LX3ans jättestora skärpedjup. Men så förbaskat viktig är inte frågan att den är värd att bli osams om. Det är trots allt bara kameror.
 

Per

Aktiv medlem
.. det jag skulle vilja "veta" är priser och tillgänglighetsdatum på de kameror som (bl.a Tore) förutspått ska komma.
Kan man tänka sig att en efterföljare till D700 helt plötsligt bara droppar, när det än händer? Jag tycker att Nikon varit rätt flitiga på att hålla tyst om sina modeller och specarar innan lansering på sistone, flera modeller, t.ex. D300, D700 och D3s dök väl upp mer eller mindre som en blixt från klar himmel, även om utvecklingen i sig inte var oväntad.

De kanske vinner mer på 'chock-effekten' än på en långsamt läckt produktlansering?

Bara spånar..
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det beror på hur du vill definiera frågan, och vem som sköter efterbehandlingen av fotona... DR är ett av många totalt missförstått begrepp.
.
En annan viktig punkt är att skillnaderna på basiso är rätt små medan de ökar dramatiskt ju högre du skruvar upp isot.... till D700ans fördel

Så tar man ett foto av ett brudpar i bra ljus på basiso så blir skillnaderna mellan kamerorna minimala. I kyrkan på högsta iso med stora kontraster så är D700 överlägsen
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Jag gissar på att uppföljaren kommer att lanseras relativt snart då jag läste på Nikonrumors att en kille i Tyskland försökt köpa en D700 i butik där den visade sig vara slut, samt att butiken inte kunde beställa någon ny från tyska Nikon

Hejsan! Hur fan!! vore det om herrarna i denna intetsägande debatt, tog sina fantastiska kameror och gav sig ut och plåtade och därmed visade sin briljans genom att lägga ut de eventuella resultaten på fotosidan så att vi andra fick tillfälle att beskåda desamma.
Är vädret för besvärligt eller sitter det fast av annan orsak? Var kreativa oavsett vad ni har för kamera i handen!


Mvh

NE
 

Per

Aktiv medlem
..så förbaskat viktig är inte frågan att den är värd att bli osams om. Det är trots allt bara kameror .. förvånas över att det blivit så upprörd stämning
Hur fan!! vore det om herrarna i denna intetsägande debatt, tog sina fantastiska kameror och gav sig ut och plåtade..
Äsch, vaddå osams och upprörd stämning - är det inte ok om vi som gillar att tjôta prylar och tjafsa om vem som är mest insnöad på forumet får göra det, medans ni som gillar att vara ute i regnet och fota gör det istället och därmed slipper läsa dravlet? ;)
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag gissar på att uppföljaren kommer att lanseras relativt snart då jag läste på Nikonrumors att en kille i Tyskland försökt köpa en D700 i butik där den visade sig vara slut, samt att butiken inte kunde beställa någon ny från tyska Nikon

Hejsan! Hur fan!! vore det om herrarna i denna intetsägande debatt, tog sina fantastiska kameror och gav sig ut och plåtade och därmed visade sin briljans genom att lägga ut de eventuella resultaten på fotosidan så att vi andra fick tillfälle att beskåda desamma.
Är vädret för besvärligt eller sitter det fast av annan orsak? Var kreativa oavsett vad ni har för kamera i handen!


Mvh

NE
Nu tycker jag att du har en lite arrogant ton måste jag erkänna. Om någon är intresserad av att skaffa sig en ny kamera och jag har sett information som kan vara intressant för vederbörande tycker jag inte att du ska komma och klanka ner på mig för den sakens skull. Har du inget att tillföra förstår jag inte ens varför du ägnar din tid åt att ens läsa i tråden, än mindre att skriva. Den som borde ge sig ut i detta härliga väder vi har idag är nog Du så att du kan återvända till forumet som en gladare användare.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Nu tycker jag att du har en lite arrogant ton måste jag erkänna. Om någon är intresserad av att skaffa sig en ny kamera och jag har sett information som kan vara intressant för vederbörande tycker jag inte att du ska komma och klanka ner på mig för den sakens skull. Har du inget att tillföra förstår jag inte ens varför du ägnar din tid åt att ens läsa i tråden, än mindre att skriva. Den som borde ge sig ut i detta härliga väder vi har idag är nog Du så att du kan återvända till forumet som en gladare användare.
Hejsan! Kul att du reagerar på mitt inlägg, positivt
 

Kempor

Aktiv medlem
Tillbaka till ursprungsfrågan då...Är det någon som vet när/om det kommer en uppföljare till d700?
För min del är det intressant för jag antar att priset på beggade d700:eek:r sjunker då och jag är intresserad av att uppgradera till en d700.
 
ANNONS