Någon om det dynamiska omfånget?Tex brudpar med vit klänning och svart kostym, något till fördel för D700 vs D300??
Det beror på hur du vill definiera frågan, och vem som sköter efterbehandlingen av fotona... DR är ett av många totalt missförstått begrepp.
Många (bl.a Tore - hoppas du inte tar illa upp nu!
) vill ha väldigt hög (i många fall överdrivet hög) kontrast i sina bilder för att få "tryck" i dem. I och med detta tas i stort sett hela fördelen med FX i många sammanhang bort! Varför vill du ha en kamera med stort DR när du ändå tänker efterbehandla fotot så att bara 8Ev utnyttjas av de 11 möjliga?
Brudparet:
Kamerorna har i stort sett samma DR enligt teknisk definition. Skillnaden mellan dem (om man tillåter sig att använda det kortare skärpedjupet på FX) är att området i de djupare skuggorna är betydligt renare (signal/brusavstånd är högre) med FX-sensorn som ju samlat in mer ljus. Du kan alltså om du vill plocka fram betydligt mer
användbar bildinformation och detaljering ur de mörkare delarna av den svarta kostymen med FX - med samma exponering av den vita brudklänningen.
Men om man enligt god modern fotografsed brusreducerar skiten ur fotot (så att all detaljering ändå försvinner och fotot ser ut som om det är taget med en sämre kompaktkamera) och vrider upp kontrasten på "11" så syns det naturligtvis ingen skillnad. Ansel Adams vrider sig dock antagligen i graven lika mycket som jag skruvar på mig när jag ser resultaten.