Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare till 1D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
har köpt en RC-1 fjärrulösare till min 1D mark III, utan att först kolla att dom fungerar ihop. Till att börja med är det nån som vet om dom fungerar tillsammans, vilket man kanske skulle gjort ;-). Nästa fråga är hur gör man för aktivera fjärrutlösare till kameran?

Har bara en instruktionsbok på finska och danska, och har inte hittat hur man gör på nätet heller.

RC 1 fungerar inte med mk III. På framsidan finns en självutlösarlampa, ovanför den skall finnas en fjärrkontrollsensor, vilket inte finns på mk III.
RC 1 passar bl.a. till 5D mk II.

RC 1 fungerar inte med mk III. På framsidan finns en självutlösarlampa, ovanför den skall finnas en fjärrkontrollsensor, vilket inte finns på mk III.
RC 1 passar bl.a. till 5D mk II.
Det var ju typiskt. Men då går det alltså inte att köra trådlös fjärrutlösare för både blixt och kamera samtidigt? För det det finns väl radiosändare som man kan sätta i blixtskon för att fjärrutlösa kameran?

Det finns ju piratvarianter för att fjärrutlösa kameran som man kopplar in i den vanliga trådutlösarkontakten, har själv en sådan. Du kopplar in mottagaren med en kabel i uttaget, sedan har du en fjärrkontroll i handen som du trycker av med. Funkar kanon tycker jag och kostar bara ett par hundralappar.

Det finns ju piratvarianter för att fjärrutlösa kameran som man kopplar in i den vanliga trådutlösarkontakten, har själv en sådan. Du kopplar in mottagaren med en kabel i uttaget, sedan har du en fjärrkontroll i handen som du trycker av med. Funkar kanon tycker jag och kostar bara ett par hundralappar.
Men då var det där med trådlöst...Jag brukar använda mig själv som "modell" när jag säljer bilder på stocksidor, och då är det smidigare med en trådlös utlösare.

LC-5 är Canons lösning för kameror som inte har mottagare för trådlös fjärr inbyggt. Billigt är det inte.

Tidigare tänkte sig Canon att trådlös fjärr bara var något som nybörjare sysslade med, så sådan mottagare sitter exempelvis i min 400D, men inte i storebror 40D. Däremot har de tänkt om på senare tid, så både 5D Mark II och 7D har mottagare inbyggt.

Men då var det där med trådlöst...Jag brukar använda mig själv som "modell" när jag säljer bilder på stocksidor, och då är det smidigare med en trådlös utlösare.

Jepp, jag var otydlig. Det ÄR trådlöst. Du fäster mottagaren med sladd och låter den hänga på sidan av kameran. Sedan har du en trådlös sändare som du kan ha i handen och utlösa kameran med. Funkar på ganska stort avstånd. Alltså två olika enheter där enbart mottagaren har sladd.

Bilagor

• IMG_4104.jpg
    IMG_4104.jpg
    44.1 KB · Visningar: 232
Senast ändrad:
Jepp, jag var otydlig. Det ÄR trådlöst. Du fäster mottagaren med sladd och låter den hänga på sidan av kameran. Sedan har du en trådlös sändare som du kan ha i handen och utlösa kameran med. Funkar på ganska stort avstånd. Alltså två olika enheter där enbart mottagaren har sladd.
Perfekt, tack så mycket!

Edit: Vad heter den pirat versionen som du tipsade om, vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Edit2: Hittade det :)

Senast ändrad:
Kom att tänka på en sak. Det finns ju en del avancerade funktioner på Canons egna produkter, det finns INTE på denna. Man kan enbart använda den för att utlösa kameran med, that´s it. Inga andra funktioner alltså.

Tänk vad mycket prylar det finns i denna värld. Om man vill fjärrstyra en kamera, som har en blixt i tillbehörsskon, kan man sätta mottagaren där uppe ändå? Släpper den igenom styrsignalerna till blixten, för menyhantering, E-TTL II och sånt? Eller måste man då låta mottagaren hänga i sladden, så blixten sitter direkt i tillbehörsskon?

Även Achmed pratar ihärdigt, fast han är död.

Tänk vad mycket prylar det finns i denna värld. Om man vill fjärrstyra en kamera, som har en blixt i tillbehörsskon, kan man sätta mottagaren där uppe ändå? Släpper den igenom styrsignalerna till blixten, för menyhantering, E-TTL II och sånt? Eller måste man då låta mottagaren hänga i sladden, så blixten sitter direkt i tillbehörsskon?

Ju mer tillbehör man skaffar sig, desto mer silvertejp går det åt att montera dem. Eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto