Annons

Importera cr2-filer med XMP-filer till Lightroom 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har lite trevande kört Lightroom i några veckor nu och de bilder jag tagit under den tiden har jag snabbt och smärtfritt importerat till LR och rawkonverterat där.

Nu tänkte jag börja jobba mig bakåt i tiden och importera mina gamla bilder. Innan jag köpte LR gjorde jag rawkonverteringen i Camera Raw och har nu en XMP-fil till varje gammal cr2-fil.

Hur ska jag göra med importen? Är det nåt jag måste tänka på när jag importerar? Vad kommer att hända när jag importerar en mapp med cr2-filer och tillhörande XMP-filer? Jovisst, jag kan ju testa.... men jag frågar först.

Jag har lite trevande kört Lightroom i några veckor nu och de bilder jag tagit under den tiden har jag snabbt och smärtfritt importerat till LR och rawkonverterat där.

Nu tänkte jag börja jobba mig bakåt i tiden och importera mina gamla bilder. Innan jag köpte LR gjorde jag rawkonverteringen i Camera Raw och har nu en XMP-fil till varje gammal cr2-fil.

Hur ska jag göra med importen? Är det nåt jag måste tänka på när jag importerar? Vad kommer att hända när jag importerar en mapp med cr2-filer och tillhörande XMP-filer? Jovisst, jag kan ju testa.... men jag frågar först.

Det ska bara vara och importera hela mappen så hittar LR alla tillhörande xmp filer och skriver in dom i sin databas.
LR kommer även kontrollera så att xmp filerna inte ändras av andra program efter importen ex. kör du CS och ändrar där och öppnar sedan LR så kommer LR se att det skett ändringar utanför LR och kommer fråga vilken version som LR ska använda sig av.

/Stefan

Det ska bara vara och importera hela mappen så hittar LR alla tillhörande xmp filer och skriver in dom i sin databas.
LR kommer även kontrollera så att xmp filerna inte ändras av andra program efter importen ex. kör du CS och ändrar där och öppnar sedan LR så kommer LR se att det skett ändringar utanför LR och kommer fråga vilken version som LR ska använda sig av.

/Stefan

Och när jag sen tittar på dem i LR så läser alltså LR in mina justeringar på vanligt sätt? Ja, det verkar ju smidigt.

Och när jag sen tittar på dem i LR så läser alltså LR in mina justeringar på vanligt sätt? Ja, det verkar ju smidigt.

Ja, LR importerar först XMP filerna (justeringarna) till sitt interna bibliotek. Och när du sedan använder lightroom så kommer XMP filerna förbli orörda såvida du inte ändrat i LR inställningarna.

Däremot kommer den att upptäcka "intrång" i XMP filer från andra program och det är då den kommer fråga dig vilken version du vill använda.

Dock kör jag numera inte XMP filer utan konverterar med jämna mellanrum CR2 filerna till DNG filer för bakåtkompatibilitet/(ev framtidskompatiblitet) och platsutrymme.

/Stefan

Dock kör jag numera inte XMP filer utan konverterar med jämna mellanrum CR2 filerna till DNG filer för bakåtkompatibilitet/(ev framtidskompatiblitet) och platsutrymme.

/Stefan

Nu har jag inte sysslat med DNG:er på ett bra tag, men har de inte större filstorlek än RAW-filerna? XMP-sidecar filerna är ju jättesmå xml-dokument, så storlektmässigt räknas de ju knappt.

/Björn

Nu har jag inte sysslat med DNG:er på ett bra tag, men har de inte större filstorlek än RAW-filerna? XMP-sidecar filerna är ju jättesmå xml-dokument, så storlektmässigt räknas de ju knappt.

/Björn

Canon EOS 7d, 18 Mpx
--------------------------------
18 filer CR2 filer + 18 xmp filer = 410 mb
DNG 18 filer + 1:1 JPG Preview = 356 MB

Dvs 13 % mindre storlek och 50% färre filer samt direktvisning av JPG inbäddad i filen.

DNG filer från 7d kompatibelt med LR versioner utan stöd av kamera. Ex kör jag LR2.2 på en arbetsstation och där funkar ej 7D CR2, men DNG funkar fin fint.

/Stefan

Jag provade med en fil från 5dmkII:an och du har så rätt!

Jag undrar om det var skillnad på 300D och 30D:eek:rnas filer, för jag har verkligen för mig att det blev större filer än raw-filerna var från början (kan det ha att göra med 12 vs 14 bitars färg i canons rawfiler from 1dmkIII:an?)

/Björn

Jag provade med en fil från 5dmkII:an och du har så rätt!

Jag undrar om det var skillnad på 300D och 30D:eek:rnas filer, för jag har verkligen för mig att det blev större filer än raw-filerna var från början (kan det ha att göra med 12 vs 14 bitars färg i canons rawfiler from 1dmkIII:an?)

/Björn

Ingen aning. Min 400D och 50D genererade också mindre filer.

2 st login med olika kön, Björn?

/Stefan

När man konverterar till DNG kan man, om man vill, även infoga originalfilen. Då blir ju DNG-filen i princip dubbelt så stor.

Annars är min erfarnhet från flera olika kameror (KonicaMinolta, Pentax, Nikon) att DNG blir mindre än tillverkarens eget råformat.

Jag har tidigare kört med 20D cr2 och koverterat till DNG, de har blivit något mindre.
När jag testade med en 5DMkIIsom har tre varianter av RAW fann jag att någon av de mindre CR2 faktiskt gav en större DNG-fil. Det var ett halvår sedan jag testade. Full raw blev mindre i DNG har jag för mig. Är inte helt klar med betydelsen av de olika RAW-varianterna för 5D och 7D.

Lotta

Jag har tidigare kört med 20D cr2 och koverterat till DNG, de har blivit något mindre.
När jag testade med en 5DMkIIsom har tre varianter av RAW fann jag att någon av de mindre CR2 faktiskt gav en större DNG-fil. Det var ett halvår sedan jag testade. Full raw blev mindre i DNG har jag för mig. Är inte helt klar med betydelsen av de olika RAW-varianterna för 5D och 7D.

Lotta

"Fusk RAW" filerna generarar större DNG filer. Vet heller inte varför, men så är/var det. Har inte testat heller på ett tag.

/Stefan

"Fusk RAW" filerna generarar större DNG filer. Vet heller inte varför, men så är/var det. Har inte testat heller på ett tag.

Att fuskråfilerna (sRAW och mRAW) ger större bildfler beror på att bilden redan har genomgått avmosaikifieringen och således skapat fullständig färginformation för alla pixlar för att sedan på ett listigt sätt reducera datamängden. Vad som görs är en omvandling från RGB till Y Cb Cr med lägre upplösning på färgkomponenterna (Cb och Cr) än luminanskomponenten (Y), ett förfarande som används också när man kodar jpeg-filer (det är även vanligt när man jobbar med video).

Då DNG inte har stöd för Canons typ av kodning måste DNG konverteraren omvandla datat tillbaka till RGB igen, och då får vi plötsligt en bildfil som är tre gånger större än vad en konventionell (Bayerkodad) råfil med samma upplösning skulle vara. Att den verkliga skillnaden inte blir fullt så stor beror på fuskråformatens mindre bildstorlek (lägre upplösning) jämfört med "riktiga" råfiler.

Vet inte om ovanstående alls går att förstå, men för den som vill gå ännu djupare finns det en detaljerad beskrivning av sRAW (och mRAW) här: http://lclevy.free.fr/cr2/#sraw

ANNONS
Götaplatsens Foto