Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildvisning på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Hej,
Vet inte om detta forum är rätt men jag försöker här. Jag har en platt TV ca 3 år gammal. Jag skulle vilja kunna visa mina digitala bilder på den. TVn har usb-port. Jag har två kameror, en Canon IXUS 750 och en Nikon300. Bilderna från IXUS går utmärkt att visa på TVn. Bilderna från Nikon300 går inte, Jag fotograferar i NEF+jpg. Har försökt göra om bilderna genom att spara om från olika program (ej PS) men utan resultat. Vet någon vad det är som stör och hur jag skall få bort det.
/Bengt

Är du säker på att du matar in JPEG format från Nikon kameran? NEF kommer TV:n inte att läsa innan du har framkallat dessa filer.

Förmodligen har det inte någon betydelse men lägg enbart Nikon JPEG filerna på ett minne i rotkatalogen. Vad händer? Kan du se bilderna i datorn via Filhanteraren?

Det är så jag har gjort. På datorn är allt OK, både nef och jpg. Innan jag köpte D300 hade jag en Fuji S2 Pro. Kollade att läsa dessa jpg på TV och det gick OK.

Hej,

kör du Adobe RGB eller sRGB? Möjligen så kan TVn inte visa Adobe RGB...
Min Blu Ray kan visserligen visa dem men färgerna blir helt uppåt väggarna..

Har du kollat instruktionsboken till TVn hur stora filerna får vara? Kanske är
en begränsning även där.. testa att skala om bilderna till den upplösningen som
TVn har (1920x1080?)

Bara små tips.

/Ola

Vissa TV (Sony t.ex.) kan bara läsa filnamn med "engelsk" text, dvs utan å, ä och ö. Det kan ev. också vara andra tecken i filnamnen som spökar. Är filerna för stora visas de inte heller. Testa med mindre jpg-filer. Jag har inga problem att se bilder ur min D2 om jag kör med raw+jpg. Då med kamerans standardnamn på filerna "_DSC0001.jpg" etc.

Hej,
Vet inte om detta forum är rätt men jag försöker här. Jag har en platt TV ca 3 år gammal. Jag skulle vilja kunna visa mina digitala bilder på den. TVn har usb-port. Jag har två kameror, en Canon IXUS 750 och en Nikon300. Bilderna från IXUS går utmärkt att visa på TVn. Bilderna från Nikon300 går inte, Jag fotograferar i NEF+jpg. Har försökt göra om bilderna genom att spara om från olika program (ej PS) men utan resultat. Vet någon vad det är som stör och hur jag skall få bort det.
/Bengt

Jag uppfattar din fråga så att du försöker visa bilder direkt från kamerorna via usb-porten. Är det rätt uppfattat?

I så fall undrar jag varför. Min erfarenhet av att visa bilder direkt från kameran i en tv, är att kvaliten blir usel.

Har TV:n vga-ingång eller annan ingång så att den kan kopplas till datorn så borde det inte vara några problem att visa från datorn, oavsett storlek, färgprofil eller filformat. Bäst resultat får du då om du avpassar bildens storlek i pixlar till skärmens storlek i pixlar, komprimerar måttligt och använder sRGB. Ett bra bildvisningsprogram är FastStone Image Viewer, där kan du också göra enklare redigering och rotering. Beskärning och omsampling (förminskning i det här fallet) är bättre i FSIV än i något annat program som jag har provat, inklusive olika versioner av PS. Särskilt snabb storleksförändring fungerar suveränt snabbt och smidigt. Skärp lite efteråt.

ANNONS
Götaplatsens Foto