Annons

Multipla exponeringar i samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Nu tänker kanske de flesta på HDR tekniken men tror inte det är det jag är ute efter. Jag har sett på flera bilder här att folk har använt sig av 5 - 20 ja upp till 80 exponeringar för att få extremt detaljrika bilder och skärpedjup. Hur fungerar denna tekniken. Tex Hur tar man 80 exponeringar på tex en insekt. Jag antar att det är olika slutartider eller bländare på de olika exponeringarna? Hur sammanfogar man dessa i en o samma bild. Är det kameran som gör detta eller använder man sig av ett program. Måste vara en jäkla PC som lyckas bilda en bild av 80 exponeringar...?

Tack
Robban

Nu tänker kanske de flesta på HDR tekniken men tror inte det är det jag är ute efter. Jag har sett på flera bilder här att folk har använt sig av 5 - 20 ja upp till 80 exponeringar för att få extremt detaljrika bilder och skärpedjup. Hur fungerar denna tekniken. Tex Hur tar man 80 exponeringar på tex en insekt. Jag antar att det är olika slutartider eller bländare på de olika exponeringarna? Hur sammanfogar man dessa i en o samma bild. Är det kameran som gör detta eller använder man sig av ett program. Måste vara en jäkla PC som lyckas bilda en bild av 80 exponeringar...?

Tack
Robban

Och det måste vara en insekt som är otroligt duktig på att sitta still. Vid landskapsfotografering är det relativt enkelt, så mycket brännvidd som möjligt och så fota en massa bilder som överlappar varandra lite grann. Sedan är det bara att tanka hem Hugin (Windows, OS/X, Linux) eller Microsoft ICE (Windows) och ladda in bilderna i.

/Karl

Och det måste vara en insekt som är otroligt duktig på att sitta still. Vid landskapsfotografering är det relativt enkelt, så mycket brännvidd som möjligt och så fota en massa bilder som överlappar varandra lite grann. Sedan är det bara att tanka hem Hugin (Windows, OS/X, Linux) eller Microsoft ICE (Windows) och ladda in bilderna i.

/Karl

Ska se på de programen. Men vad är skillnaden med denna teknik mot vanligt HDR teknik?
Fungerar den på tex människor? Även om det är svårt att sitta helt stila.

Jag tror ni talar om två olika saker, dels kan man lägga fler bilder på varandra där fokus skiljer mellan varje bild för att öka skärpedjupet i bilden.
Det andra exemplet är att slå ihop flera bilder för att skapa en större bild med högre upplösning.

Jag tror ni talar om två olika saker, dels kan man lägga fler bilder på varandra där fokus skiljer mellan varje bild för att öka skärpedjupet i bilden.
Det andra exemplet är att slå ihop flera bilder för att skapa en större bild med högre upplösning.

Här är ett exempel med drygt 300 bilder som har satts ihop: http://www.prepix.se/test5.html
Den här bilden syddes ihop med Photoshop CS4 (CS3 fungerar också). Annars finns bättre program om det gäller riktigt stora bilder. Ett panormamahuvud på stativ är bra att ha för att kameran ska roteras kring "nodal point" (kommer inte på det svenska ordet), men inte helt nödvändigt, man får istället se till att ha ett större överlapp mellan bilderna.

När det gäller skärpedjup är det samma princip, men kameran flyttas inte, utan fokus ändras i varje bild, sedan sys de i något program (inkl PS)

Edit: Fel av mig, bilden syddes ihop av Auto Pano Giga. Samma bild har dock gjorts i PS CS4 också.

Senast ändrad:
När det gäller skärpedjup är det samma princip, men kameran flyttas inte, utan fokus ändras i varje bild, sedan sys de i något program (inkl PS)

Det är nog detta jag är ute efter. Använder man sig av samma program som man använder då man skapar hdr bilder eller kan man göra det direkt i PS?

Focus Stacking kallas det, sök på det så kommer du nog hitta vad du söker (jag vet för lite om det).

Mvh.
Anders

Senast ändrad:
Jag antar att det var multiexponering för att få ökat skärpedjup som efterfrågades.

Då ställer man kameran på ett stativ och har ett motiv som är stilla stående (väl dreserad insekt, eller död).
tar en bild med fokus längst fram exponerar, justerar fokus lite längre bak, exponerar osv.

Sen finns det program som kan slå ihop dessa eller så anvnder man funktionen som kom i Photoshop CS4 Extended(?) blend layers...
http://www.photoshopuser.com/cs4/sk_features

LÄgger till en länk till en video som visar hur det funkar:
http://www.peachpit.com/podcasts/episode.aspx?e=EE4F349B-3132-4110-8AC0-E234C9F490EA

Senast ändrad:
Här är en focus-stackad bild som består av 20 olika fokuseringar. Gjord i PS med "auto Align Layers" och Auto Blend Layers". Lite pyssel i efterhand får man räkna med. Tänk också på att bilden kommer att behöva beskäras ganska kraftigt eftersom omfokuseringen även ändrar storleken på bilden.

Bilagor

• Piano2_400px.jpg
    Piano2_400px.jpg
    75.9 KB · Visningar: 669
ANNONS
Götaplatsens Foto