Annons

Angående Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag skulle vilja kolla mer andra om dom kanske tycker likadant eller om det bara är jag...

Bilderna i Galleri FS är jättefina men jag tycker det känns som om många är stöpta i samma form. Om dom som väljer ut dom är såna som gillar en viss typ av bild eller bildspråk så kommer dom ju att välja bilder från samma fotografer oavsett om dom vet vem det är eller inte. Det här lite drömska, antingen en dimmig morgon eller något ihopsatt i photoshop verkar finnas med på många bilder. Väldigt många är svart/vita också fast andelen svart/vita bilder jag brukar se på tex. bildkritik är betydligt mindre frekvent.

Jag vill inte säga att det är något fel på dom som finna där men jag funderar lite om innehållet helt oavsiktligt ändå blir lite styrt i vissa riktningar och/eller om innehållet skulle bli annorlunda om bilderna röstades fram av tex slumpvis utvalda medlemmar här på fotosidan...? Även den del av juryn som består av redaktionen på Fotosidan kan ju gilla ett visst bildspråk och välja därefter. Jag menar absolut inte att det skulle vara något medvetet utan snarare helt omedvetet men med samma slutresultat.

Vad tycker ni andra? Är jag bara ute och cyklar, eller?

MVH
Jacob Bomab
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Galleri Fs är som en nagel i mitt öga
vet inte varför men jag vill så gärna va med där. om det bevisar nåt det vet jag inte.

men tyvärr är jag så pass dålig fotograf eller inte haft det där ögonblicket än.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Har haft bilder i Galleri FS och kunde då också rösta på andras bilder.

Så det är ju inte en och samma "jury" utan den utökas hela tiden som jag uppfattar det.

MVH Julle.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Galleri Fs är som en nagel i mitt öga
vet inte varför men jag vill så gärna va med där. om det bevisar nåt det vet jag inte.

men tyvärr är jag så pass dålig fotograf eller inte haft det där ögonblicket än.
Samma här! :p Vill också hemskt gärna vara med. Därför tråkigt när man ser folk som har 15 bilder i Galleri-et liksom . ;-)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Ja, jag har raderat alla mina bilder, men på sista tiden lagt upp två styck igen för att kolla vad folk tycker.

Den ena bilden var på en ormbunke, den andra på en bokskog.

Nyfiken på vilka det var så finns dem numera på http://www.bildeffekt.se

MVH Julle.
 

jac38

Aktiv medlem
Okej nu kom ni ifrån ämnet en del.

Ett problem med detta ämne är ju att jag måste posta den i "Fritt bildforum" eftersom jag inte hittade någon lämpligare grupp och att denna grupp kanske inte besöks av så många medlemmar. Det är svårt att ställa en sån här fråga till medlemmarna på FS om den inte blir läst.

Ja olika medlemmar är med i juryn men är det verkligen ingen annan som ser det jag ser? Att bilderna lätt kan delas in i några grupper där merparten av bilderna hamnar i. Om juryn då röstar in en bild på tex en fågel (som skiljer sig till dom flesta bilder) kommer den nya jurymedlemmens röst att dränkas av dom andra som fortfarande röstar på det dom gillar.

När jag tittar igenom bilderna är det ord jag först tänker på är att det är nåt "drömskt" i stämmningen på merparten. Jag saknar liksom många andra bra bilder, eller typer av bilder, men vill inte gå in på att försöka beskriva exakt vad eftersom det är en smakfråga. Ändå är det väl märkligt att en del fotografer har ett flertal bilder i Galleri FS medan dom flesta inte har en enda....? Är det verkligen så att dom är så mycket bättre fotografer än oss andra?

Andreas, du får gärna skriva hur du ser på detta och ínte bara bevaka ämnet....

Julle, om samma personers bilder hela tiden blir inröstade utökas ju inte juryn speciellt mycket. Och ju mindre "nya" fotografer som tillkommer desto större är risken att deras röster inte räcker till för att ändra utbudet.

MVH
Jacob Boman
 
Senast ändrad:

William Spiik

Aktiv medlem
Ja, jag har raderat alla mina bilder, men på sista tiden lagt upp två styck igen för att kolla vad folk tycker.

Den ena bilden var på en ormbunke, den andra på en bokskog.

Nyfiken på vilka det var så finns dem numera på http://www.bildeffekt.se

MVH Julle.
Tråkigt att du har gjort det. Själv hade jag varit så glad att jag hade kommit med i Galleri så jag hade då aldrig tagit bort mina bilder.
 

jac38

Aktiv medlem
Jag skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till ämnet här. Vill ni skriva till varandra är det mycket bättre för oss som vill diskutera själva ämnet, att ni kontaktar varandra direkt i stället.

MVH
Jacob Boman
 

Santa771

Aktiv medlem
Kan hålla med om att man nästan känner igen en bild som är med i galeriet vet inte varför. Det är mycket fina bilder där men ibland undrar man hur en viss bild kommit in.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
I beskrivningen till Galleri FS står det att det är ett galleri för de bästa bilderna. Och då är frågan: är det verkligen de bästa bilderna som hamnar i Galleri FS?

Visst finns det många bra bilder där men de flesta är tämligen mediokra. Vackra landskapsvyer som fungerar bra som skrivbordunderlägg på datorn, men inte mer.

Ibland undrar jag om exempelvis Henri Cartier-Bressons bilder skulle bli godkända av Galleri FS. Antaligen inte.
 

Wupi

Aktiv medlem
Ändå är det väl märkligt att en del fotografer har ett flertal bilder i Galleri FS medan dom flesta inte har en enda....? Är det verkligen så att dom är så mycket bättre fotografer än oss andra?
På dina frågor kan jag bara svara ja! Det finns otroligt duktiga fotografer på fotosidan som är bra mycket bättre än genomsnittet.

Den här diskussionen låter lite som avundsjuka. Jag tycker dom flesta bilder som finns på galleri FS är otroligt bra bilder, ofta en väldigt bra insperations källa.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Eftersom jag nyss fick en bild godkänd så har jag nu varit inne och kikat och röstat en del i slussen. De flesta bilderna som finns där är mycket bra, men långt ifrån alla har det där lilla extra eller så är det nån detalj som jag tycker saknas eller borde förändras. Det att man röstar nej betyder absolut inte att man tycker bilden är dålig, bara att den kanske inte når upp till den nivå som man själv anser att ska råda i Galleri FS. Dessutom skall man uppge en orsak till varje nej. Jag tycker fotografen borde få ta del av dessa orsaker för att veta vad som "var fel" med bilden. Så är visst inte fallet idag, i alla fall inte om man ser på de två tidigare refuseringar jag fått.

Angående bilden som nu blev godkänd så hade jag mentalt förberett mig på en refusering, och blev därför väldigt glad och överraskad när den inte blev det. :) Det dröjer nog länge tills jag får en till godkänd, om det ens sker...

Det att vissa fotografer har många bilder med och andra ingen beror sannolikt inte enbart på fotografens skicklighet utan även på hur ivrig man är att få en bild godkänd. Det finns säkerligen många fotografer som inte överhuvudtaget bryr sig om att / vågar lägga in sina bästa bilder i slussen.

Det som trådskaparen säger, att "alla bilder verkar vara stöpta i samma form", beror säkert på att den slutliga juryn som beslutar om godkännande/refusering alltid är samma personer. De vill därmed säkerställa en viss kvalitetsnivå genom att ta helhetsansvaret för vilka bilder som publiceras och vilka som inte publiceras. Vi som röstar ger bara våra synpunkter, de tar de slutliga besluten för alla bilder. Det är faktiskt ett enormt jobb som de utför.
 

jac38

Aktiv medlem
Magnus, vet du helt säkert att det är som du nu beskrev? Alltså att dom invalda medlemmarnas "röster" endast är deras åsikter och att dom som sen beslutar, gör det oavsett vad dessa röster kommit fram till? Ja eller KAN göra det menar jag väl snarare för jag vill ju inte anklaga någon. Vad jag ändå tycker är viktigt i detta är ju om det trots allt inte är en ren röstning där allas röst, oavsett om det är publicerade medlemmar eller medarbetare på Fotosidan som röstar, är lika mycket värda och väger lika tungt!

I informationen om röstningen står det " Juryn som bedömer din bild består av medlemmar som redan kommit med i Galleriet samt Fotosidans redaktion." Det står ju inget om hur själva röstningen går till men nog får jag intryck av att det inte är en enväldig jury som KAN döma som dom vill vecka efter vecka.

Angående frågan om advundsjuka så känner inte jag någon i alla fall. Däremot har jag ansökt och blivit nekad 2 gånger men det är inte samma sak. Det är möjligt att det kan låta som advundsjuka men Galleri FS måste väl kunna fås diskuteras och kritiseras utan att man ska bli anklagad för något, tycker jag. Om det visar sig att samma jury har full beslutsrätt och att övriga röster bara är "åsikter", tycker då jag det är något som är fel!

På ett rent personligt perspektiv har jag väl blivit lite förvånad, när jag ansökt med en bild som bara fått 5:eek:r i betyg samt att en medlem valt den till sin favorit, och ändå blev nekad. Ändå har det egentligen inget med sakfrågan, om bilder stöpta i samma form eller hur röstningen går till, och advundsjuka är inte vad jag känner. Jag vill också understryka att jag inte försöker kritisera publicerade fotografers bilder och/eller deras skicklighet. Det är inte vad denna diskussion handlar om...

MVH
Jacob Boman

P.S. Det är säker så att juryn gör ett "enormt arbete" men om det görs på det sätt Magnus beskriver tycker då inte jag det låter som rätt sätt...
 

JazzBass

Aktiv medlem
Går man in och läser reglerna för GFS så borde det vara som jag säger. Däremot tror jag inte de av princip släpper igenom bilder som fått en stor procent nej, utan det ska vara en stor majoritet ja-sägare för att bilden ska antas. Av de 6-7 nya bilder som jag sett har godkänts efter att jag fått möjlighet att rösta, så har jag röstat nej på en och ja på en annan och för resten antingen lagt ner rösten eller inte röstat alls....
 

remeife

Aktiv medlem
Galleriet är just bara en kul grej och visst blir man f-bannad när man blir refuserad.
Men jag har sett så många bra bilder bli refuserade och det beror nog på den nivå "juryn" har snarare än kvaliten på bilderna.
Blev och blir ofta själv refuserad men när jag testade att följa strömmen och körde en hdr-bild gick det bra ;-)
//Leif
 

Mr_H

Aktiv medlem
Är det inte väldigt mycket mode i vilka bilder som anses som bra? Och att det kanske styr juryns smak helt omedvetet så att urvalet blir lite ensidigt. Om tre-fyra år så kanske en helt annan typ av bilder ses som de bästa.
Bara en fundering...
 

jac38

Aktiv medlem
Jag tröttnade lite när jag la in en bild som förslag, den fick 17 kommentarer och 8 som valde den som sin favoritbild, men inte fick något svar. Det står att det kan ta ett tag innan ens bild "röstats fram" så jag väntade och väntade men jag fick aldrig något besked. Det tillsammans med det faktum att alla medlemmars egna röster, till vilken bild som ska välja,s inte nödvändigt betyder något utan att redaktionen väljer bilder med ensamt majoritet och att rösterna bara ses som en hjälp.

Personligen tycker jag det är skamligt att "juryn" inte bestämmer ett smack utan det är samma personer varje gång som väljer bilder. Redaktionens egen lekstuga som utåt sett låter så fint med "alla publicerade fotografer väljer tillsammans bilder"....
 

Splanky

Aktiv medlem
Gillar jag en bild röstar jag ja, sen om den är "konstnärlig" eller ej vet inte jag :)
Klart det går att se ett mönster i GFS.
Prio ett är inte att ta en "bra" bild utan att vara skicklig i photoshop.
Så galleri FS är en uppvisning i bildbehandling.
Iofsig inget fel i det då en stor del av skapandet sker bakom datorskärmen också.
 
ANNONS