Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

remeife

Aktiv medlem
Gillar jag en bild röstar jag ja, sen om den är "konstnärlig" eller ej vet inte jag :)
Klart det går att se ett mönster i GFS.
Prio ett är inte att ta en "bra" bild utan att vara skicklig i photoshop.
Så galleri FS är en uppvisning i bildbehandling.
Iofsig inget fel i det då en stor del av skapandet sker bakom datorskärmen också.
Kan hålla med om att mycket av skapandet sker på datorn men då är det i mitt tycke inte fotografi utan bildskapande och borde ha en egen site. Kanske en annan diskussion ;)
//Leif
 

jdandanell

Aktiv medlem
Försök räkna ihop antal bilder i Galleri FS som är någon av de stora genres; Sport, Bröllop, Konsert eller Fine Art Nude. Tipset är att du knappast behöver mer än ena handens fingrar.

Galleri FS är en galleri där man visar upp sina kunskaper i Photoshop

Därmed inte sagt att jag tycker bilderna är dåliga (det finns många otrooligt duktiga fotografer på FS) men det blir lite tråkigt i längden när det bara är samma typ av bilder som kommer igen slussen

Jag har skickat in två stycken genom åren och fått avslag på bägge men jag är inte avis för det
 

Splanky

Aktiv medlem
Kan hålla med om att mycket av skapandet sker på datorn men då är det i mitt tycke inte fotografi utan bildskapande och borde ha en egen site. Kanske en annan diskussion ;)
//Leif
Både ja o nej.
Efterbehandling är nutidens mörkrum och skall väl ses som en process i fotograferandet.
Problemet är att en duktig fotograf kanske inte är lika duktig i mörkrummet. Och kan du inte framkalla dina bilder blir det ju liksom ingenting...

Men för att återgå till GFS så är det just ett galleri.
Ett galleri för framkallade bilder av olika slag och de som faller de röstberättigade i smaken kommar med.
Nu faller det sig så att
Merparten av de röstberättigade är hyfsade i mörkrummet och bedömningen blir då lite efter de kriterierna.
Men jag måste säga att det är grymt fina o läckra bilder i GFS, oavsett graden eller nivån på mörkrumsarbetet...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag tröttnade lite när jag la in en bild som förslag, den fick 17 kommentarer och 8 som valde den som sin favoritbild, men inte fick något svar. Det står att det kan ta ett tag innan ens bild "röstats fram" så jag väntade och väntade men jag fick aldrig något besked. Det tillsammans med det faktum att alla medlemmars egna röster, till vilken bild som ska välja,s inte nödvändigt betyder något utan att redaktionen väljer bilder med ensamt majoritet och att rösterna bara ses som en hjälp.

Personligen tycker jag det är skamligt att "juryn" inte bestämmer ett smack utan det är samma personer varje gång som väljer bilder. Redaktionens egen lekstuga som utåt sett låter så fint med "alla publicerade fotografer väljer tillsammans bilder"....
Klart att det är tråkigt att få vänta men jag är säker på att svaret kommer så småningom, det har det alltid gjort för mig. Har fått vänta över två månader ibland. Senaste bilden jag skickade in hade också fått 17 kommentarer, redan första dagen. Uppmuntrad av detta trodde jag att bilden skulle kunna slinka igenom filtret men icke sa nicke. Skönt nog blev jag inte sur som jag blev första gången. Jag tror att det är nyttigt för var och en att få ett nej för då lär man sig att förstå att folk har olika tycke och smak. Att folk väljer ens bilder som favorit känns för mig som "Lilla galleri-FS" så jag blir glad ändå.
Skulle alla bilder som är bra komma in per automatik så skulle nog Galleri-FS bli gigantisk, och faktiskt ännu mer enahanda. Tänk på alla drömska makroblommor som finns på FS. Kan man göra en så gör man massor verkar det som. "Som höjer sig över mängden" gör ju faktiskt att ju fler bilder inom samma genre som produceras desto högre är ribban för vad som bör trilla igenom filtret.
Sen tror jag inte på att det är FS-redaktionen som väljer och vrakar efter eget tycke för då hade knappast två nästan exakt likadana hästhuvuden från samma fotograf kunnat slinka igenom strax efter varandra. Större koll än så tror jag att det har. Det är nog så att de som röstar förändras hela tiden.
Sen så ska man inte låta sig nedslås. Eftersom "värdiga" bilder kan få nej , av tillfällig svacka i juryn, så har ju även något sämre bilder chans att komma in av samma anledning. Ser man en bild i Galleriet som man tycker är sämre än ens egen så beror det kanske på just det. Eller att smaken är som baken.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ska jag vara ärlig så börjar Galleri-FS att släppa in lite väl många mediokra bilder. När jag går in där så vill jag se det bästa av det bästa, inte en massa bilder som inte säger något eller som kunde blivit så mycket bättre. Om en bild, som bara fått tre kommentarer, kommer in så börjar man ju att fundera på om slumpens inverkan är för stor.

Trådskaparens fundering om att bilderna är enahanda får mig att fundera på om det inte är dags att inventera bilderna och ge ett råd till alla röstare att vara extra hårda inom de mest frekventativa motiven.

Sen önskar jag att man även kunde rösta bort redan antagna bilder allt eftersom ribban höjs, men det är väl inte så populärt kan jag tänka! ;O)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja kolla mer andra om dom kanske tycker likadant eller om det bara är jag...

Bilderna i Galleri FS är jättefina men jag tycker det känns som om många är stöpta i samma form. Om dom som väljer ut dom är såna som gillar en viss typ av bild eller bildspråk så kommer dom ju att välja bilder från samma fotografer oavsett om dom vet vem det är eller inte. Det här lite drömska, antingen en dimmig morgon eller något ihopsatt i photoshop verkar finnas med på många bilder. Väldigt många är svart/vita också fast andelen svart/vita bilder jag brukar se på tex. bildkritik är betydligt mindre frekvent.

Jag vill inte säga att det är något fel på dom som finna där men jag funderar lite om innehållet helt oavsiktligt ändå blir lite styrt i vissa riktningar och/eller om innehållet skulle bli annorlunda om bilderna röstades fram av tex slumpvis utvalda medlemmar här på fotosidan...? Även den del av juryn som består av redaktionen på Fotosidan kan ju gilla ett visst bildspråk och välja därefter. Jag menar absolut inte att det skulle vara något medvetet utan snarare helt omedvetet men med samma slutresultat.

Vad tycker ni andra? Är jag bara ute och cyklar, eller?

MVH
Jacob Bomab


Det här är känsliga saker att diskutera... ;)
Tycke och smak å sån't.. :)

Men tror man som utgångspunkt måste se Fotosidan som funktion,
alltså vad är målet/inriktningen för Fotosidan?
Och det är sannolikt att ha så många medlemmar som möjligt, inom rimliga gränser.

Och jag tror att de flesta som är på Galleri FS gillar att vara där...!?

Jag tror också att om man inte gillar Galleri FS,
så tycker jag att man inte skall söka dit...

Jag har aldrig sökt in på Galleri FS, för jag tycker inte att jag passar in där med min typ av fotografi.
Det är väl det som är tycke och smak liksom! :) ;)
/B
 
Jag skulle vilja kolla mer andra om dom kanske tycker likadant eller om det bara är jag...

Bilderna i Galleri FS är jättefina men jag tycker det känns som om många är stöpta i samma form. Om dom som väljer ut dom är såna som gillar en viss typ av bild eller bildspråk så kommer dom ju att välja bilder från samma fotografer oavsett om dom vet vem det är eller inte. Det här lite drömska, antingen en dimmig morgon eller något ihopsatt i photoshop verkar finnas med på många bilder. Väldigt många är svart/vita också fast andelen svart/vita bilder jag brukar se på tex. bildkritik är betydligt mindre frekvent.

Jag vill inte säga att det är något fel på dom som finna där men jag funderar lite om innehållet helt oavsiktligt ändå blir lite styrt i vissa riktningar och/eller om innehållet skulle bli annorlunda om bilderna röstades fram av tex slumpvis utvalda medlemmar här på fotosidan...? Även den del av juryn som består av redaktionen på Fotosidan kan ju gilla ett visst bildspråk och välja därefter. Jag menar absolut inte att det skulle vara något medvetet utan snarare helt omedvetet men med samma slutresultat.




Vad tycker ni andra? Är jag bara ute och cyklar, eller?

MVH
Jacob Bomab
Jag saknar fasta spelregler och bedömningsmetod för fs. Nu är det som att singla ett mynt. Jag har mer eller mindr gett upp hoppet om FS. Det är inte skärkilt motiverande att få avslag på bilder utan motivering. //mvh jouko arvonen ps. ävenom jag har bilder med många bra kommentarer och bilder som fått priser i andra sammanhang kommer de inte in. jouko
 

KGS

Aktiv medlem
Ska jag vara ärlig så börjar Galleri-FS att släppa in lite väl många mediokra bilder. När jag går in där så vill jag se det bästa av det bästa, inte en massa bilder som inte säger något eller som kunde blivit så mycket bättre. Om en bild, som bara fått tre kommentarer, kommer in så börjar man ju att fundera på om slumpens inverkan är för stor. ...
Jag kan ha fel, men bilderna kan väl inte kommenteras innan de kommit upp i galleriet eller hur går det till?
 

nicke40

Medlem
Fs

Jag här är en person som gärna skulle vilja va med i Galleri FS men efter ett refusande så blev jag så piist så jag kommer ge fan i den där galleri fs, Hadde en bild på en räv som många kommenterade o gav mig 5:eek:r mm samt 2-3 som valt den som favoritt, privat folk som köpt den av mig för tavelbild och massa privata beröm utanför fotosidan. Tanken var fan testar FS för det vore ju pricken över i:et att komma med drä...NOPE det vart stop och jag skrev i min blogg att jag kanske ska ta ett uppehåll eftersom mina bilder ej är bra. Detta var min första bild efter 6 månaders uppehåll och denna varKANON som räv porträtt men fan heller...så jag var på väg att lägga ner fotandet igen men goa personer här på fotosidan sa: Bry dig fan inte om FS för dom vet inte vad fan dom gör. Många skrev och ja jag fotar än men mest för folket på fotosidan och deras kommentarer inte för GELLERI FS....ALRDIG MER,
JAg tycker dom kan lägga ner den delen eller så ser dom till att verkligen ha perspektiv vad för bilder som verkligen är bra eller ej, nybörjare som proffs skall ju ha chansen där tycker jag.
 

Grimmer

Aktiv medlem
...Jag har aldrig sökt in på Galleri FS, för jag tycker inte att jag passar in där med min typ av fotografi.
Det är väl det som är tycke och smak liksom! :) ;)
/B
Skulle gärna se mer bilder av din typ i GFS men de har ett handikapp och det är att den tillhörande texten är en del av bilden och den syns inte när man röstar.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag här är en person som gärna skulle vilja va med i Galleri FS men efter ett refusande så blev jag så piist så jag kommer ge fan i den där galleri fs, Hadde en bild på en räv som många kommenterade o gav mig 5:eek:r mm samt 2-3 som valt den som favoritt, privat folk som köpt den av mig för tavelbild och massa privata beröm utanför fotosidan. Tanken var fan testar FS för det vore ju pricken över i:et att komma med drä...NOPE det vart stop och jag skrev i min blogg att jag kanske ska ta ett uppehåll eftersom mina bilder ej är bra. Detta var min första bild efter 6 månaders uppehåll och denna varKANON som räv porträtt men fan heller...så jag var på väg att lägga ner fotandet igen men goa personer här på fotosidan sa: Bry dig fan inte om FS för dom vet inte vad fan dom gör. Många skrev och ja jag fotar än men mest för folket på fotosidan och deras kommentarer inte för GELLERI FS....ALRDIG MER,
JAg tycker dom kan lägga ner den delen eller så ser dom till att verkligen ha perspektiv vad för bilder som verkligen är bra eller ej, nybörjare som proffs skall ju ha chansen där tycker jag.
Glöm inte att fotandet är ditt eget nöje och bilderna är för dig. Om andra gillar bilderna är det bara bonus. Låt dig inte nedslås!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag kan ha fel, men bilderna kan väl inte kommenteras innan de kommit upp i galleriet eller hur går det till?
Du kan släppa in gamla populära bilder i Galleriet. Där syns mara bilden och bildtiteln. Ingen vet alltså om några kommentarer, fotograf eller någon bildtext.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Var precis tvungen att kolla i Galleri FS och hittade faktiskt EN riktigt snygg bild efter jag bläddrat några sidor..
Det stora problemet med bilderna är att det känns aldrig "äkta", alla miner och uttryck är fejkade och poserade... även om nån ser ut att skratta "på riktigt" så fattas känslan i bilden.. Konstigt..

Kan det kanske vara att de flesta är DIGITALA?? Eller kan det vara att de flesta är så otroligt dåliga på att välja ut den "bästa/rätta" bilden bland de tusentals bilderna från varje fotografering..?
Tack gode gud för en 10 bilders 120- rulle :)
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag här är en person som gärna skulle vilja va med i Galleri FS men efter ett refusande så blev jag så piist så jag kommer ge fan i den där galleri fs, Hadde en bild på en räv som många kommenterade o gav mig 5:eek:r mm samt 2-3 som valt den som favoritt, privat folk som köpt den av mig för tavelbild och massa privata beröm utanför fotosidan. Tanken var fan testar FS för det vore ju pricken över i:et att komma med drä...NOPE det vart stop och jag skrev i min blogg att jag kanske ska ta ett uppehåll eftersom mina bilder ej är bra. Detta var min första bild efter 6 månaders uppehåll och denna varKANON som räv porträtt men fan heller...så jag var på väg att lägga ner fotandet igen men goa personer här på fotosidan sa: Bry dig fan inte om FS för dom vet inte vad fan dom gör. Många skrev och ja jag fotar än men mest för folket på fotosidan och deras kommentarer inte för GELLERI FS....ALRDIG MER,
JAg tycker dom kan lägga ner den delen eller så ser dom till att verkligen ha perspektiv vad för bilder som verkligen är bra eller ej, nybörjare som proffs skall ju ha chansen där tycker jag.
Du har tagit en bild som du fått höga betyg på, som folk har valt in bland sina favoriter, som folk köpt av dig för att hänga på sin vägg och titta på varje dag. Och du är missnöjd? Och ska sluta fota pga att din bild inte kom med i galleri FS?

Det var bland det mest konstiga jag hört.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Varför låter du Galleri FS definiera ditt plåtande? Det är väl för din egen skull och dina kunder som du fotograferar?
Som du skriver, din bild var "kanon som rävporträtt". Din bild var säkerligen klockren, som rävporträtt, men kanske saknade det där lilla extra som krävs. Vad vet jag. Jag vet inte hur många gånger jag sökt och blivit nekad men skam den som ger sig. :) Nu när jag röstar vill jag känna ett "wow" när jag ser bilden, inte bara tänka "Vilken bra bild!". Känslan skall finnas där också. Och vad som är en bra eller mindre bra bild är ju ganska individuellt, om man inte skall kräva att alla som röstar skall ha utbildning inom bildkommunikation eller liknande.
Jag håller inte med alla gånger att alla bilder som kommer med i FS platsar men majoriteten gör det. Nu börjar det dock bli lite mer blandning på bilderna än vad de var tidigare, det gillar jag! Förut var det bara djur,natur och enstaka sura kids men nu finns det en liten mer vidd på det hela.


Jag här är en person som gärna skulle vilja va med i Galleri FS men efter ett refusande så blev jag så piist så jag kommer ge fan i den där galleri fs, Hadde en bild på en räv som många kommenterade o gav mig 5:eek:r mm samt 2-3 som valt den som favoritt, privat folk som köpt den av mig för tavelbild och massa privata beröm utanför fotosidan. Tanken var fan testar FS för det vore ju pricken över i:et att komma med drä...NOPE det vart stop och jag skrev i min blogg att jag kanske ska ta ett uppehåll eftersom mina bilder ej är bra. Detta var min första bild efter 6 månaders uppehåll och denna varKANON som räv porträtt men fan heller...så jag var på väg att lägga ner fotandet igen men goa personer här på fotosidan sa: Bry dig fan inte om FS för dom vet inte vad fan dom gör. Många skrev och ja jag fotar än men mest för folket på fotosidan och deras kommentarer inte för GELLERI FS....ALRDIG MER,
JAg tycker dom kan lägga ner den delen eller så ser dom till att verkligen ha perspektiv vad för bilder som verkligen är bra eller ej, nybörjare som proffs skall ju ha chansen där tycker jag.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Var precis tvungen att kolla i Galleri FS och hittade faktiskt EN riktigt snygg bild efter jag bläddrat några sidor..
Det stora problemet med bilderna är att det känns aldrig "äkta", alla miner och uttryck är fejkade och poserade... även om nån ser ut att skratta "på riktigt" så fattas känslan i bilden.. Konstigt..

Kan det kanske vara att de flesta är DIGITALA?? Eller kan det vara att de flesta är så otroligt dåliga på att välja ut den "bästa/rätta" bilden bland de tusentals bilderna från varje fotografering..?
Tack gode gud för en 10 bilders 120- rulle :)
Hahaha, du menar väl inte att uttryck och miner känns mer rätt om bilden är tagen av en analog kamera? Vi har fattat att du kör ditt korståg mot den digitala utvecklingen men nu känns det verkligen som om du har pissat i fel buske. Vi pratar om Galleri FS här och varför galleriet tycks anta vissa typer av bilder.

Att det sedan tar ett antal sidor för dig att hitta EN bra bild är lite beklagligt faktiskt
 

nicke40

Medlem
Du har tagit en bild som du fått höga betyg på, som folk har valt in bland sina favoriter, som folk köpt av dig för att hänga på sin vägg och titta på varje dag. Och du är missnöjd? Och ska sluta fota pga att din bild inte kom med i galleri FS?

Det var bland det mest konstiga jag hört.

Då skall du läsa allt för det var just i stunden jag kände så men att det finns skönt folk här på fotosidan som tyckte att ge fan i FS det är vi som gillar dina bilder..så jag fotar på....Läs alltid allt.
 

nicke40

Medlem
läs allt gott folk

Och inte mallan raderna eller bara det ni vill se i texten angående det jag skrev. Citerar en del ur mitt inlägg: "så jag var på väg att lägga ner fotandet igen men goa personer här på fotosidan sa: Bry dig fan inte om FS för dom vet inte vad fan dom gör. Många skrev och ja jag fotar än men mest för folket på fotosidan"

Jag slutar EJ att fota, numera gör jag det för mig och det vanliga fotofolket på fotosidan.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag kan hålla med Danlo på en punkt och det är att det är nivån på bilderna som försöker kvala in sig är lite väl låg. När man hittar bilder som bara fått två tveksamma kommentarer i poolen "bildkritik - mjukstart" så undrar man på vilken planet folk är födda när de tror att bilden platsar i Galleri-FS. Det är klart att tveksamma bilder slinker med i bara farten.
 
ANNONS