Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Tack, ja det är tyvärr en dålig bild så kanske inte går att säga.
Hittade en annan liten fågel som nog är lättare som inte gömde sig =)
/Anna
Det där ser ut som en ad hona forsärla och inte en gulärla. Gulärla har aldrig en rent grå ovansida och heller inte en så pass lång stjärt som denna individ.

/Oscar
 

Retsina

Medlem
Pippifågel - men vilken

Den här fågeln - som jag skulle tro är en "lövsångare" - satt i en buske och lät mig komma ca 3 dm ifrån den.
Min fråga är nu; är det en lövsångare?
Då jag tittar på andra sådana så har de längre näbb, samt att de inte har det där svart/gula på vingarna. Den här har en näbb som någon slags finkart.

Så vad är det för "pippi"?

(Bilden är extremt "croppad" från originalet. Därav oskärpan).

Tack så länge,
A. Magrioteli
 

Bilagor

Ratatoskr

Aktiv medlem
Fågelbon och ägg

Hej,
Jag skulle vilja få hjälp med att identifiera några fågelbon och ägg.
Bilder på alla dessa kan ses här:
http://www.flickr.com/photos/32584072@N04/

Klicka på varje bild för att få större.
Ägget är 1cm bred och 1.5cm lång. Det var två ägg i boet, långt ner i boet som kan ses på en av bilderna, så jag fick "gräva" fram dem.

- Det större boet kommer från en holk jag byggt för Tornseglare/Stare och jag undrar om det boet verkligen är från en av dessa arter eller om någon först byggt (vilken är troligast isåfall?) och sen en annan art byggt ovanpå den förstas och vilken det är?

- De båda mindre bona kommer från lika stora holkar byggda för de vanligaste småfåglarna. Vilka arter är det som har byggt dessa fågelbon?

Objektivet till kameran är där för att få begrepp om storlekarna. Objektivet är till en 35mm dSLR kamera, Nikon D200.

Alla holkarna ligger ca 50 meter från en sjö och området har väldigt blandade arter av träd, men mycket asp och ek. Området är i närheten av Vimmerby, Småland.

Om ni kan ge mig namnet på den döda fågelungen så är jag tacksam för det. Jag har fått det identifierat tidigare men det ligger på en annan dator som jag måste komma åt vid annat tillfälle. De fågelungarna som låg döda på marken var i Sätra Naturreservat i Stockholm.

Tack för hjälpen,
Mats
 

Astacus

Aktiv medlem
Gluttsnäppa?

Jag vill ha detta till en gluttsnäppa men är lite tveksam till det rödaktiga på bröstsidorna.
Någon som kan hjälpa till?
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tam duva

Denna helt tama Duva har bott på grannens balkong några veckor.
Den har helt fjäderklädda tarsar.
Kan nån svara på vad det är?

*/ Lasse
Som du sa så är det just en tam duva eller tamduva som man brukar kalla dem. De kan se ut hur som helst med alla tänkbara färger. De är korsningar som ursprungligen härstammar från klippduvan som finns bl.a. i södra Europa. Det är inte ovanligt att felflugna brevduvor eller andra "odlade" duvor flyger fel och hållere till på samma platser under en tid.
 

yens

Aktiv medlem
Indiska hägrar...

Är i Indien och jobbar, men har iaf lyckats ta några bilder vid en damm i stan och där hittade jag en hel bunt olika hägrar. Jag tror att de i tur och ordning: Ägretthäger, Silkeshäger, Kohäger och Rishäger. Stämmer detta?

Tack på förhand
 

Bilagor

Elkie

Medlem
Tyvärr lyckades jag bara fånga denna fågel med bröstet vänt mot kameran, men den har ju åtminstonde huvudet i profil.

Har bläddrat igenom fågelboken två ggr, och hittar egentligen bara två fåglar med liknande utseende, och den ena finns knappt i Sverige alls, så kan detta vara en Törnskata???
Beteendet tycker jag stämmer, den satt länge stilla på sin stolpe, evetuellt spanande efter ett byte.

Kan inte påstå att jag någonsin hört talas om Törnskator, men det betyder ju inte att dom inte finns......jag kan skilja på en domherre och en blåmes, men inte mycket mer! ;-)
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Tyvärr lyckades jag bara fånga denna fågel med bröstet vänt mot kameran, men den har ju åtminstonde huvudet i profil.

Har bläddrat igenom fågelboken två ggr, och hittar egentligen bara två fåglar med liknande utseende, och den ena finns knappt i Sverige alls, så kan detta vara en Törnskata???
Beteendet tycker jag stämmer, den satt länge stilla på sin stolpe, evetuellt spanande efter ett byte.

Kan inte påstå att jag någonsin hört talas om Törnskator, men det betyder ju inte att dom inte finns......jag kan skilja på en domherre och en blåmes, men inte mycket mer! ;-)
Absolut en törnskata
 

Elkie

Medlem
Absolut en törnskata
Tack!!!! Snabbt svarat!

Har en känsla av att min nya kamera kan leda till att jag ÄNTLIGEN kan lära mig lite mer om fåglar och annat smått och gott som jag lyckas fånga på bild. Bofink och pilfink blev det häromdagen, men dom identifierade jag själv......med hjälp av fågelboken alltså!
 
ANNONS