Annons

Mindre kommenterande?

Produkter
(logga in för att koppla)

pjwedell

Avslutat medlemskap
Jag har varit medlem i flera år här på sidan och har varit med om stora delar av dess stora uppgång och....är det ett fall vi ser nu?

Det känns som att kommenteringsfrekvensen ständigt sjunker.
För något/några år sedan var det flitigt kommenterande i alla poler medan jag nu känner att förhållandet är det motsatta, nämligen oerhört lite feedback från många.
Nej då jag glömmer inte er som frekvent kommenterar i massor, keep it up.

Så frågan är, håller sidan sakta på att gå nedåt? Flertalet duktiga fotografer har redan lämnat och fler pratar om att göra det.

Vad göra för att öka intresset igen?

Det känns som att kommenteringsfrekvensen ständigt sjunker.
För något/några år sedan var det flitigt kommenterande i alla poler medan jag nu känner att förhållandet är det motsatta, nämligen oerhört lite feedback från många.

själv har jag bara varit medlem sedan ungefär ett år tillbaka, men har också märkt av det dalande antalet kommentarer på bilder, framför allt sedan årsskiftet.

En del av sanningen kan ju vara att all aktivitet på sommaren sjunker eftersom många förhoppningsvis är ute och semestrar eller fotograferar (eller båda) istället, men jag tror tyvärr att det inte är hela sanningen..

När jag blev medlem för ett år sedan hade jag som målsättning att kommentera 10 bilder i bildkritikpoolen varje gång jag loggade in. Det höll i ungefär en månad, sen tröttnade jag. Det som gjorde att jag tröttnade var att en alltför stor andel bilder i poolen tyvärr är mediokra bilder där jag varken kan hitta kvaliteter inom utförande eller budskap i.
Det finns tyvärr en inte alltför liten skara medlemmar som spammar pooler med bilder. Har t.o.m sett ett exempel där en medlem laddat upp en extra kopia av en bild för att kunna lägga den i bildkritikpoolen en extra gång.
Jag är inte ute efter att hela fotosidan ska förvandlas till något som liknar galleri FS, utan bara att vi medlemmar tänker över en extra gång innan vi lägger en bild i en pool. Är jag verkligen nöjd med den? Ser andra något intressant i bilden? Har jag specifika delar jag vill ha bildkritik på? Om svaret på alla tre frågor är nej kanske bilden ska stanna på min personliga sida och inte hamna i en bildpool.
Hårda ord, men det är så jag uppfattar det. Ju fler bra bilder i en pool, desto roligare blir det att kommentera.

Det här säger jag inte alls för att förhöja mitt egna fotograferande, utan för att det för mig personligen är en stor del av anledningen till att jag inte orkar/har lust att kommentera fler bilder än jag gör.

Hej P-J!

Jag har tidigare hört till de medlemmar som kommenterat i rätt stor omfattning just för att jag tyckt att det varit himla roligt och givande. Numera känns det komplicerat och bara trist utifrån de regler som styr kommenterandet till specifika pooler/grupper för att senare kunna lägga upp egna bilder.

Utiftån "regelverket" har det blivit för mig så att jag hela tiden letar efter bilder att kommentera som ligger i bildkritikpoolen hos dem som i sin tur kommenterat bilder hos mig.
Vid mitt motkommenterande som det fungerar numera, blir det oftast att jag inte kommenterar den eller de bilder hos medlemmen som intresserar mig mest och som jag har något konstruktivt att säga om, utan istället försöker jag ge feedback på en bild som kanske inte väcker något alls. Men den ligger i en pool som ger mig "poäng" att lägga upp egna bilder. Tyvärr har jag inte tid att kommentera både något som ligger i bildkritikpoolen plus ytterligare en annan bild. Tiden räcker inte till.

En följd av att kommenterandet inte längre är roligt och fyllt av lust, blir också att lusten att lägga upp nya bilder dör ut. Det här gäller iofs bara mig personligen, men det kan finnas fler som upplever rigiditeten lika hämmande.

Vänligen
Nonno

När jag blev medlem för ett år sedan hade jag som målsättning att kommentera 10 bilder i bildkritikpoolen varje gång jag loggade in. Det höll i ungefär en månad, sen tröttnade jag. Det som gjorde att jag tröttnade var att en alltför stor andel bilder i poolen tyvärr är mediokra bilder där jag varken kan hitta kvaliteter inom utförande eller budskap i.

Okej, jag förstår att det inte är så stimulerande att skriva tio kommentarer i rad som tar upp samma typ av grundproblem. Men, är det inte så att en kommentar där man faktiskt förklarar att bilden är tråkigt utförd och att det finns knep att förbättra den gör så mycket mer för de tio kommande bilderna från samma fotograf?
Hjälper vi alla till med att tipsa om de enkla förbättringarna som ger så mycket för bilden så tror jag inte kommenterandet kan bli en sådan enskild jättebörda.

För egen del handlar det om att jag inte är här för bilderna utan för forumet i första hand. Inte för att bilder inte intreserar mig men för att fotosidan helt enkelt inte är så där jättebra plats för bilder, jag menar 10 bilder?!?!? Det är ju ett skämt idag! Sen är ju inte kvaliten som går att lägga upp i så där överväldigande...
När det kommer till bilder så håller jag mig till flickr.

Håller hlet med flera av er.
Att i stort sett "tvingas" kommentera är helt fel väg att gå.
Der var en helt annan grej förr här och frågan är vad som behöver till för att intresset skall vända upp igen?
Som det känns nu finns det ju andra forum som lämpar sig bättre för visning av bilder tyvärr...

Att i stort sett "tvingas" kommentera är helt fel väg att gå.

Hoppas att det är ok att jag klipper i ditt inlägg.

För min del är det ok att man "tvingas" ge kommentarer för att få lägga upp bilder.
Mitt problem är mest att jag då tvingas att rikta mig mot en speciell pool/grupp, istället för att regeln varit poolöverskridande. Då hade jag fortfarande kunnat kommentera de bilder hos medlemmen som väcker mitt intresse och som jag har något att säga om samt att det samtidigt ger "poäng" för att lägga upp bilder i valfri pool/grupp. Då skulle det bli roligt igen och mer givande för min del att kommentera andras bilder. Det är lusten som styr mitt kommenterande och jag tror att jag inte är helt ensam om det. När den delen som baseras på inneboende lust och glädje minskar, då naggas engagemanget i kanten också - för att till slut rinna ut i sanden.
/Nonno

Vilka pooler kräver att man kommenterat för att man ska få lägga in egna bilder?

I bildkritikpoolen måste du kommentera en bild som ligger där för att själv få lägga in en bild i samma pool. Jag tror att en del intressegrupper kör något liknande. Svartvitt gör det ju enligt ovan.
/Nonno

Ok, det har jag missat totalt.

Kanske för att jag inte lägger in så många bilder nuförtiden och därför ligger på en positiv kvot.

ANNONS
Götaplatsens Foto