Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur kan jag få xtra hjälp av lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Jag har använt mig av både Photoshop CS4 mitt eget program på min dator och Lightroom 3 (nyaste) på en god väns dator. Möjligheterna som öppnar sig är fantastiska. Det är kort sagt helkul.

Nu undrar jag om Lightroom i kombination med Photoshop kan hjälpa till så att jag inte fyller min egen dator med alla dessa bilder.Tyvärr så har jag alltför många supertunga filer på min dator och det verkar tynga ner Photoshop trots att datorn är rätt så ny och har 1 TB hårddisk. Att använda sig av externa hårddiskar skulle både ge mig en säkerhetskopiering och utrymme på huvuddatorn. (Antar jag)

Alla förklaringar tas tacksamt emot - bara de ges på "lågstadienivå" ;o)

Scarlet

Tittade just på en video hur man kan arbeta med LR och PS.

Genom ditt arbetssätt kan du spara plats. Jag gör nästan allt i LR idag och behöver bara ta till PS för pixeloperationer som inte finns i LR.

Tack videon var bra. Så mycket nybörjare som jag är så undrar jag fortsatt om det här med att tynga ner datorn med stora fotofiler. Gör det photoshop långsammare eller är det något annat.? Är det alla dessa bearbetade foton med lager i massor och psd filer. Jag har dessutom sökt en kurs i photoshop och lightroom men det verkar inte drälla av dem här i Göteborg. Så tipsa gärna om ni vet.

Svaret är både Ja och Nej...
Lightroom (LR) i sig gör inga ändringar filerna så om du bara har LR och klarar dig med verktygen där så kommer du inte att ha en massa stora .psd filer och liknande som tar plats på din hårddisk.
Om du behöver Photoshop (PS) för att göra bildjusteringar som inte kan göras i LR så kommer du att få en ny fil nr du väljer att öppna/spar i PS. LR komprimerar inte dessa filer utan de blir prcis lika stor med som utan LR.

Genom att vara smart kanske du ändå kan spara utrymme i framtiden (de filer du har kommer inte LR att ändra på)..
1. Importera dina bilder fråm kameran till LR
2. Välj ut, katalogisra bilderna
3. Framkalla (Develop) här kan du fixa damm, exponering, kontrast, färg etc (strunta i att beskära)
4. Redigera PS om det behövs dvs du är inte nöjd med bilden utan behöver in i PS för att det integår att fixa i LR
---- Nu ska du ha det perfekta "negativet" (grundbilden till olika beskärningar/utskrifter/presentationer etc ---

5. Skapa virtuell kopia av "Negativet"
6. Slut behandla (Beskär, Skärp för utskrift/skärm etc, gixa ljus kontrast, färg för ditt utmedia)
7. Exportera, gör bildspel, skriv ut etc

Repetera seg 5-7 för olika utskrifter/format etc

Med arbetsgången ovan så kommer du "bara" att ha max en PSD/TIFF-fil per bild förutom den bild du Importerade från kameran. ALla andra varianter av bilden är bara sparad redigeringsinformation i LR databasen som tar mycket liten plats.

Jag har använt mig av både Photoshop CS4 mitt eget program på min dator och Lightroom 3 (nyaste) på en god väns dator. Möjligheterna som öppnar sig är fantastiska. Det är kort sagt helkul.

Nu undrar jag om Lightroom i kombination med Photoshop kan hjälpa till så att jag inte fyller min egen dator med alla dessa bilder.Tyvärr så har jag alltför många supertunga filer på min dator och det verkar tynga ner Photoshop trots att datorn är rätt så ny och har 1 TB hårddisk. Att använda sig av externa hårddiskar skulle både ge mig en säkerhetskopiering och utrymme på huvuddatorn. (Antar jag)

Alla förklaringar tas tacksamt emot - bara de ges på "lågstadienivå" ;o)

Scarlet

Nej, din dator blir inte märkbart långsammare av att du har filer på den.

Lightroom och Photoshop gör inte behovet av filer mindre. Jag tror du söker en lösning på ett problem som inte finns. Att man har många filer/bilder gör inte Photoshop långsammare.

Om du upplever att din dator är långsam beror det oftast på för lite arbetsminne (RAM) eller på att det laddas in många saker i arbetsminnet när du startar datorn. Är din dator svag kapacitetsmässigt är ett antivirusprogram en faktor som kan göra en dator långsam.

Senast ändrad:
atotowi - tack för en superb förklaring. Den var till stor hjälp.

alagazam - tack jag har funderat åt det hållet. Men eftersom datorna är såpass ny så kände jag mig tveksam. Jag har 4 GB ram minne och använder mig av bredbandsbolagets tjänst med f secure som jag prenumererar på. Vad tror du om det?

atotowi - tack för en superb förklaring. Den var till stor hjälp.

alagazam - tack jag har funderat åt det hållet. Men eftersom datorna är såpass ny så kände jag mig tveksam. Jag har 4 GB ram minne och använder mig av bredbandsbolagets tjänst med f secure som jag prenumererar på. Vad tror du om det?

4 GB RAM är helt okej. Vad din dator har för övrig prestanda vet jag inte. Däremot har det ingen betydelse för hastigheten att du har stora filer på din dator.

Lightroom hjälper dig inte för att få färre filer. Programmet är till för att underlätta arbetsflödet för fotografer.

ANNONS
Götaplatsens Foto