Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

FlyerOne

Aktiv medlem
Jo, i och för sig, men jag är inte säker på att det skulle ge tillräckligt med sekiner för att jag skulle kunna bärga en NEX. Dessutom har jag rätt svårt för att skilja mig från min D7D - den har det bästa användargränssnittet som någon DSLR-kamera någonsin haft. Och A200:an är utlånad till en skoltjej, lika fotointresserad och med lika skral kassa som jag själv...
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Tack för bra svar då vet jag.

Kanske skulle den också gå ner i en större benficka eller också får jag be frun att konstruera och sy en lämplig ficka där den får rum.

Får väl masa mig iväg och prova kameran.

Var lite inne på en G11 att ta med när jag inte vill bära med en väska men det har känts lite för mycket av en kompromiss på för många punkter.
Det känns som en NEX skulle vara ett bättre alternativ för de tillfällen som jag tänkt använda den.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag minns att någon tidigare frågade ifall det gick att plocka bort IR-filtret från en NEX för att använda den som IR-kamera, men minns inte ifall det var i någon annan tråd än denna.

Hursomhelst, det går alldeles utmärkt (man får plocka bort hela filterpaketet inklusive AA-filtret), och då blir tydligen NEX:en en alldeles utmärkt IR-kamera med hög känslighet.

Här är länken till info om detta, där det också går att hitta en länk till ett galleri med några NEX-IR-bilder.
http://www.dyxum.com/dforum/nex-cameras-talk-thread-part5_topic65440_page11.html


********************************************

Pete Ganzel
Posted: Today [2010-08-16] at 03:48

NEX and Infrared...
--------------------------
Yesterday I removed the IR/AA filter pack from my NEX 5. Got it back together today and did some testing. The camera is extremely sensitive to IR. This shot was taken through a Hoya R72. 1/500th @ f/8 ISO 200. Camera B&W mode

[ NEX IR-foto ]

The camera is what I have been looking for in a high res EVS cam with interchangeable lenses that will work with IR.

Early gallery here;

IR NEX 5 [ http://www.pbase.com/pganzel/nex_converted_to_ir ]

I'll be posting a gallery of the conversion process in a couple of days.

Pete

Edited by Pete Ganzel - Today at 03:49
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag minns att någon tidigare frågade ifall det gick att plocka bort IR-filtret från en NEX för att använda den som IR-kamera, men minns inte ifall det var i någon annan tråd än denna.
Det kan ha varit ett av mina inlägg du tänker på. Jag är mycket intresserad av att köpa ett extra NEX5-hus och IR-konvertera. Jag väntar med spänning på mer info från Pete.
 

pet

Aktiv medlem
Förutom IR-filter behöver du stativ och motiv som kan hålla sig stilla.
Ja om man nu inte redan har det ja...annars räcker det med ett billigt stativ om man inte känner att man har användning för det till annat.....motiven är givetvis personligt och beror helt och hållet på vad man fotar men dom flesta som använder IR gör det till lanskap,arkitektur mm där motiven är stilla....menar känns som en väldigt dyr lösning att konvetera en Nex-3/5 för IR om man nu inte sysslar väldigt mycket med IR-fotografering.
 

mayro

Aktiv medlem
En fråga. Som jag förstått saken så tar den auto HDR funktionen 3 bilder? Inte två som med A550..

Om detta stämmer.? Går det ställa om så den endast tar två bilder i stället?

Därför två bilder är ju användbart även om det man fotar inte är en stenstaty. Medans tre bilder kan nog vara mycket svårt att hålla stilla. Två klarar man med lite vana av live view fotande trotts lite längre slutartider... Men tre är högst tveksamt.. Både att objektet sitter står stilla. Men även skakningarna lär ställa till det..
 

pet

Aktiv medlem
Arkitektur brukar hålla sig stilla (förutom jordbävning mm) men delar av landskap rör sig i vinden.
Slutar det röra på sig om du tar bort IR filtret framför sensor menar du ;) ??

Naee bara skämta...visst det kan vara problem med dom långa slutartiderna som filtret ger så det är väl den största fördelen med en IR-konveterad kamera men det går ju även få bra resulta med filter för det finns det gott om bevis i form av bilder från användare som kör med filter.
 
Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Om man verkligen ÄR intresserad av IR är det bara konvertering som gäller. Jag har jämfört två st D70s moddad/omoddad sida/sida, och det blir verkligen ENORM skillnad.

Kameran med externt filter på objektivet:
8ggr längre slutartid, mycket (riktigt mycket!) sämre upplösning, mycket mer brus.

Den moddade kameran:
kort slutartid (mindre än hälften av "normal" exponering), fantastisk skärpa (om objektivet hänger med), inget brus ALLS.
.................................

Att sätta ett filter på objektivet är att sätta två två motstående filter ovanpå varandra, du tar bort MINST tre Ev ljus för kamera, redan innan ljuset träffar sensorn.. Filtret på objektivet skär bort 80-90% av allt ovanför mellanrött, filtret inne i kameran skär därefter bort allt under djuprött. Kvar finns bara en liten, liten kort bandbredd med väldigt djup röd för kameran att mäta på.
Och.... Eftersom du redan plockat bort allt grönt & blått i ljuset blir dessa pixlar på sensorn nästan helt svarta, hur ljust det än är. Du använder bara en fjärdedel av alla pixlarna på sensorn (de röda).

Så är man intreserad av IR så är en moddad kamera egentligen den enda vägen...
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
... men det går ju även få bra resulta med filter för det finns det gott om bevis i form av bilder från användare som kör med filter.
Men en NEX som har berövats sitt IR-blockerande filter har ett antal fördelar som en DLSR (med eller utan filter) har.

1. Man kan välja vilket spektra man vill använda genom att montera olika IR-filter på objektivet. I och med att kameran använder LiveView ser man fortfarande en sökarbild och AF fungerar.

2. AF blir rätt utan omkalibrering för IR-ljusets annorlunda brytning.

3. Man ser resultater direkt i sökaren.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En fråga. Som jag förstått saken så tar den auto HDR funktionen 3 bilder? Inte två som med A550..
---
Det är riktigt, NEX:arna tar tre bilder vid HDR-exponeringar. Fördelen är förstås att den därmed kan klara ett större dynamiskt omfång. Fast två bilder räcker ofta i vanliga fall om man eftersträvar ett någorlunda naturligt resultat. Det är väl mest de som gillar överdriven HDR som vill ha fler bilder... :)

Ytterligare en förbättring som Sony har stoppat in i NEX;arnas HDR-funktion är att det kommer ut två bilder, dels HDR-bilden (förstås), men även mellanbilden (som förmodas ha ungefär normal exponering) sparas. Då har man inte förlorat något ifall det skulle visa sig att HDR-bilden skulle råka bli sämre (kan hända ibland).


---
Om detta stämmer.? Går det ställa om så den endast tar två bilder i stället?
---
Det överlåter jag åt de lyckliga sk-tar som är NEX-innehavare att svara på! :)
 
ANNONS