Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

pallep

Aktiv medlem
Gjorde nåt försök med km5d eller om det var a100 landade på 30sek mitt på dagen och brusigt så förgrymmat fick dessutom en lila hotspot i ett hörn. Sen gav jag upp mina IR-ambitioner. :-D

Kameran hade nog världens tjockaste IRfilter.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Och hur ÄR då 20mm pannkakan, optiskt? Inte många pratar om det, än mindre visar briljanta bilder tagna med den. Jag är extra intresserad av just den.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Än så länge finns det bara en pannkaka (man kan vara tämligen förvissad om att det kommer fler senare), och den har 16 mm brännvidd. Detta ger samma bildvinkel som ett 24 mm objektiv skulle ge på en fullformatskamera. Så med 20 mm så hamnade du mitt emellan... :)

Har inte själv någon NEX, men det jag har läst indikerar att bildkvaliteten för 16 mm pannkakan är OK, och 18-55 mm zoomen är förvånansvärt bra. Men det är förstås bättre att någon av innehavarna till dessa objektiv svarar dig på detta.
 

pet

Aktiv medlem
Om man verkligen ÄR intresserad av IR är det bara konvertering som gäller. Jag har jämfört två st D70s moddad/omoddad sida/sida, och det blir verkligen ENORM skillnad.

Kameran med externt filter på objektivet:
8ggr längre slutartid, mycket (riktigt mycket!) sämre upplösning, mycket mer brus.

Den moddade kameran:
kort slutartid (mindre än hälften av "normal" exponering), fantastisk skärpa (om objektivet hänger med), inget brus ALLS.
.................................

Att sätta ett filter på objektivet är att sätta två två motstående filter ovanpå varandra, du tar bort MINST tre Ev ljus för kamera, redan innan ljuset träffar sensorn.. Filtret på objektivet skär bort 80-90% av allt ovanför mellanrött, filtret inne i kameran skär därefter bort allt under djuprött. Kvar finns bara en liten, liten kort bandbredd med väldigt djup röd för kameran att mäta på.
Och.... Eftersom du redan plockat bort allt grönt & blått i ljuset blir dessa pixlar på sensorn nästan helt svarta, hur ljust det än är. Du använder bara en fjärdedel av alla pixlarna på sensorn (de röda).

Så är man intreserad av IR så är en moddad kamera egentligen den enda vägen...
Fullt medveten om detta Joakim då jag har sysslat på en del med IR fotografering och har fortfarande kvar filter(passar dock inte mina nuvarande objektiv)...visst det är skillnad och man får betydligt bättre resultat med en moddad kamera inget snack om den saken men det går att få utmärkt resultat med en vanlig kamera och filter...men visst som du säger är man riktigt intresserad och tar mycket IR-bilder så är en moddad kamera den rätta vägen att går.
 

pet

Aktiv medlem
Men en NEX som har berövats sitt IR-blockerande filter har ett antal fördelar som en DLSR (med eller utan filter) har.

1. Man kan välja vilket spektra man vill använda genom att montera olika IR-filter på objektivet. I och med att kameran använder LiveView ser man fortfarande en sökarbild och AF fungerar.

2. AF blir rätt utan omkalibrering för IR-ljusets annorlunda brytning.

3. Man ser resultater direkt i sökaren.
Japp en Nex är ju helt klart bättre än en DSLR för IR pgr av dom sakerna du nämner...om jag har fattat det rätt så skall Nex vara lätt/smidig att modda också jämfört med en DSLR.
 

pet

Aktiv medlem
Det är riktigt, NEX:arna tar tre bilder vid HDR-exponeringar. Fördelen är förstås att den därmed kan klara ett större dynamiskt omfång. Fast två bilder räcker ofta i vanliga fall om man eftersträvar ett någorlunda naturligt resultat. Det är väl mest de som gillar överdriven HDR som vill ha fler bilder... :)

Ytterligare en förbättring som Sony har stoppat in i NEX;arnas HDR-funktion är att det kommer ut två bilder, dels HDR-bilden (förstås), men även mellanbilden (som förmodas ha ungefär normal exponering) sparas. Då har man inte förlorat något ifall det skulle visa sig att HDR-bilden skulle råka bli sämre (kan hända ibland).



Det överlåter jag åt de lyckliga sk-tar som är NEX-innehavare att svara på! :)
Japp när man tar en HDR-bild så sparas även en korrekt/normalt exponerad bild.

Nej det går inte att ställa ner till två bilder utan det är tre bilder som gäller vid HDR.
 

mayro

Aktiv medlem
Hmm trist.. Hade räckt med två exponeringar så kameran kunnat använda HDR lite mer frekvent såsom A550 kan användas..
 

mayro

Aktiv medlem
rörelseoskärpa med längre slutartider såsom jag fotat med HDR funktionen i urdåligt ljus lär knappas bli enklare att fixa med 3 exponeringar..Men alla fotar ju inte som jag gör. Så andra kan ju få fördel med 3 exponeringar...Givetvis..
 

pet

Aktiv medlem
rörelseoskärpa med längre slutartider såsom jag fotat med HDR funktionen i urdåligt ljus lär knappas bli enklare att fixa med 3 exponeringar..Men alla fotar ju inte som jag gör. Så andra kan ju få fördel med 3 exponeringar...Givetvis..
Vilka slutartider pratar vi om nu?? Jag tycker det går att handhålla med HDR-funktionen påslagen med rätt långa slutartider utan att det blir rörelseoskärpa....Torbjörn jag skickar dig en JPEG-bild den är direkt ur kameran...den är tagen handhållet på ISO200 1/4 f3,5 och 18mm i Auto-HDR läget(skärpan är satt på lampan i fönstret)...visst det kanske inte är den 100% skärpa som man få med bra slutartider men bildstabiliseringen är riktigt bra på kitobjektivet...är man riktigt stadig(jag är inte stadig på handen) på handen så kan man hålla med ännu längre tider med bra resultat.
 
Senast ändrad:

mayro

Aktiv medlem
Tex Här... Och tro mig det var mörkt där dom satt...Bilden ser bättre ut i verkligheten än den gör förminskad här.. Men jag säger inte HDR blir dåligt. Utan endast det borde funnits möjlighet att välja 2 eller 3 exponeringar...

(Edit Ditt mail var tomt...)

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/3"
F Number = F6.3
ISO Speed Ratings = 1600
 

Bilagor

Senast ändrad:

mayro

Aktiv medlem
Fantastisk trevlig bild !!.. Den kom fram nu... Och ja det funkar tydligen även med 3 exponeringar ser man ju.. Suveränt..
 

pet

Aktiv medlem
Fantastisk trevlig bild !!.. Den kom fram nu... Och ja det funkar tydligen även med 3 exponeringar ser man ju.. Suveränt..
Härligt o höra att den kom fram...inget mästerverk precis :) Ja det fungerar helt ok...jag kunde ju ansträngt mig mer o tagit mer tid på mig mm så hade resultatet troligtvis blivit bättre men nu valde jag att ta bilden rakt upp och ner utan massa konstigheter då jag snabbt och enkelt ville visa att det funkar ok med 3 bilder också.
 

pet

Aktiv medlem
Men hallå, nu blir man ju nyfiken. Släng upp bilden här! ;)
Hahaha inget o vara nyfiken på då det inte va nått speciellt eller märkvärdigt...Va bara för att snabbt visa Torbjörn att det fungerar ok/bra att köra HDR-funktionen med lite längre slutartider trotts att funktionen kräver tre bilder i serie....bara till att testa med din egna Nex Karin så ser du vilka slutartider funktionen/du klarar av att köra handhållet...mitt stökiga kök i förskräcklig komposition och vitbalans är inte speciellt spännande o se :)
 

mayro

Aktiv medlem
Jag tycker den va fin. Med mysigt sken.... Så upp med den oavsett den inte är bearbetad...
Föresten så skall jag leka med den i bildprogram lite sedan efter middan.. Ja det är continental middastid för familjen Hammar..
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Jag tycker den va fin. Med mysigt sken.... Så upp med den oavsett den inte är bearbetad...
Föresten så skall jag leka med den i bildprogram lite sedan efter middan.. Ja det är continental middastid för familjen Hammar..
Torbjörn om du vill ha testbilder på olika ison,HDR,twilight mode mm så är det bara till att säga till så ordnar jag det åt dig när tid finns för det.

Lägg du upp den om du vill Torbjörn.
 
ANNONS